Pradžia Straipsniai Automobiliai / Transporto priemonės Nauja privaloma įranga automobiliuose neveikia ar veikia ne taip kaip turėtų?
Automobiliai / Transporto priemonės

Nauja privaloma įranga automobiliuose neveikia ar veikia ne taip kaip turėtų?

ADAS saugumo sistemos
Dalintis

Nyderlandų mokslininkai ėmėsi nelengvos užduoties ištirti tikrąjį Europos Sąjungos privalomų ADAS pagalbos vairuotojui sistemų poveikį eismo saugai. Gera žinia ta, kad didelė dalis naujos privalomos įrangos transporto priemonėse iš tiesų turi įtakos eismo įvykių ir avarijų skaičiaus mažinimui. Blogoji? Kai kurios vairuotojų pageidaujamos sistemos visiškai nieko neduoda, o kitos iš tikrųjų labai sumažina vairavimo saugumą.

 

Ar jūsų automobilyje yra adaptyvioji kruizo kontrolė?

Nuo praėjusių metų kiekviename Europos Sąjungoje pirmą kartą įregistruotame naujame automobilyje turi būti įrengtos ADAS (Advanced Driver Assistance System) pagalbos vairuotojui sistemos.

Nauja privaloma įranga ES automobiliuose. Ką tiksliai apima ADAS?

Šiuo metu į privalomos saugos įrangos sąrašą įtraukti šie dalykai:

  • Avarinio stabdymo sistema;
  • Eismo juostos išlaikymo sistema;
  • Išmanusis greičio ribotuvas;
  • „Juodosios dėžės“ (įvykių duomenų registratorius, vairuotojo dėmesio blaškymo ir mieguistumo stebėjimo sistemos.

Pagal Europos teisės aktus – nuo 2022 m. liepos mėn. kiekviename ES lengvajame automobilyje turėjo būti įrengtos ADAS sistemos. Nuo 2024 m. sausio mėn. tai jau taikoma visiems Bendrijoje parduodamiems naujiems lengviesiems automobiliams.

Naujosios sistemos automobiliuose

Ar ADAS padeda vairuotojams?

Atsakyti į šį klausimą ėmėsi Nyderlandų kelių eismo saugumo tyrimų instituto (SWOV) mokslininkai. Šios srities moksliniai tyrimai buvo grindžiami oficialiais kelių šalių duomenimis. Tyrėjai analizavo informaciją, gautą iš valstybinių šaltinių (pvz., policijos ataskaitų) ir su eismu susijusių įmonių ar institucijų (pvz., draudimo bendrovių). Didžiausią rinkinį sudarė daugiau kaip 47 mln. registruotų transporto priemonių, dalyvavusių 2,4 mln. eismo įvykių ir susidūrimų.

Verta pažymėti, kad pačiame tyrime buvo kalbama ne tik apie privalomas ADAS sistemas, bet daugiausia dėmesio skirta konkrečioms 28 naujuose automobiliuose siūlomoms funkcijoms, skirtoms saugumui ir vairavimo komfortui gerinti. Jos buvo suskirstytos į keturias pagrindines kategorijas:

  • informacinės sistemos – mažos kontrolės ir skubos,
  • įspėjimo sistemos – mažos kontrolės ir didelės skubos,
  • intervencijos sistemos – didelės kontrolės ir didelės skubos,
  • komforto sistemos – didelės kontrolės ir mažos skubos.

 

Nauja privaloma įranga veikia. Kurios sistemos gelbsti gyvybes?

Išvados: Svarbiausia, kad naujoji privalomoji automobilių įranga – ADAS sistemos – tikrai veikia. Nustatyta, kad sistemos, verčiančios vairuotojus sutelkti dėmesį į eismo situaciją arba įsikišti į vairavimą, yra veiksmingiausios. Sistema, kuri labiausiai prisideda prie eismo įvykio rizikos mažinimo (-19,1 proc.), yra eismo juostos išlaikymo pagalbinė sistema ( LKA ).

