Pasak rinkos tyrimų bendrovės „Blix Group“ ir ABR SESTA ekspertų, didžiųjų prekybos tinklų pateikiami palyginamieji prekių krepšeliai nebėra patikimas informacijos šaltinis vartotojams. Jų teigimu, „krepšelių karas“ lėmė tai, kad pirkėjai nebetiki nei vienu tinklu.
ABR SESTA atliktas keturiolikos mėnesių (nuo 2024 m. sausio iki 2025 m. vasario) tyrimas parodė, kad dešimt mėnesių pigiausias krepšelis buvo „Iki“, o keturis – „Lidl“. Per šį laikotarpį 38 produktų krepšelis „Iki“ kainavo vidutiniškai 62 EUR, o „Lidl“ – 66 EUR.
Ekspertai: prekybos tinklų palyginimai tapo reklamos įrankiu
Pasak „Blix Group“ atstovo, prekybos tinklų skelbiami palyginimai nustojo būti patikimi, nes du pagrindiniai rinkos dalyviai šią temą pernelyg dažnai naudojo lyginamojoje reklamoje.
Kol nepriklausomi analitikai skelbdavo palyginamuosius krepšelius tik kelis kartus per metus (pvz., Velykų ar Kalėdų laikotarpiu), pirkėjai tuo tikėjo. Tačiau kai prekybos tinklai pradėjo skelbti, kad jie pigesni nei konkurentai, o vėliau pastarieji atsakydavo savo skaičiavimais, vartotojai nebetikėjo nei vienais.
Manipuliacijos kainų palyginimuose
Formaliai prekybos tinklai pateikdavo teisingą informaciją, nes buvo apsidraudę palyginimo taisyklėmis ir tyrimais. Tačiau svarbiausia – kokie produktai buvo lyginami. Ar buvo skaičiuojamos tik įprastos kainos, ar ir akcijinės? Ar buvo atsižvelgta į skirtingus pakuočių dydžius? Ar produktų trūkumo atveju buvo tikrinamos pakaitalų kainos? Visi šie aspektai gali daryti didžiulę įtaką galutiniam rezultatui.
Be to, svarbus faktorius yra vietos, kuriose atliekami kainų tyrimai. Jei prekybos tinklas sumažina kainas konkrečiose parduotuvėse, kuriose atliekami matavimai, rezultatai gali būti klaidinantys.
Kainų kilimą lemia tiek pasaulinė, tiek vietinė ekonomika
Ekspertai pabrėžia, kad kainų augimą lemia didėjančios žaliavų, energijos, transporto ir darbo jėgos sąnaudos. Be to, importuojamų produktų kainas veikia geopolitinė situacija ir infliacija. Dar vienas svarbus faktorius – pridėtinės vertės mokesčio (PVM) pokyčiai, kurie gali turėti tiesioginę įtaką maisto produktų kainoms.
Tinkamiausias kainų palyginimo būdas
Ekspertų teigimu, objektyvus kainų palyginimas turėtų remtis ne pavieniais krepšeliais, o visų parduotuvėse esančių prekių reguliarių kainų analize. Taip pat svarbu atsižvelgti į pirkimo apimtis ir analizuoti prekių svertinę vertė pagal pardavimų apimtis.
Papildomai galima atlikti palyginimą pagal akcijines kainas. Tik šie duomenys leistų objektyviai įvertinti, kuriame prekybos tinkle kainos yra mažiausios.
Vartotojų elgsena ir prekybos tinklų strategijos
Mažmeninės prekybos tinklai nuolat stebi pirkėjų elgseną ir kainas reguliuoja taip, kad didintų pardavimus. Pastebima tendencija, kad sumažinus tam tikrų populiarių produktų kainas, pirkėjai yra skatinami apsipirkti daugiau ir įsigyti papildomų prekių.
Parašyti komentarą