Diena pagal Ajurvedos dėsnius: kokia ji?

Pagal Indijos tradicijas nėra nieko svarbesnio už praną – mūsų gyvenimo energiją. Mityba, joga, masažas – visos priemonės yra tinkamos ją palaikyti tinkamos formos kasdien. Pateikiame jums istoriją apie dieną, praleistą ajurvedos ritmu.

Veidas nesveikos spalvos, kojos linksta nuo nuovargio, nenoriu nieko daryti. Tai visi ženklai, kad aš prarandu gyvybingumą. Atėjo laikas pasitelkti Indijos mokymus ir Ajurvedą, kuri sanskrito kalba reiškia „gyvenimo mokslas“.

Pagal Ajurvedą, siekių nebuvimas reiškia, kad mūsų kūne įvyko tam tikras energijos trūkumas. Ajurvedos praktikos, nuo kvėpavimo technikos iki žolelių gydymo ar masažo, padeda atkurti gyvybinę energiją ir laisvą jos srautą kanalais (dhatu), persmelkiančiais mūsų kūną. Norėdami tai padaryti, visai neprivalome nedelsiant vykti į Indiją.

Vadovaudamiesi pagrindiniais Ajurvedos principais, galite patys papildyti savo energijos atsargas. Ajurvedos gydytojas Mohammedali tikina: „Vos viena diena per savaitę – ir gyvybingumo bus dar ilgai. Mes eikvojame per daug energijos. Norėdami atkurti pusiausvyrą, turite kaitalioti atsipalaidavimo ir atsigavimo laikotarpius.“

Tai yra praktikos tikslas – visą dieną skirti sau. Na, pabandysiu.

Joga

05:00 PABUDIMO MENAS

Rytas yra svarbiausia dienos dalis. Indijoje saulėtekio valandos yra itin energinga dienos dalis: aukos, prausimasis ir apsivalymas, joga… Reikia vėl prisijungti prie gyvybinės energijos šaltinio ir leisti jam plisti kūne ir mintyse.

Pabudęs iš karto neišlipu iš lovos, dar dešimt minučių guliu ir permąstau naktinius sapnus. Baigęs šią vidinę kelionę, aš stipriai ištempiu kiekvieną savo kūno dalį.

Tada atsikeliu ir išgeriu stiklinę šilto vandens (ushapan). Tai yra vienas iš seniausių „Charaka Samhita“ ritualų (pirmajame mūsų eros amžiuje parašytas tekstas, juo remiasi Ajurveda), jis padeda pašalinti toksinus, apsaugo nuo senėjimo, nutukimo ir virškinimo problemų. Be to, pagal Ajurvedos filosofiją tai, ką mes imame tuščiu skrandžiu, sukuria nuotaiką visai dienai. Su šia mintimi aš geriu vandenį.

05:30 VALYMO MENAS

Senovės mokymuose siūloma pažadinti „ką nors balto ir gražaus, kaip kvapnios baltos gėlės, iškart po pabudimo“. Principas yra apsivalyti nuo nakties įtakos. Vadovaujuosi senolių patarimais ir grožiuosi ant lango žydinčia hortenzija. Tada pradedu rytinį tualetą.

Pirmas žingsnis: valau liežuvį, nosį ir burną. Norėdamas pašalinti priemaišas ir atliekas iš virškinimo sistemos, naudoju liežuvio ar įprastą dantų šepetėlį.

Norėdamas išvalyti nosį, paruošiu specialų tirpalą: arbatinį šaukštelį jūros druskos atskiedžiu puse litro šilto švaraus vandens ir supilu į specialų indą plona pipete – neti-pot. Tačiau procedūrą galima atlikti rankomis, pakanka surinkti vandenį į delną, įsitraukti į vieną šnervę ir išleisti per kitą.

Kasdienis nosies valymas yra naudingas siekiant išvengti peršalimo, tačiau jis ypač rekomenduojamas kenčiantiems nuo lėtinio sinusito ir peršalimo, taip pat žmonėms, turintiems aukštą kraujospūdį.

Tada darau gandush: į burną įdedu šaukštą sezamų aliejaus ir palaikau porą minučių, kartais šiek tiek pajudindamas aliejų burnoje. Pagal ajurvedos praktiko Boriso Ragozino patarimą aš naudoju šiltą arba kambario temperatūros aliejų. Tai suteikia impulsą medžiagų apykaitos procesams, stiprina dantenas, užkerta kelią karieso ir kitų burnos ertmės ligų vystymuisi ir padeda atpalaiduoti naktį įsitempusius žandikaulius.

