Kaip rašyti kalbėjimą? Kalbėjimo temos pasirinkimas ir pristatymas


Kalbėjimo temos

Kiekvienais metais, pavasarį, tiek dešimtos klasės moksleiviai, tiek abiturientai su nerimu laukia lietuvių kalbos įskaitos. Dėl šios įskaitos visad kyla nemenkai diskusijų: kam reikalingos kalbėjimo įskaitos? Kaip joms tinkamai pasiruošti? Kokia atsiskaitymo tvarka bus šįmet?

Anksčiau mokiniai iš anksto pasirinkdavo temą bei kalbėjimo potemę, pasirašydavo planą, kalbą, ją išmokdavo, o dabar – moksleivis turi pats suformuoti įskaitos kalbėjimo temą. Kai kurie moksleiviai bei mokytojai įžvelgia tokioje tvarkoje daugiau privalumų, kai kurie – trūkumų, nes tam tikra „laisvė ir dar didesnė improvizacija“ tik viską apsunkina.

Atsižvelgiant į kalbėjimo įskaitos tvarkos pasikeitimus ir moksleiviams kylančias problemas, ruošiantis šiai įskaitai, dalinamės naudingais patarimais, kurie padės lengviau pasirinkti temą bei pasirengti jos pristatymui.

Lietuvių kalbos įskaitos tikslas

Šios įskaitos tikslas  įvertinti ar moksleivis/abiturientas geba argumentuotai, viešai išsakyti savo mintis, požiūrį tam tikra tema, ar geba atsirinkti informaciją, įvertinti jos patikimumą bei tinkamumą.  Šios patikros metu vertinama moksleivio tartis, kirčiavimas, intonacija ir kt.

Kalbėjimo temų pavyzdžiai

gali būtų įvairios: kalbėti galite apie mitus, žmogaus ir gamtos santykį, meilės svarbą, pasakas, tradicijas, tėvynę, amžinąsias vertybes ir kt.

Temų formulavimo pavyzdžiai:

Daugiau kaip 3000+ kalbėjimo potemių pavyzdžių rasite apsilankę mokslobaze.lt mokslo bibliotekoje, spauskite čia – kalbėjimo temos.

Kalbėjimo temos pasirinkimas

Pirmasis etapas – kalbėjimo temos pasirinkimas. Kai reikia išsirinkti temą, pirmiausia moksleivį „aplanko“ stresas ir pasimetimas.  Daugelis temų gali iš pirmo žvilgsnio atrodyti neįdomios, ieškoma „lengviausios“ temos.

Pasikeitusi mokymosi programa nurodo, kad 10 – os klasės mokinys kalbėjimo įskaitai temą turi susigalvoti pats, remdamasis nagrinėjamomis temomis per lietuvių kalbos pamokas.

Temą rinkitės pagal įdomumą, tai yra ne pagal tai, kokią temą galvoja pasirinkti draugas ar kokios temos yra populiaresnės, o pagal tai – kokia tema kalbėti būtų įdomu JUMS, kokia tema, galbūt, turite patirties, kokia tema skaitėte daugiausia literatūros kūrinių.

Kalbėjimo plano rengimas

Kai susigalvojate temą ir ją aptariate su mokytoja, sekantis etapas – išplėstinio plano rengimas. Planas – privalomas, bet jis jums gali padėti ir atsiskaitymo metu, tad jį darykite atsakingai.

Plane turėtų būti šios dalys: temos pavadinimas, pagrindinė mintis, įžanga, kurioje pristatote temą. Tuomet kita dalis plano – dėstymas. Dažniausiai parašomi 3 teiginiai su svariais argumentais ir po kiekvieno teiginio pateikiamos dalinės išvados. Kita dalis – išvados, kurioje apibendrinama dalinių išvadų apibendrinimas. Ir plano pabaigoje turi būti nurodyti informaciniai šaltiniai.

Kalbėjimo rašymas

Šis etapas – ilgiausias. Pagal parengtą išplėstinį planą stenkitės parašyti kalbą. Tai darykite individualiai, pasikonsultuodami su savo lietuvių kalbos mokytoja.

Informacijos ieškojimas

Šaltiniai: tinka viskas, kas įeina į mokyklinį kursą: skaityti kūriniai, vadovėliai, ištraukos ir kt. Norint, kad kalbėjimas būtų dar svaresnis informacijos galite ieškoti ir enciklopedijose ar valstybinių įmonių statistikos portaluose.

Pristatymas

Tikimės, kad patarimai buvo naudingi ir kalbėjimo rašymas bus kur kas lengvesnis!

Išeiti iš AMP versijos