Nuo gruodžio 1 dienos įsigalioję nauji Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimai, be abejo, yra žingsnis į priekį siekiant didesnio saugumo keliuose. Nauji reikalavimai dėl saugaus atstumo lenkiant pėsčiuosius ir dviratininkus, griežtesnės stovėjimo taisyklės ir nauji kelio ženklai turėtų padėti pagerinti eismo situaciją. Tačiau kyla klausimas – ar vien tik įstatymų priėmimo pakanka, kad realiai pasiektume norimų rezultatų?
Kai kuriems vairuotojams kitų eismo dalyvių saugumas nė motais
Naujosios KET pataisos aiškiai nurodo, koks atstumas turi būti išlaikomas lenkiant dviratininkus ir pėsčiuosius: važiuojant iki 50 km/h greičiu – ne mažiau nei 1 metras, o važiuojant didesniu greičiu – ne mažiau nei 1,5 metro. Šis reikalavimas, anksčiau buvęs rekomendacinio pobūdžio, dabar tapo privalomu. Tačiau ar vien tik įstatymo pakeitimas automatiškai užtikrins jo laikymąsi? Deja, praktika rodo, kad ne visada.
Problema slypi ne pačiuose įstatymuose, o jų vykdymo kontrolėje
Net ir griežčiausi įstatymai netenka prasmės, jei nėra efektyvaus jų įgyvendinimo mechanizmo. Šiuo atveju, pagrindinis klausimas yra – kaip bus kontroliuojamas šių naujų reikalavimų laikymasis? Ar bus padidintas policijos patrulių skaičius keliuose? Ar bus naudojamos techninės priemonės pažeidimams fiksuoti? Kol kas konkrečių atsakymų į šiuos klausimus nėra.
Reikėtų atkreipti dėmesį, kad saugus atstumas lenkiant pėsčiuosius ir dviratininkus yra labai svarbus ne tik dėl formalių įstatymo reikalavimų, bet ir dėl elementaraus žmogiškumo. Net menkas nukrypimas nuo trajektorijos lenkimo metu gali sukelti skaudžių pasekmių. Todėl vairuotojų sąmoningumas ir atsakomybė šiuo atveju yra ypač svarbūs.
Be to, naujos taisyklės sugriežtino reikalavimus automobilių stovėjimui keliuose, kuriuose yra dvi ir daugiau eismo juostų viena kryptimi ir kuriuose leistinas greitis viršija 50 km/h. Toks draudimas turėtų padidinti eismo pralaidumą ir sumažinti spūstis. Tačiau, kaip ir atstumo lenkiant atveju, kyla klausimas dėl kontrolės. Ar bus pakankamai efektyviai baudžiami pažeidėjai, statantys automobilius draudžiamose vietose?
Galima teigti, kad kartais efektyvesnė kontrolė yra svarbesnė už patį įstatymą. Net ir geras įstatymas, neturintis realaus įgyvendinimo mechanizmo, lieka tik popieriuje. Todėl, kartu su naujais KET reikalavimais, būtina užtikrinti ir efektyvią jų kontrolę. Tik tokiu atveju galime tikėtis realių pokyčių keliuose ir didesnio eismo saugumo.
Be abejonės, nauji kelio ženklai, tokie kaip „Mažos taršos zona“, taip pat prisidės prie eismo organizavimo ir aplinkosaugos tikslų įgyvendinimo. Tačiau ir šiuo atveju, informacijos sklaida ir aiškus paaiškinimas visuomenei apie jų reikšmę yra būtini sėkmingam jų veikimui.
Apibendrinant, galima teigti, kad nauji KET reikalavimai yra sveikintinas žingsnis. Tačiau vien tik įstatymų priėmimo nepakanka. Norint pasiekti realių teigiamų pokyčių, būtina užtikrinti efektyvią naujų taisyklių kontrolę ir nuolatinį visuomenės švietimą eismo saugumo klausimais. Tik tokiu atveju galime tikėtis, kad naujosios taisyklės iš tiesų prisidės prie saugesnio eismo mūsų keliuose.
KET reikalavimus rasite čia.
Straipsnio autorius: Adomas Račkauskas, be raštiško sutikimo kopijuoti draudžiama.
Parašyti komentarą