Tikriausiai esate susidūrę su tokiais žmonėmis: jie bet kokį pokalbį vertina kaip iššūkį ar varžybas, visada nori būti teisūs ir tarti paskutinį žodį. Toks bendravimo stilius kartais vadinamas opoziciniu. Ar su tokiu pašnekovu apskritai įmanoma užmegzti konstruktyvų dialogą?
Noras apginti savo poziciją yra visiškai normalus ir natūralus, kai kyla ginčas ar diskusija – ypač kai jaučiatės esąs diskusijos temos ekspertas. Tačiau kai kurie žmonės beveik bet kokį pokalbį stengiasi paversti ginču: jie nuolat bando įrodyti, kad pašnekovas klysta, net jei kalbama apie jo asmeninį skonį ir pomėgius.
Dialogas, vedamas nuostatos “aš teisus, o tu neteisus”, gali priminti tardymą. Sunku bendrauti su žmogumi, kuris bando užginčyti kiekvieną jūsų žodį.
KAS YRA OPOZICINIS BENDRAVIMO STILIUS?
Tai toks bendravimo stilius, kai asmuo nuolat taiso savo pašnekovą ir ginčija kiekvieną jo žodį. Šis bendravimo stilius gali pasireikšti ne tik per ginčus ar konfliktus, bet ir per visai “draugiškus” pokalbius. Gali atrodyti, kad asmuo pasirengęs ginčytis net dėl menkiausių klausimų.
PRIEŠIŠKO BENDRAVIMO STILIAUS POŽYMIAI
- Pašnekovas nuolat siūlo alternatyvius faktus, interpretacijas ir asmenines nuomones, bandydamas užginčyti tai, ką sakote.
- Net nesiklauso, ką bandote pasakyti.
- Jo nedomina jūsų nuomonė.
- Jis nuolat bando jus pertraukti ir perimti iniciatyvą pokalbyje.
- Jei yra pagaunamas darantis klaidų, jis greitai pakeičia temą.
- Jei bandote pakeisti nemalonią ar neįdomią temą, jis vėl ir vėl prie jos grįžta.
- Kai kuriais atvejais, bet ne visada, tokį elgesį gali lemti psichikos sutrikimas, pvz.:
depresija;
nerimo sutrikimas;
asmenybės sutrikimas (ypač narcisistinis);
sutrikimas, susijęs su pasikartojančiais pykčio protrūkiais.
KAIP BENDRAUTI SU ŽMOGUMI, KURIS NUOLAT BANDO GINČYTIS?
- “Atspindėkite” jo emocijas
“Jei asmuo, su kuriuo bendraujate, nuolat ginčijasi, galite net nekreipti dėmesio į tai, ką jis sako, ir tiesiog atspindėti jo emocijas: “Taip, suprantu, kad tai jus neramina.” “Tai tikrai sudėtingas klausimas“. Tai parodo jam, kad esate pasirengęs rimtai į jį žiūrėti, ir daugeliu atvejų jis greitai pereina į ne tokį priešišką toną”, – pataria teisininkas ir profesionalus derybininkas Douglass Noll.
- Prisitaikykite prie jo kalbos stiliaus
Stenkitės mėgdžioti jo žodžius ir kalbos toną. Bendravimo teorijoje tai vadinama “prisitaikymu”. Pavyzdžiui, jei jis visada sako “automobilis”, o ne “mašina”, jūs taip pat galite vartoti šį žodį kalbėdamas su juo. Tuomet pasąmonės lygmeniu jis lengviau suvoks jūsų žodžius.
“Prisitaikymas” nebūtinai privers pokalbio partnerį pakeisti savo stilių, tačiau gali padėti perteikti jūsų poziciją, nesukeliant ginčo.
- Atsispirkite pagundai įsivelti į ginčą
“Jei bendraujate su žmogumi, kuris yra konfliktiškas, svarbu pripažinti, kad tikriausiai beprasmiška bandyti pakeisti jo nuomonę faktais ir argumentais“, – sako teisininkas ir derybininkas David Clark.
- Išsiaiškinkite jo ketinimus
Kai kuriais atvejais nedraugiškas bendravimo stilius gali būti tiesiog abipusio nesupratimo rezultatas. “Todėl kartais geriau išsiaiškinti, ko žmogus, su kuriuo kalbate, nori pasiekti ir ar įmanoma surasti kokį nors kompromisą. Jei jis reaguoja priešiškai ir sako, kad kompromisas neįmanomas, verta greitai baigti pokalbį”, – sako David Clark.
NEPAMIRŠKITE, KAD KARTAIS GERIAU TIESIOG PASITRAUKTI
Jei pripažįstate, kad negalite konstruktyviai pasikalbėti, jei asmuo tiesiogiai ar netiesiogiai kalba su jumis paniekinamai ar įžeidžiančiai, turite pilną teisę baigti pokalbį.
Geriausia tai daryti be agresijos, taikiu tonu: “Matau, kad mūsų požiūriai labai skiriasi. Siūlau baigti pokalbį“.