Jei kada nors žiūrėjote į dangų ir pastebėjote ilgus, plonus, į debesis panašius takus, einančius paskui lėktuvus, tikriausiai matėte “chemtrails” – kondensacijos pėdsakus. Šie dariniai kelia smalsumą ir skatina diskusijas apie jų kilmę ir galimą poveikį aplinkai. Pateikiame mokslinę šio reiškinio apžvalgą ir atsakymus į kai kuriuos dažniausiai užduodamus klausimus.
Kaip aiškina mokslininkai, lėktuvo kondensacinis pėdsakas iš esmės yra žmogaus sukurtas debesis. Jie susidaro, kai reaktyviniai varikliai skrenda dideliame aukštyje. Į šaltus viršutinius atmosferos sluoksnius patenka karšti vandens garai – šalutinis reaktyvinių variklių degimo produktas. Dėl to jie greitai atvėsta ir kondensuojasi, todėl susidaro šie į debesis panašūs takai.
Kokiomis sąlygomis susidaro debesys?
Šie į debesis panašūs reiškiniai dažniausiai matomi už orlaivių, kai jie skrenda kreiseriniame aukštyje, paprastai 10 000-12 000 metrų aukštyje. Tačiau ne kiekvieno skrydžio metu dėl specifinių atmosferos sąlygų susidaro “chemtrails”. Idealios sąlygos susidaryti priešpriešiniams debesims yra šalto oro ir drėgmės derinys viršutinėje troposferos dalyje.
Ar lėktuvo kondensacinis pėdsakas naudingas, ar žalingas aplinkai?
Iš tikrųjų lėktuvo kondensacinis pėdsakas yra neutralūs – nei teigiami, nei neigiami. Jie tiesiog yra natūralaus proceso rezultatas, vykstančio tam tikromis aplinkybėmis. Tačiau tyrimai rodo, kad jie gali prisidėti tiek prie Žemės atmosferos atšilimo, tiek prie atšalimo.
Naktį šie kondensacijos pėdsakai gali turėti įtakos atmosferos atšilimui. Kai Žemėje vyksta spindulinis atšalimas, t. y. kai šiluma nuo paviršiaus išsisklaido į kosmosą, debesys, gali sulaikyti šią šilumą ir dėl to pakyla temperatūra.
Dirbtiniai orlaivių “debesys”, kaip ir natūralūs debesys, dalyvauja Žemės šilumos mainų sistemoje. Priklausomai nuo jų storio ir savybių, debesys gali atspindėti Saulės spinduliuotę atgal į kosmosą, taip prisidėdami prie atvėsimo, arba sulaikyti spinduliuotę, taip sukeldami atšilimą.