Nuo atsiradimo laikų animaciniai filmai buvo skirti vaikų gyvenime išsaugoti pasakų žavesį. Jų herojai būdavo romantiškos prigimties, tikėjo gėriu ir grožiu, mokėjo apginti silpnesnį. Tiesa, buvo ir tokių personažų kaip Tomas ir Džeris, kurie būdavo išdykę, mėgdavo pokštauti, tačiau nebuvo cinikai. Dabar laikai keičiasi, kartu su jais keičiasi ir dabartinių laikų animacinių filmų personažų vertybės.
Kaip vaikų sąmonę veikia vakarietiškų animacinių filmų herojų peršamos vertybinės nuostatos?
Aklas svetimos kultūros peršamų idėjų sekimas ir mėgdžiojimas nieko gero neduoda nei vaikams, nei suaugusiems. Itin ryškus pavyzdys yra animacinis filmas apie ciniškumu pasižyminčią Simpsonų šeimynėlę ir jų draugelius bei priešus. Šis animacinis serialas yra užkariavęs ne tik brutalesnės natūros suaugusių, viskuo nepatenkintų paauglių, bet ir pradinukų dėmesį.
Šiurpas krečia išgirdus iš pradinuko lūpų išsprūdusį atsakymą į klausimą: „Gal paskaitytum Astridos Lindgren knygelę apie Mažylį ir Karlsoną arba Emilį iš Lionebergos, vietoj to kad diena iš dienos spoksotum į Simpsonų serialą?“ – o atsakas trumpas: „Baik juokus, tik kvailiai skaito tokius vaikiškus pezalus, o Simpsonai tai bent kietai pavaro, jie šiuolaikiniai.“
Kuo ypatingi lietuviškos animacijos kūrėjo režisieriaus Antano Skučo filmukai?
Lietuviškos animacijos kūrėjas režisierius Antanas Skučas per penkiolika metų sukūrė tokius animacinius filmus, kaip „Grybų karas“, „Puntuko akmuo“, „Nebaigta pasaka“, o debiutinis jo animacinis filmas „Vaikystės dienoraštis“ netgi pelnė „Sidabrinės gervės“ apdovanojimą. 2023 metais sukurtas eksperimentinis animacinis filmas „Planetos ir robotai“ irgi dalyvavo kovoje dėl to paties apdovanojimo. Jį kuriant buvo eksperimentuota su dar neištirtomis medijos galimybėmis.
Animacija pasitarnauja ir kuriant istorinę-atmintinę reikšmę turinčius filmus. Šio žanro filmas „Purga“ sukurtas, remiantis Dalios Grinkevičiūtės knyga „Lietuviai prie Laptevų jūros“ ir dailininko Gintauto Martinaičio piešiniais. Šio filmo kūrimas truko septynerius metus, pradedant nuo pačios idėjos atsiradimo.
Šis pasakojimas apie tremtį buvo kuriamas taip, kad jis apie tai, kas vyko, papasakotų šiek tiek kitaip. Todėl filmas pramintas atmosferiniu, pasakojančiu apie žiemą, sniegą ir šaltį, smurtą ir žiaurumą laukinėje žemėje, kurioje žmogus jaučiasi esąs svetimkūniu, kur kiekviena jo praleista diena virsta akistata su mirtimi.