Tai ne pokštas. Gilėjantis prekybos karas tarp JAV ir Kinijos gali turėti netikėtų pasekmių beveik visame pasaulyje. Automobilių koncernai įspėja apie kritinių žaliavų trūkumą, be kurių naujų automobilių gamyba neįmanoma.
Aljanso „Alliance for Automotive Innovation“ perspėjimas
Didžiausias automobilių gamintojus (tarp jų „General Motors“, „Hyundai“, „Toyota“, „Volkswagen“) vienijantis aljansas „Alliance for Automotive Innovation“ skelbia, kad problema yra itin rimta. Manoma, kad jau po kelių savaičių automobilių gamyklos daugelyje pasaulio regionų sustabdys darbus arba gerokai apribos gamybą.
Kinijos dominavimas ir išimtys
Ar sustos visos transporto priemonių gamyklos? Ne, yra išimčių. Problema neliečia automobilių gamintojų Kinijoje. Kodėl? Nes Kinija kontroliuoja retųjų žemės metalų (nuo 2025 m. balandžio mėn. galioja nauji apribojimai) ir neįkainojamų magnetų (ypač neodimio) rinką.
Be šių medžiagų neįmanoma ne tik gaminti naujų automobilių, bet ir daugelio pagrindinių komponentų (jau nekalbant apie vartotojų elektroniką ar gynybos pramonę). Tarp trūkstamų dalių įvardijami generatoriai, automatinės pavarų dėžės, garsiakalbiai, kameros, žibintai, varikliai, vairo stiprintuvo sistemos, net saugos diržai ir valytuvai. Nesunku atspėti, kad komponentų sąrašas yra daug ilgesnis.
Gamyklų sustojimas – laiko klausimas
Pramonė perspėja, kad automobilių gamyklų veiklos sustabdymas tėra laiko klausimas. JAV jau prasidėjo atgalinis skaičiavimas iki gamybos apribojimų įvedimo (be abejo, įmonės stengsis kuo ilgiau išlaikyti didžiausią pelną nešančių automobilių gamybą). Indijos automobilių koncernai įspėja, kad gamyba sustos jau 2025 m. birželį dėl komponentų trūkumo (2025 m. gegužės antroje pusėje apie problemas pranešė „Maruti Suzuki“, „Mahindra“ ir „Tata Motors“ vadovai kartu su Indijos asociacija SIAM). Ir šių komponentų gauti bus vis sunkiau.
Kinijos atsakas ir administracinės kliūtys
Paaiškėjo, kad vienas didžiausių komponentų tiekėjų naujų transporto priemonių gamybai praneša, jog tebekovoja su sudėtingomis eksporto licencijų gavimo procedūromis Kinijoje. Tokioje situacijoje atsidūrė „Bosch“, kuris yra pagrindinis partneris daugeliui automobilių koncernų (įdomu, kad keli mažesni „Volkswagen“ tiekėjai jau įvykdė visus formalumus ir gavo reikiamus leidimus).
„Reuters“ duomenimis, 2025 m. balandį retųjų žemės metalų eksportas iš Kinijos sumažėjo perpus. Visa tai dėl administracinių kliūčių ir naujų eksporto licencijų procedūrų. Abiejų pusių reakcijų ilgai laukti nereikėjo. Donaldas Trumpas užsiminė apie Kinijos susitarimų pažeidimą, o kinai apkaltino JAV piktnaudžiavimu kontroliuojant puslaidininkius. Taigi, viskas politikų rankose. Ar pavyks išvengti šios globalios krizės, kuri grasina sutrikdyti visą automobilių pramonę?
Šaltinis: moto.pl