Geles

06:00 MINIMALUS MASAŽAS

Indijoje manoma, kad sezamo aliejus gali atverti 72 tūkstančius energijos kanalų! Vieną ar du lašus lašinu ant nagų pagrindo, tada ilgai masažuoju kiekvieną ranką ir koją. Po to visą kūną greitai sutepu aliejumi.

06:30 JOGOS UŽSIĖMIMAS

Joga, aktyvi meditacija vėl mane išjudina. Pradedu nuo kvėpavimo pratimų – pranajamos, kuri pradeda pranos, gyvybinės energijos, judėjimą visame kūne. Atlieku paprasčiausią pratimą pradedantiesiems.

Svarbu viską daryti ramioje atmosferoje. Aš sėdžiu ant kilimėlio patogioje padėtyje, ištiesiu stuburą. Spaudžiu vidurį ir smilių prie antakio, o nykščiu uždarau dešinę šnervę. Pilnai įkvepiu kaire šnerve, lėtai suskaičiuoju sau iki keturių. Pasak gydytojo, galite pasirinkti bet kokį skaičių, svarbiausia, kad kvėpavimas išliktų patogus.

Baigęs įkvėpti, užspaudžiu kairę šnervę ir atlaisvinu dešiniąją. Lėtai iškvepiu tuo pačiu būdu. Tada įkvepiu per dešinę šnervę. Baigęs atleidžiu kairę šnervę, nykščiu uždarydamas dešinę šnervę ir lėtai iškvepiu. Tada kelis kartus pakartoju seansą: įkvėpkite per dešinę, iškvėpkite per kairę.

Kai sesija baigiasi, man atrodo, kad mano sąnariai kvėpuoja, jaučiu vėsą saulės rezginio srityje. Ir aš stebėtinai ramus.

Jogos uzsiemimai

07:00 APSITVARKAU SAVE

Dabar prausiuosi su kvapniu muilu. Ajurveda apima produktų, pagrįstų tik vaistažolių ingredientais, naudojimą: ciberžolę, vetiveriją, jazminą, migdolus, ryžius, alijošius ir pan. Man labiausiai patinka santalmedžio muilas.

Po dušo galite pradėti pusryčius. Ajurvedoje tikima, kad maistą reikia valgyti išsivalius, švaria burna, švariais drabužiais ir malonioje aplinkoje.

07:30 PUSRYČIAI

Kad energija nebūtų eikvojama, reikia suvokti psichinės būsenos svarbą valgant – ji yra tokia pat svarbi kaip ir tai, ką mes valgome. Jokiu būdu nerekomenduojama valgyti esant nerimo ar pykčio būsenai; valgyti ar gerti, geriausia tik sėdint; negalima kalbėti pilna burna; turite jausti prisotinimą ne tik savo burna, bet ir visais penkiais pojūčiais…

Borisas Ragozinas pataria įsiklausyti į kūną: „Jei prieš dieną vakarieniavote sočiai ir ryte skrandyje jaučiate sunkumą, turėtumėte apsiriboti vandeniu arba gerti arbatą su sausainiais. Jei, nepaisant vėlyvo valgio, apetitas yra geras ryte, galite ir turėtumėte sočiai pavalgyti.“

Kita svarbi taisyklė yra pradėti kiekvieną valgį kuo nors saldžiu. Pasak dr. Mohammedali, šių rekomendacijų laikymasis padės išvengti persivalgymo ir užtikrinti, kad organizmas gavo visas reikalingas maistines medžiagas.

Aš ruošiu termosą su arbata – juodą arbatą ir virtą pieną su žolelėmis – gėrimas „pažadina latentinę energiją“. Valgau daigintus grūdus su lašeliu alyvuogių aliejaus, keletą avinžirnių, migdolų ir manų kruopų, virtų karštame piene.

08:00 – 11:00 PALAIPSNIUI ĮSIJUNGIU

Laikas kibti į darbą. Paprastai sėdžiu priešais monitorių, bet šiandien nusprendžiu rašyti ranka. Esmė ta, kad kartas nuo karto reikia daryti neįprastus dalykus arba padaryti ką nors neįprastu būdu. Pavyzdžiui, eikite į darbą kitu keliu, neikite į parduotuvę, kuri yra pakeliui, bet nueikite į parduotuvę kitoje gatvėje, nusipirkite dar neišbandytą produktą. Toks nedidelis mokymasis daro smegenis mobilesnes, atleidžia mus nuo pokyčių baimės, padeda mums būti drąsesniems ir ryžtingesniems gyvenime.

