Variklinė alyva yra gyvybiškai svarbus komponentas, užtikrinantis sklandų transporto priemonių ir mašinų variklių veikimą. Tačiau ji taip pat gali kelti grėsmę aplinkai, jei nėra tinkamai tvarkoma ir utilizuojama. Netinkamas panaudotos variklinės alyvos sunaikinimas gali stipriai prisidėti prie aplinkos taršos, todėl šiame straipsnyje nagrinėsime variklinės alyvos poveikį aplinkai ir aptarsime būdus, kaip tinkamai ją utilizuoti. kad būtų sumažintas neigiamas panaudotos variklinės alyvos poveikis aplinkai.
Variklinės alyvos poveikis aplinkai
Netinkamas panaudotos variklinės alyvos šalinimas gali padaryti didelę žalą aplinkai. Išmetama į sąvartynus arba išpilama į kanalizaciją, ji gali užteršti dirvožemį, vandentakius ir požeminį vandenį. Variklio alyvoje esantys toksinai gali pakenkti laukinei gamtai, užteršti maisto grandinę ir sukelti ilgalaikę žalą ekosistemoms.
Pagrindinės variklinės alyvos sudedamosios dalys yra angliavandeniliai – junginiai, sudaryti iš vandenilio ir anglies. Angliavandeniliai yra kenksmingi aplinkai, nes jie sunkiai skyla ir gali išlikti aplinkoje daugelį metų. Angliavandeniliai, patekę į aplinką, gali sukelti oro taršą ir prisidėti prie smogo susidarymo. Be to, variklinėje alyvoje esančios toksiškos cheminės medžiagos gali užteršti dirvožemį ir vandenį, pakenkti augalams ir gyvūnams.
Dar vienas būdas, kuriuo variklinė alyva gali pakenkti aplinkai, yra atsitiktinis išsiliejimas. Gabenant ar sandėliuojant panaudotą variklinę alyvą gali įvykti nelaimingų atsitikimų, dėl kurių išsiliejusi alyva gali užteršti dirvožemį ir vandens telkinius. Šie išsiliejimai gali iš karto pakenkti gyvūnijai, augalams ir vandens kokybei. Ilgalaikis išsiliejimo poveikis gali būti dar sunkesnis, nes toksinai gali išlikti aplinkoje daugelį metų ir toliau daryti žalą.
Kaip tinkamai šalinti panaudotą variklinę alyvą
Norint išvengti žalos aplinkai, būtina tinkamai pašalinti ir sunaikinti panaudotą variklinę alyvą. Yra keletas būdų, kaip saugiai ir atsakingai šalinti panaudotą variklinę alyvą.
- Jei alyvą keičiate namuose – ją reikėtų priduoti į atliekų tvarkymo centrą. Yra nustatytos kvotos, kiek kilogramų panaudotos variklinės alyvos fizinis asmuo per metus gali priduoti nemokamai.
- Variklinės alyvos keitimą patikėti automobilių servisui. Autoservisai vis aktyviau yra skatinami tinkamai rūšiuoti atliekas. Tam ruošiamos įvairios iniciatyvos (pavyzdžiui, “Mes rūšiuojam autoservise”).
Svarbu pažymėti, kad panaudotos variklinės alyvos išpylimas į kanalizaciją, ant žemės ar į šiukšliadėžę yra neteisėtas ir kenksmingas aplinkai. Net nedidelis panaudotos variklinės alyvos kiekis gali pakenkti aplinkai, todėl norint išvengti žalos aplinkai, būtina tinkamai ją pašalinti.
Europos Sąjungos teisinis reglamentavimas
Europos Sąjunga yra įgyvendinusi reglamentus, kuriais siekiama sumažinti neigiamą panaudotos variklinės alyvos poveikį aplinkai. Atliekų pagrindų direktyvoje (2008/98/EB) nustatyta atliekų tvarkymo Europos Sąjungoje teisinė bazė. Direktyvoje reikalaujama, kad valstybės narės sukurtų atliekų tvarkymo sistemas, kurios sumažintų atliekų poveikį aplinkai ir žmonių sveikatai.
Europos Sąjunga taip pat įgyvendina taisykles, skirtas specialiai panaudotos variklinės alyvos šalinimui. Alyvos atliekų direktyvoje (75/439/EEB) nustatyta panaudotos variklinės alyvos surinkimo, apdorojimo ir šalinimo Europos Sąjungoje teisinė sistema. Direktyvoje reikalaujama, kad valstybės narės sukurtų panaudotos alyvos surinkimo ir apdorojimo sistemas ir užtikrintų, kad panaudota alyva nebūtų šalinama aplinkai kenksmingu būdu.
Direktyvoje reikalaujama, kad panaudota variklinė alyva būtų surenkama atskirai nuo kitų atliekų srautų ir pervežama sandariose talpyklose, kad būtų išvengta išsiliejimo. Surinkta panaudota alyva turi būti apdorojama, kad iš jos būtų pašalinti visi teršalai ir ji būtų tinkama pakartotinai naudoti arba sunaikinti. Direktyvoje taip pat nustatytos griežtos teršalų, kurių gali būti panaudotoje alyvoje, kiekio ribos, siekiant užtikrinti, kad ji nekenktų aplinkai.
Be Alyvos atliekų direktyvos, Europos Sąjunga įgyvendina taisykles, kuriomis siekiama užkirsti kelią atsitiktiniam panaudotos variklinės alyvos išsiliejimui. Europos jūrų strategijos pagrindų direktyva (2008/56/EB) siekiama apsaugoti jūrų aplinką ir reikalaujama, kad valstybės narės imtųsi priemonių jūrų taršai išvengti ir sumažinti. Direktyvoje reikalaujama, kad valstybės narės parengtų reagavimo į jūrų taršos incidentus, įskaitant panaudotos variklinės alyvos išsiliejimą, planus.
Be to, Europos Sąjunga yra nustačiusi taisykles, skatinančias atliekų, įskaitant panaudotą variklinę alyvą, perdirbimą ir pakartotinį naudojimą. Atliekų pagrindų direktyvoje (2008/98/EB) reikalaujama, kad valstybės narės pirmenybę teiktų atliekų perdirbimui ir pakartotiniam naudojimui, o ne šalinimui, ir nustatytų atliekų perdirbimo ir panaudojimo tikslus.
Apibendrinant, svarbu suprasti, kad tinkamai šalinant panaudotą variklinę alyvą, galima išvengti žalos aplinkai. Laikydamiesi Europos Sąjungos nustatytų taisyklių ir pasinaudodami saugaus ir atsakingo naudotos variklinės alyvos šalinimo galimybėmis, galime sumažinti neigiamą naudotos variklinės alyvos poveikį aplinkai ir apsaugoti mūsų planetą ateities kartoms.