Dar 2023 m. kovo 1 dieną, Europos Komisija pristatė pasiūlymus dėl vairuotojo pažymėjimų taisyklių modernizavimo, įskaitant visoje ES galiojančio skaitmeninio vairuotojo pažymėjimo įvedimą, ir naujas nuostatas, skirtas palengvinti kelių eismo taisyklių vykdymą tarpvalstybiniu mastu. Praėjusiais metais ES keliuose žuvo daugiau nei 20 000 gyvybių, o dauguma aukų buvo pėstieji, dviratininkai ir motorolerių bei motociklų vairuotojai.
Naujosios taisyklės galėtų pagerinti visų eismo dalyvių saugumą ir padės ES pasiekti nulinę viziją – iki 2050 m. ES keliuose nežūtų nė vieno žmogaus. Jomis vairuotojai bus geriau paruošti nulinės emisijos transporto priemonėms ir važiavimui miesto keliais. Naujosios taisyklės taip pat leis jauniems vairuotojams įgyti patirties pagal lydimojo vairavimo schemą – nuo 17 metų jaunuoliai galės mokytis vairuoti ir įgyti pažymėjimą. Tie, kurie išlaikys vairuotojo egzaminus 17 metų, nuo 18-ojo gimtadienio galės važiuoti vieni, o dirbti profesionaliu vairuotoju, kai tik leis konkretus darbas. Tai padės išspręsti dabartinį vairuotojų trūkumą.
Modernizuotos vairuotojo pažymėjimų taisyklės, kad keliai būtų saugesni ir supaprastintas kasdienis gyvenimas
Pasiūlymu dėl vairuotojo pažymėjimų iš dalies keičiami galiojantys ES teisės aktai ir jis parengtas remiantis keliose valstybėse narėse jau galiojančia geriausia praktika.
Pagrindinis naujų taisyklių tikslas bus pagerinti kelių eismo saugumą, taikant tokias priemones:
- Pradedantiesiems vairuotojams, išlaikiusiems egzaminą, taikomas mažiausiai dvejų metų bandomasis laikotarpis ir vairavimo išgėrus netoleravimo taisyklė. Tai labai svarbu, nes net jei jauni vairuotojai sudaro tik 8 % visų automobilių vairuotojų, 2 iš 5 mirtinų susidūrimų įvyksta jaunesnis nei 30 metų vairuotojas ar motociklininkas.
- Leidžiama jaunimui laikyti egzaminą ir pradėti vairuoti su lydinčiu asmeniu nuo 17 metų amžiaus.
- Vairuotojų mokymo ir testavimo pritaikymas siekiant geriau paruošti vairuotojus pažeidžiamiems eismo dalyviams kelyje. Tai padės pagerinti pėsčiųjų, dviratininkų, taip pat elektroninių paspirtukų ir e-dviračių naudotojų saugumą ES pereinant prie tvaresnio judumo mieste.
- Tikslesnis medicininio tinkamumo vertinimas, atsižvelgiant į pažangą gydant tokias ligas kaip diabetas. Vairuotojai taip pat bus skatinami atnaujinti savo vairavimo įgūdžius ir žinias, kad neatsiliktų nuo technologijų plėtros.
- Siekdama supaprastinti vairuotojo pažymėjimų pripažinimą tarp valstybių narių, Komisija siūlo pirmą kartą pasaulyje įdiegti skaitmeninį vairuotojo pažymėjimą. Pakeisti, atnaujinti ar pasikeisti vairuotojo pažymėjimą bus daug lengviau, nes visos procedūros vyks internetu. Taip pat piliečiams iš ES nepriklausančių šalių, kurių kelių eismo saugumo standartai yra panašūs, bus lengviau pasikeisti vairuotojo pažymėjimą.
- Atnaujintose taisyklėse bus atsižvelgta į perėjimą prie nulinės emisijos transporto priemonių. Pavyzdžiui, įvertins žinias ir įgūdžius, susijusius su pažangiomis vairavimo pagalbos sistemomis ir kitomis automatizuotomis technologijomis. Pradedantieji vairuotojai taip pat bus mokomi, kaip jų vairavimo stilius turi įtakos išmetamųjų teršalų kiekiui – pavyzdžiui, pavarų perjungimo laikas. Galiausiai leistina „B“ kategorijos transporto priemonių masė bus pritaikyta alternatyviu kuru varomoms transporto priemonėms, nes nulinės emisijos transporto priemonės su akumuliatoriais gali būti sunkesnės.
Vairuotojo pažymėjimo atėmimas visoje ES: nebaudžiamumo už sunkius pažeidimus pabaiga
Siekiant užkirsti kelią kelių eismo taisyklių pažeidėjų nebaudžiamumui, bus įdiegta nauja sistema, pagal kurią visoje ES bus galima atimti teisę vairuoti, kai valstybė narė nusprendžia atimti vairuotojo teises dėl jos teritorijoje padaryto pažeidimo.
Kelių eismo taisyklių pažeidėjus visose valstybėse narėse būtina patraukti atsakomybėn dėl kelių eismo saugumo. Tačiau pagal galiojančias taisykles, kai už sunkų pažeidimą atimama teisė vairuoti, jis negali būti taikomas visoje ES, jei vairuotojas padarė pažeidimą kitoje valstybėje narėje nei ta, kuri išdavė jo vairuotojo pažymėjimą.
Šiandienos pasiūlymas apima sunkius kelių eismo taisyklių pažeidimus, tokius kaip greičio viršijimas, vairavimas apsvaigus nuo alkoholio ar narkotikų, mirtis arba sunkus kūno sužalojimas dėl bet kokio kelių eismo taisyklių pažeidimo.
Tolesni žingsniai
Dabar pasiūlymus pagal įprastą teisėkūros procedūrą svarstys Europos Parlamentas ir Taryba.