11:00 MAISTO GAMINIMAS

Pagal Ajurvedą, mūsų kūnas susideda iš trijų pagrindinių elementų – došos (Kapha – žemė, Pitta – ugnis, Vata – vėjas). Kiekvienam žmogui būdingas vieno ar kito elemento vyravimas. Maistas gaminamas pagal kiekvieną tipą atskirai. Tačiau yra ir universalių taisyklių, kurios tinka visiems.

Taigi, kiekvienas valgis laikomas energijos šaltiniu. Ar maiste yra pranos, ar ne? Akivaizdu, kad kumpio gabale, įvyniotame į celofaną, yra mažiau gyvybingumo nei šviežiose daržovėse. Tačiau tai dar ne viskas. Svarbu ne tik tai, ką valgome, bet ir kokia forma.

Daktaras Mohammedali sako: „Daržoves reikia valgyti šviežias. Jų, kaip ir kitų paruoštų patiekalų, negalima palikti šaldytuve per naktį, maistą reikia vartoti dieną. Taip pat nerekomenduojama pašildyti atvėsinto maisto.“ Kalbant apie vaisius, juos reikia valgyti prieš valgį arba po jo, nes kitaip jie fermentuojasi, o tai blogai veikia virškinimo procesą.

Ajurveda tradiciškai išskiria šešis pagrindinius skonius: saldus, rūgštus, sūrus, aštrus, kartus ir sutraukiantis. Idealu, kai maiste yra bent penkių jų derinys. Manoma, kad tik naudojant šį derinį maistas tampa subalansuotas ir gerai absorbuojamas organizme. Tam padeda prieskoniai ir žolelės – ciberžolė, ožragė, paprika, imbieras, juodieji pipirai.

Šiandien verdu basmati ryžius su morkomis ir kaip pagardą naudoju kmynų, kalendrų ir imbiero mišinį. Aš taip pat gaminu salotas su šviežiais lapais ir pagardinu jas sezamų aliejumi.

15:00 GROŽIO PERTRAUKA

Po miego ir pasivaikščiojimo aš gražinu save. Tikslas yra atgaivinti odą, pažadinant pojūčius ir gyvybingumą. Gydytojas Mohammedali mano, kad sėkmingiausi ingredientų deriniai veido kaukėms gaminti yra žalios mung pupelės su pienu, avinžirniai su kefyru ar jogurtu, juodosios sezamo sėklos su jogurtu arba su kefyru.

Rankas panardinu į žolelių, džiovintų gėlių ir tūkstančių prieskonių, sumaišytų su jogurtu, kruopas ir tepu ją ant veido, kol išdžius, tada tepu drėkinamąjį ir stangrinamąjį ciberžolės kremą. Po procedūros oda tampa švelnesnė, veido spalva yra lengvesnė, net akys švyti.

18:00 SAVIMASAŽAS

Masažas Indijoje yra sveikatingumo ritualo dalis prie kurio kiekvienas vaikas įpranta nuo ankstyvos vaikystės. Masažas pagreitina energijos judėjimą, pašalina įtampą ir palaiko gyvybingumą. Idealiu atveju patartina pasikviesti masažuotoją viso kūno masažui – abhyangai, įskaitant ausų landas ir pirštų falangas. Bet kadangi tai neįmanoma, masažuojuosi pats.

Masažuoju galvą, nes „ant jos yra daugybė energijos taškų“, – aiškina Borisas Ragozinas. Aktyviai trinu odą po plaukais, glostau viršugalvį, traukiu save už plaukų – atskirkite dideles sruogas ir laikykite už šaknų, jų neatskirdami. Galva kaista, ir mintys tampa aiškesnės.

Masazas

19:00 VAKARIENĖS LAIKAS

Aš ruošiu daržovių sriubą kaip lengvą vakarienę ir baigiu stikline karšto pieno su datulėmis ar vynuogėmis, kad pasiruoščiau miegui ir pagerinčiau virškinimą.

21:00 UŽMIGIMO MENAS

Svarbu anksti eiti miegoti: kiekviena miego valanda iki vidurnakčio prilygsta dviem valandoms po jo. Lovoje atsipalaiduoju su joga nidra – miego joga. Mano sąmonė eina per visą kūną, pradedant nuo dešinės pusės ir einant nuo kojų iki veido.

Stebiu įkvėpimo ir iškvėpimo dažnumą, tada įsivaizduoju ką nors malonaus (kaitinuosi šiltame smėlyje vandenyno pakrantėje) ir sakau sau frazę, kuri mane ypač įkvepia. Šiandien tai yra Gandhi žodžiai: „Jei norite pokyčių ateityje, tapkite šiais pokyčiais dabartyje“. Puiki sąranka. Jaučiuosi pasirengęs naujai dienai.

Atsipalaidavimas


Taip pat skaitykite:

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Back to top button