Nuomonė: Kaip Maskva keršys Europai už Kaliningradą?


Suvalku koridorius

Lietuva oficialiai paskelbė, kad sustabdytas kai kurių krovinių tranzitas geležinkeliu iš pagrindinės Rusijos teritorijos į Kaliningrado sritį. Po rugpjūčio 10 d. apribojimai taip pat gali turėti įtakos naftos produktų tiekimui. Kaliningrado srities gubernatorius Antonas Alichanovas jau pavadino Lietuvos veiksmus neteisėtais, o Rusija pagrasino. Šaltinis apostrophe.ua.

Šeštadienį, birželio 18 d., Lietuvos geležinkelių koncerno LTG atstovas Mantas Dubauskas teigė, kad jo įmonė taiko sankcijas Rusijai ir Baltarusijai.

Kaliningradas

Gamtos išteklių tranzitas į Kaliningradą

Anglies, metalų, cemento, medienos, statybinių medžiagų ir aukštųjų technologijų produktų tranzitas per ES šalis bus uždraustas, net jei tranzitas vyksta iš vienos Rusijos teritorijos į kitą. Leidimas tranzitu gabenti naftos produktus į Kaliningrado sritį galios iki rugpjūčio 10 d., o vėliau jiems taip pat gali būti taikomos sankcijos.

ES jau uždraudė vežti beveik 50 proc. visų krovinių iš Rusijos regionų. Kaliningrado srities gubernatorius Antonas Alichanovas teigė, kad dabar reikės papildomų laivų keltų linijoje Ust-Luga-Baltijskas kroviniams pristatyti.

Pasak A. Alichanovo, Rusijos krovinių importas į regioną geležinkeliais sumažės 40-50 proc. Gubernatorius jau paragino Kaliningrado srities gyventojus nepanikuoti ir kaupti prekių atsargas. Pasak jo, kroviniai iš “didžiosios” Rusijos bus gabenami jūrų keltais. Tačiau, sprendžiant iš daugybės vaizdo įrašų internete, regiono gyventojai nėra linkę tikėti savo lyderiu, o parduotuvėse jau prasidėjo panika.

Ekonomikos ekspertas Aleksejus Kuščas pažymi, kad be sausumos jungties su Rusija Suvalkų koridoriumi Kaliningradas tampa anklavu, kurį nelengva apsaugoti. Lietuva, žinodama, kad yra Rusijos “minkštasis pilvas”, spaudžia skaudų tašką, o Rusija, norėdama parodyti savo ryžtą šia kryptimi, pučia skruostus.

“Lietuva yra Vakarų forpostas, ji dažnai išsako tai, ko Lenkija nenori pasakyti: klasikinis tokios situacijos pavyzdys – Lietuva atidarė Taivano atstovybę, kai buvo sustabdytas Kinijos prekių tranzitas per šalį. Lenkija ar Rumunija taip nesielgtų. Dabar Lietuva stabdo dalį Rusijos tranzito, nors kitos ES šalys jai yra lojalesnės”, – sakė ekspertas “Apostrof”.

Kas toliau?

Reaguodama į Lietuvos sprendimą apriboti tranzitą, Rusijos pusė svarsto atsakomąsias priemones. Jos gali turėti įtakos visų pirma transporto kompleksui Baltijos šalyse, sakė Antonas Alikhanovas.

“Svarstomi trys rimti pasiūlymai dėl atsakomųjų priemonių prieš Lietuvos sprendimą apriboti tranzitą, kurie, be kita ko, gali turėti įtakos ir Baltijos šalių transporto kompleksui. Jei mūsų kaimynai europiečiai nepanaikins neteisėtų apribojimų, pasiūlysime federalinei valdžiai imtis atitinkamų atsakomųjų priemonių”, – savo “Telegram” kanale teigė A. Alikhanovas.

Tuo pačiu metu Lietuvos įgaliotasis reikalų patikėtinis buvo iškviestas į Rusijos užsienio reikalų ministeriją. Jai buvo pasakyta, kad jei artimiausiu metu krovinių tranzitas į Kaliningrado sritį nebus visiškai atnaujintas, Rusija pasilieka teisę imtis veiksmų savo nacionaliniams interesams apsaugoti.

Galiausiai Rusijos Federacijos Tarybos suvereniteto apsaugos komisijos vadovas Andrejus Klimovas atvirai pareiškė, kad ES turi sutvarkyti Kaliningrado blokadą arba Rusija turės laisvas rankas spręsti tranzito klausimą “bet kokiomis priemonėmis”.

Rusų susierzinimas suprantamas, ir jį lemia bejėgiškumas, sako Aleksejus Kuščas, nes Lietuva faktiškai naikina Kaliningradą kaip logistikos centrą.

“Neįmanoma Kaliningrado srities aprūpinti vien tik jūra, nes taip visiškai sunaikinamas Kaliningrado uostas kaip logistikos centras. Jis pradeda dirbti priešinga kryptimi ir priima krovinius, kad galėtų apsirūpinti pats. Pasirodo, Kremlius yra įspraustas į siaurą Suomijos įlanką, kurią lengva užblokuoti ir uždaryti. Be to, tampa neįmanoma apginti teritorijos. Ten yra daug Rusijos karių, kuriuos taip pat reikia aprūpinti viskuo kariniu”, – sako ekspertas.

Verta paminėti, kad Suvalkų koridoriuje (Lenkijos ir Lietuvos teritorija tarp Kaliningrado srities ir Baltarusijos) nuolat vyksta NATO batalionų ir taktinių grupių mokymai, rengiantis galimam Rusijos puolimui. Tuo pat metu gerai žinoma Rusijos ir Baltarusijos kariuomenių pratybų Baltarusijoje legenda, pradedant “Zapad-2017”, buvo būtent koridoriaus užgrobimas.

Informacinės ir konsultacinės bendrovės “Defense Express” direktorius Sergejus Zgurecas patvirtina, kad grėsmė NATO šalims egzistuoja jau seniai, nes 60 km pločio ir 100 km ilgio Suvalkų koridorius yra vienintelė sausumos jungtis tarp Baltijos šalių ir ES.

Nepaisant to, Putinas, laikydamasis savo tradicinio “naminio Makiavelio” stiliaus, stengiasi bent jau priversti ES sunerimti ir nusprendė Kaliningrado srityje surengti dar vienas karines pratybas. Be to, kitą savaitę Kremliaus diktatorius ketina apsilankyti Baltarusijos pasienio mieste Gardine, esančiame vos už kelių kilometrų nuo sienos su Lenkija ir Lietuva: birželio 30 d. čia vyks Regionų forumas. Nėra abejonių, kad Putinas bandys įbauginti europiečius. Kitas dalykas – Kremlius, be skambių žodžių, nesugeba padaryti nieko realaus…

Išeiti iš AMP versijos