Jei esate matę prie kai kurių automobilių gale kabančią juodą gumos juostą ir svarstėte, kam ji reikalinga – jūs ne vieni. Šis nedidelis aksesuaras, šiandien kainuojantis vos porą eurų, anksčiau buvo vadinamas „laimingąja juosta“ ir plačiai naudojamas visoje Europoje, ypač XX a. 8-ajame ir 9-ajame dešimtmečiuose.
Mitas apie keleivių „kratymąsi“
Tuo metu buvo paplitęs mitas, esą ši gumelė sumažina keleivių „kratymąsi“ važiuojant automobiliu. Dėl to ji įgijo tam tikrą mistinį statusą – tarsi talismanas, užtikrinantis komfortą. Daugelis automobilių to meto keliuose turėjo šią juostą, kuri kabėjo prie galinės važiuoklės arba bamperio. Tačiau, kaip aiškina automobilių istorikai, tai tebuvo populiarus, bet visiškai klaidingas įsitikinimas.
Tikroji paskirtis – apsauga nuo statinės elektros
Iš tiesų ši gumos juosta turėjo labai praktišką funkciją: ji veikė kaip įžeminimo priemonė, padedanti išsklaidyti automobilio korpuse susikaupusią statinę elektrą. Tokia elektra gali susidaryti dėl trinties tarp padangų ir kelio dangos, o jos iškrovos – ypač sausomis oro sąlygomis – gali pasireikšti nemaloniu „elektrošoku“, kai vairuotojas ar keleivis paliečia automobilio dureles.
Kai kuriais atvejais statinės elektros iškrovos netgi kėlė pavojų – yra užfiksuota atvejų, kai kibirkštys sukėlė gaisrus degalų pylimo metu, ypač jei degalų garai susikaupė aplink automobilio baką.
Nostalgiškas dizaino elementas
Be funkcinės reikšmės, ši juosta taip pat buvo savotiškas mados akcentas. Ji buvo lengvai tvirtinama prie važiuoklės su metaliniu laikikliu, dažnai pažymėta užrašu „Happy Tape“. Šiuolaikinėje rinkoje tokių juostų vis dar galima rasti – dažniausiai kaip estetinį aksesuarą klasikiniams ar istoriniais pripažintiems automobiliams. Nors šiuolaikiniai automobiliai turi integruotas sistemas, kurios sumažina statinės elektros poveikį, kai kuriais atvejais tai nėra visiškai pašalinta.
Automobilių priedų, kurių beveik nebeliko
Kaip ir peleninės, arba oro srauto kreipikliai, kabinami ant langų – „laimingoji juosta“ tapo praeities simboliu. Ji primena laikus, kai automobiliai buvo paprastesni, o vairuotojai – išradingesni. Dabar tai – tik nostalgijos kupinas reliktas, bet vis dar randamas kai kurių entuziastų automobiliuose.
Nors „laimingoji juosta“ šiandien nebėra būtina, ji liko įdomus istorinis pavyzdys, kaip žmonės sprendė praktines problemas paprastais būdais. Ir nors jos pirminė paskirtis buvo mokslinė – mažinti statinį krūvį – mitas apie keleivių komfortą giliai įsišaknijo kolektyvinėje atmintyje.
Šaltinis: abiem.baltic-course.com
Nuo žaibo.