„Financial Times“ atliktas tyrimas atskleidė nerimą keliantį faktą: su Rusija susijęs reklamos tinklas, aktyviai skleidęs dezinformaciją Prancūzijoje ir Vokietijoje COVID-19 pandemijos metu, prieš pat prezidento rinkimus veikė ir Rumunijoje. Lapkričio 24 d. įvykę rinkimai buvo anuliuoti Rumunijos Konstitucinio Teismo gruodžio 6 d. dėl nustatytų pažeidimų ir įtarimų sukčiavimu, o tyrimas leidžia manyti, kad Rusijos dezinformacijos kampanija galėjo turėti įtakos rinkimų rezultatams. Šis atvejis kelia rimtų klausimų apie užsienio valstybių kišimąsi į demokratinius procesus ir informacinio karo grėsmes.
Tyrimo centre – 2014 m. Maskvoje įsteigta reklamos bendrovė „AdNow“. Įmonė, kuri vėliau savo veiklą perkėlė į Bulgariją, buvo įtariama skleidusi dezinformaciją apie vakarietiškas vakcinas ir rėmusi politines kampanijas Rumunijoje ir kitose šalyse. Pranešimuose nurodoma, kad per pastaruosius kelerius metus „AdNow“ gavo apie 2 mln. eurų pajamų iš tikslinių reklamos kampanijų.
Pasak „AdNow“ programinę įrangą peržiūrėjusio Petko Petkovo iš „BG Elves“, bendrovė manipuliuoja naudotojais pasitelkdama socialinę inžineriją.
„Jie žaidžia socialine inžinerija, bando sukelti emocijas, kad priverstų jus spausti jų klaidinančius skelbimus“, – aiškino jis. Išanalizavęs programinę įrangą, Petkovas padarė išvadą, kad ji renka naudotojų duomenis naudodama pažangų profiliavimą, kurį galima panaudoti politiniais tikslais.
„Galutinis tikslas – paprašyti jūsų asmeninių duomenų“, – perspėjo jis.
Sąsajos su dezinformacija ir politinėmis kampanijomis
Bulgarijos kibernetinio saugumo grupės „BG Elves“ ir Rumunijos tyrimų portalo „Snoop“ atskleisti dokumentai rodo, kad „AdNow“ buvo naudojama ultradešiniųjų ir prorusiškų pažiūrų Rumunijos kandidato į prezidentus Călino Georgescu kampanijai remti. Pranešama, kad bendrovė padėjo vykdyti reklamos kampanijas, kuriomis buvo skleidžiamos antivakcininės, konspiracinės ir ultranacionalistinės žinios. Viktoras Ilie iš „Snoop“ apibūdino „AdNow“ metodus kaip „socialinę inžineriją“, kuria siekiama sukelti emocines reakcijas ir rinkti asmens duomenis politiniais tikslais.
Viena iš pagrindinių naudojamų priemonių buvo pažangi profiliavimo programinė įranga, kuri sekė ir analizavo naudotojų elgesį.
„AdNow“ jau ne vienerius metus teikia visuomenei reklamas, dezinformaciją apie sveikatą ir finansines apgavystes, todėl buvo paruošta tokiai staigiai kampanijai, kaip ‚TikTok‘, – sakė Ilie. „Tokioje šalyje kaip Rumunija, kurioje gyvena 19 mln. žmonių, jei per mėnesį pamatysite 440 mln. reklamų, o visos jos bus skirtos sukčiavimui ar netikriems vaistams, tai gali išmokyti žmones prarasti tikėjimą mokslu, protu.“
Istoriniai ryšiai ir veikla
„AdNow“ įkūrėja ir buvusi generalinė direktorė Julija Serebrianskaja atliko svarbų vaidmenį Rusijos politinėse kampanijose – prieš pradėdama vadovauti valdančiosios partijos ‚Vieningoji Rusija‘ komunikacijai, ji dirbo Rusijos vadovui Vladimirui Putinui ir politikui Dmitrijui Medvedevui. Jai pasitraukus 2018 m., bendrovė pakeitė savininką, tačiau, kaip teigiama pranešimuose, išlaikė ryšius su prorusiškais sluoksniais.
„Rusijos įtaką darantys asmenys į regioną ateina daugybe sluoksnių, kurie nebūtinai yra susiję vienas su kitu, tačiau jie stiprina vienas kitą“, – teigė Ilie.
Bendrovės „AdNow“ biuras Londone, kurį 2014 m. įkūrė Rusijos verslininkas Stanislavas Fesenka, buvo uždarytas 2023 m. Fesenko, kuris neigia bet kokį dalyvavimą politinėje dezinformacijoje, sakė, kad „AdNow“ buvo parduota po jos įkūrėjo Michailo Serebrianskio mirties 2023 m.
Platesnė įtakos kampanija
Bendrovė „AdNow“ taip pat buvo siejama su bendrove „Fazze“, kuri kaltinama organizavusi prieš skiepus nukreiptą dezinformacijos kampaniją „Covid-19“ Prancūzijoje ir Vokietijoje pandemijos metu. Tai, kad „Fazze“ naudojosi „AdNow“ infrastruktūra, įskaitant el. pašto serverius ir biurų adresus, sukėlė klausimų dėl jų bendradarbiavimo masto. Po viešo skandalo 2021 m. „Fazze“ buvo likviduota.
Belgijos dirbtinio intelekto tyrėjas Paul-Olivier Dehaye tikslinę internetinę reklamą apibūdino kaip „ateities dezinformaciją“. Jis paaiškino, kad tokios priemonės, kokias naudoja „AdNow“, leidžia kampanijoms tikslingai nukreipti tikslias žinutes į konkrečius asmenis, kuriant mikroįtakos strategijas, kuriomis galima manipuliuoti viešąja nuomone.
Poveikis regionui
Laikraštis „Financial Times“ pabrėžia, kad „AdNow“ veikla iliustruoja didėjantį skaitmeninių priemonių naudojimą politinėms manipuliacijoms ir dezinformacijai. Nors dabartinis bendrovės savininkas, Gruzijos verslininkas Giorgis Abuladzė, neigia, kad yra susijęs su Rusijos propaganda, tyrimai tęsiami.
„Su manimi susisiekė Bulgarijos tyrėjai ir aš jiems perdaviau visus techninius duomenis“, – ‚Financial Times‘ sakė G. Abuladzė. „Visa tai nesąmonė, tai netiesa. Išsamesnį pareiškimą pateiksiu po to, kai Bulgarijos valdžios institucijos pateiks savo išvadas“.
Pasak „Financial Times“, „AdNow“ operacijos kelia platesnį susirūpinimą dėl to, kaip dezinformacijos tinklai išnaudoja skaitmeninės reklamos pažeidžiamumą, kad darytų įtaką viešajai nuomonei, ypač politiškai nestabiliuose regionuose.
Šaltinis: united24media.com
Parašyti komentarą