Šiandien devyni iš dešimties populiariausių naujų automobilių Lietuvos rinkoje – krosoveriai. Tai ne atsitiktinumas, o ilgalaikės tendencijos, stebimos tiek pasaulyje, tiek Lietuvoje, rezultatas. Kas pasikeitė vairuotojų pasirinkimuose?
Kad geriau suprastumėte, apie ką kalbame, verta prisiminti, kad krosoveris – tai automobilis, kuriame derinamos dviejų skirtingų klasių savybės. Pavyzdžiui, krosoveriams gali būti priskiriami kupė-kabrioletas, minivenas su visų varančiųjų ratų pavara ir didele prošvaisa, taip pat visureigiai.
Šio tipo krosoveriai, kurie yra lengvojo automobilio ir visureigio derinys, šiandien yra populiariausi. Kai žmonės kalba apie krosoverį, paprastai turi omenyje būtent tokius automobilius. Viena vertus, tai daugiau nei lengvasis automobilis, kuris tinka tik lygiems keliams, bet dar nėra tikras visureigis, galintis įveikti provėžas, smėlį, purvą ir gilias balas. Kita vertus, tai lengvoji visureigio versija, neturinti daugelio tikro visureigio savybių.
Solidi išvaizda
Neatsitiktinai šį veiksnį įrašėme pirmoje vietoje. Nors kai kam šis teiginys gali pasirodyti prieštaringas, kitaip sunku paaiškinti, kodėl krosoverių ir visureigių populiarumas ir toliau auga, nors daugelis jų neteko tikrų visureigių versijų. Tačiau solidesnė išvaizda turi ir trūkumų: prastesnis manevringumas, ypač važiuojant dideliu greičiu, didesnės degalų sąnaudos ir trumpesnis kai kurių važiuoklės dalių, pasiskolintų iš bazinio hečbeko, tarnavimo laikas.
Pravažumas
Iš tikrųjų visureigių krosoveriai paveldėjo didelę prošvaisą (18 cm ar didesnė prošvaisa laikoma padidinta) ir padidintus įvažiavimo ir išvažiavimo kampus. Dėl to lengva įveikti aukštus bortus, duobėtus kelius su giliomis provėžomis, o žiemą – apsnigtas gatves. Tačiau geresnės visureigio galimybės pasiekiamos prastesnio valdymo ir aerodinamikos sąskaita, todėl važiuojant dideliu greičiu padidėja degalų sąnaudos.
Tvirta važiuoklė
Dėl didelių ratų, aukšto profilio padangų (ne visada) ir specialiai sureguliuotų elementų krosoveriai geriau įveikia prastos kokybės, duobėtus kelius. Dėl to keliaujant kai kuriais Lietuvos keliais jie gali judėti greičiau nei lengvieji automobiliai, bent jau mažiau rizikuodami sugadinti pakabą. Tačiau šie privalumai turi ir trūkumų: sunkesni ratai apsunkina greitėjimą, dėl to prastėja dinamika ir didėja degalų sąnaudos. Be to, didesnės padangos yra gerokai brangesnės.
Visų varančiųjų ratų pavara
Pastaraisiais metais krosoveriai su keturių varomųjų ratų pavara tampa vis retesni. Tačiau net ir šioje automobilių klasėje 4×4 varomųjų ratų sistema vis dar yra daug dažnesnė nei įprastų lengvųjų automobilių. Tokia sistema praverčia keliaujant į užmiestį arba važiuojant žiemą nuo sniego nenuvalytais keliais. Tačiau krosoverių visų varančiųjų ratų pavarų dėžė paprastai yra gana paprasta ir nėra pritaikyta rimtam važiavimui bekele, sunkiam purvui ar gilioms sniego provėžoms.
Aukšta sėdėjimo vieta salone
Tikrasis daugumos krosoverių privalumas – aukšta sėdėjimo padėtis. Tai leidžia kelias sekundes anksčiau pastebėti kelyje esančias kliūtis. Tačiau tai daroma aukštesnio svorio centro, kuris blogina valdymą, ir greitesnio padangų bei kai kurių pakabos komponentų nusidėvėjimo sąskaita.
Apibendrinant
Krosoveriai turi daug privalumų, bet ir daug trūkumų. Todėl prieš pasirinkdami būsimo automobilio tipą ir modelį, turėtumėte dar kartą apie tai pagalvoti. Paprastai vidutiniam vairuotojui teks apsispręsti, kas svarbiau: ar sekti mados tendencijas, ar išvengti papildomų išlaidų didesnio automobilio su tam tikrais funkciniais apribojimais išlaikymui. Vis dėlto krosoveriai turi daug privalumų, kurie gali būti naudingi tam tikromis sąlygomis.