Didelę įtaką saugumo gerinimui turi ir įspėjimo apie priekinį susidūrimą sistema (angl. Forward Collision Warning,FCW), kurios vidutinis poveikis -8,6 proc. ir jos aktyvioji atmaina – autonominis avarinis stabdymas (angl. Autonomous Emergency Braking, AEB ), kuris avarijos riziką sumažina 10,7 proc. Vairuotojo nuovargio nustatymo sistema taip pat net 10 proc. sumažina avarijos ar susidūrimo sukėlimo riziką. Be to, kelio ženklų atpažinimo sistema 7 proc. sumažina susidūrimo ar avarijos riziką, o aplinkos kameros, rodančios aplinką automobilio spinduliu, – 3,5 proc. – kameros, rodančios aplinką 360 laipsnių kampu.

Galinė vaizdo kamera

Šios sistemos neturi įtakos saugai. Tačiau jos didina naujų automobilių kainą

Tarp sistemų, kurios neturi įtakos susidūrimo sukėlimo rizikai, yra , pvz:

  • ISA (intelektualusis greičio asistentas),
  • padangų slėgio stebėjimo sistema.

Kita vertus, įdomūs duomenys apie tokius priedus kaip kruizo kontrolė ir aktyvioji kruizo kontrolė. Nyderlandų kelių eismo saugumo tyrimų instituto (SWOV) mokslininkų duomenimis, šių sistemų buvimas net iki 12 % (įprasta kruizo kontrolė) arba 8 % (adaptyvioji kruizo kontrolė) padidina riziką patekti į avariją. Abiem atvejais dėl to kalti, žinoma, vairuotojai, kurie, naudodamiesi greičio palaikymo sistema greitkeliuose, mažiau dėmesio skiria tam, kas vyksta kelyje.

Poveikis gali būti dramatiškas, ypač jei naudojama klasikinė kruizo kontrolė, kuri negali stebėti atstumo iki priekyje važiuojančios transporto priemonės, todėl akimirkos neatidumas gali turėti labai nemalonių pasekmių vairuotojams.

Šaltinis: Interia.pl

Įvertinkite šį straipsnį:

😡  
😕  
😐  
🙂  
😍  

Kraunami duomenys...

Autorius
Adomas Račkauskas

Adomas Račkauskas – KAIPKADA.LT portalo straipsnių autorius ir ekspertas automobilių, technikos, transporto bei verslo srityse. Jo straipsniai padeda skaitytojams suprasti naujausias transporto tendencijas, technologinius sprendimus ir verslo strategijas.

Parašyti komentarą

guest
0 Komentarai(ų)
Naujausi
Seniausi Daugiausiai balsavo
Įterpti atsiliepimai
Žiūrėti visus komentarus
Panašūs straipsniai
Dūmingumo patikra

Primename: nuo 2026 m. dalis dyzelinių automobilių techninės apžiūros gali būti neįveikta

Nuo kitų metų tam tikrų dyzelinių variklių automobilių savininkams kasmetinės techninės apžiūros...

Kelių mokesčių rinkliavos / Tatiana Diuvbanova / Shutterstock.com

Būkite atsargūs atostogaudami. Vagys naudoja naują metodą vadinamą „prie vartų“

Policija Europoje vis dažniau įspėja apie naują vagių metodą, kuris daugiausia nukreiptas...

Stipri kruša

Neturite garažo? Visi būdai, kaip apsaugoti automobilį nuo artėjančios krušos

Pastaraisiais metais klimato kaita lėmė, kad anksčiau Lietuvoje gana reti meteorologiniai reiškiniai,...

Lipnus automobilio vairas

Kodėl vairas tampa lipnus ir kaip išspręsti problemą

Daugeliui vairuotojų pažįstamas nemalonus lipnus sluoksnis ant vairo, kurio neįmanoma pašalinti įprastomis...