Kiekvienas vairuotojas Lietuvoje tikriausiai yra bent kartą sudejavęs dėl degalų kainų. Tačiau ar tikrai mūsų šalyje degalai tokie brangūs, kaip dažnai manome? Atlikta Europos šalių kuro kainų analizė atskleidžia įdomių faktų, verčiančių permąstyti nusistovėjusią nuomonę.
Faktai kalba patys už save
Išanalizavus penkių Europos šalių – Lietuvos, Latvijos, Nyderlandų, Austrijos ir Ispanijos – degalų kainas, išryškėjo aiški tendencija: Lietuva patenka tarp šalių, kuriose kuro kainos yra žemesnės nei Europos vidurkis.
Konkrečiai, benzino A-95 kainos kiekvienoje šalyje:
- Ispanija (Plenergy): 1,255 €/l
- Lietuva (Neste): 1,359 €/l
- Latvija (Neste): 1,537 €/l
- Austrija (JET): 1,542 €/l
- Nyderlandai (TINQ): 1,739 €/l
Dyzelino kainos:
- Ispanija (Plenergy): 1,169 €/l
- Lietuva (Neste): 1,399 €/l
- Nyderlandai (TINQ): 1,489 €/l
- Latvija (Neste): 1,517 €/l
- Austrija (JET): 1,544 €/l
Lietuvoje benzinas yra vidutiniškai 0,178 €/l pigesnis nei Latvijoje, 0,183 €/l pigesnis nei Austrijoje ir net 0,38 €/l pigesnis nei Nyderlanduose. Tiesa, lyginant su pietų Europos šalimis, tokiomis kaip Ispanija, Lietuvoje degalai yra šiek tiek brangesni – benzinas apie 0,104 €/l, o dyzelinas apie 0,23 €/l.
Kodėl kainų skirtumai tokie ryškūs?
Kuro kainas lemia daugybė veiksnių, tačiau pagrindiniai jų – mokesčiai, logistikos kaštai ir konkurencija rinkoje.
Europos Sąjungos šalyse akcizo mokesčio tarifai skiriasi, o tai lemia didelį kainų skirtumą tarp šalių. Pavyzdžiui, Nyderlanduose taikomi vieni aukščiausių akcizo tarifų benzinui ES, todėl ir matome aukščiausią kainą – 1,739 €/l.
Lietuva, nors ir neturi savo didelių naftos telkinių (išskyrus ribotus išteklius Baltijos jūroje), turi santykinai palankią logistinę padėtį – Būtingės terminalas, Klaipėdos uostas ir Mažeikių naftos perdirbimo gamykla sudaro prielaidas palaikyti konkurencingas kainas.
Žvilgsnis į mūsų kaimynus
Įdomu pastebėti, kad kaimyninėje Latvijoje kuro kainos yra ženkliai aukštesnės nei Lietuvoje. Tai iš dalies paaiškina faktą, kodėl nemažai Latvijos pasienio gyventojų atvyksta pildytis degalų į Lietuvą – jiems tai ekonomiškai naudinga.
Tuo tarpu Vakarų Europos šalys, tokios kaip Nyderlandai ir Austrija, tradiciškai pasižymi aukštesnėmis kainomis, kurios siejamos ne tik su didesniais mokesčiais, bet ir su aukštesniu bendru kainų lygiu šiose šalyse.
Ar tikrai verta skųstis?
Atsižvelgiant į faktus, peršasi išvada – lietuviai neturi rimto pagrindo skųstis dėl degalų kainų. Nors Ispanijoje ir kai kuriose kitose Pietų Europos šalyse degalai yra pigesni, didžiojoje Europos dalyje – ypač Šiaurės, Vakarų ir Centrinėje Europoje – kainos yra aukštesnės nei Lietuvoje.
Be to, vertinant pagal perkamąją galią, Lietuva užima vidutinę poziciją – nors absoliučios kainos yra žemesnės nei daugelyje Vakarų Europos šalių, tačiau, atsižvelgiant į mažesnius lietuvių atlyginimus, santykinis kuro įperkamumas yra panašus.
Vertinant kuro kainas Lietuvoje, būtina išlaikyti objektyvumą ir remtis faktais. Duomenys rodo, kad dabartinis kainų lygis Lietuvoje yra gana konkurencingas Europos kontekste.
Vietoj nepagrįstų skundų, produktyviau būtų ieškoti asmeninių kuro taupymo būdų – ekonomiško vairavimo, efektyvesnių transporto priemonių naudojimo ar netgi alternatyvių transporto rūšių pasirinkimo.
Šis žvilgsnis į Europos kuro kainų žemėlapį turėtų padėti įvertinti situaciją objektyviau ir suprasti, kad, kalbant apie degalų kainas, Lietuva išlieka gana patrauklioje pozicijoje, lyginant su dauguma Europos valstybių.
Parašyti komentarą