Net ir tvirčiausioje draugystėje gali kilti konfliktinė situacija. Jei taip nutiko, nereikėtų panikuoti. Beveik visada santykius galima atkurti ar net pagerinti!
Konfliktai: kaip juos spręsti?
Konfliktas – tai dviejų ar daugiau žmonių interesų susidūrimas. Pagrindinės jo atsiradimo priežastys yra šios:
- Priešingas tikslų, vertybių, interesų suvokimas;
- Nesusipratimai, loginės klaidos ir bendravimo sunkumai;
- Informacijos trūkumas;
- Tikrovės ir jos suvokimo neatitikimas.
Ką rekomenduojama daryti kilus konfliktui tarp draugų? Kaip rasti kompromisą?
PADARYKITE PERTRAUKĄ
Konfliktas mums kelia stresą, o streso metu mes mobilizuojamės, įsijungia reakcija “mušk arba bėk”.
Todėl duokite laiko sau ir kitai pusei stabilizuoti savo būseną, o tada pasikalbėkite apie situaciją ir pasiūlykite savo konflikto sprendimo būdus bei galimybes, kaip jo išvengti ateityje.
Naudokite nesmurtinį bendravimą, t. y. ramiai ir taktiškai kalbėkite apie savo poreikius.
Nesmurtinio bendravimo sudedamosios dalys:
Šį metodą 1960 m. sukūrė psichologas Marshall Rosenberg kaip žmonių tarpusavio konfliktų sprendimo būdą.
Labai dažnai aiškinantis santykius žmonės pereina prie manipuliacijų, abipusių kaltinimų ir net grasinimų. Sėkmingam konfliktų sprendimui reikia ramybės, nuoširdumo ir atvirumo. Turite parodyti, kad jūsų ketinimai yra geri ir kad norite išspręsti problemą, o ne dar labiau ją pabloginti.
Pasistenkite kuo objektyviau pažvelgti į situaciją, net jei jūsų ir kito asmens požiūriai labai skiriasi. Galvokite apie save kaip apie stebėjimo kamerą, kuri tiesiog fiksuoja tai, kas vyksta.
- Kaip jaučiatės dėl vykstančio konflikto? Pasistenkite nemaišyti emocijų su prielaidomis. “Jaučiu, kad tu ant manęs pyksti” yra jūsų suvokimas. “Jaučiuosi sutrikęs ir sumišęs” – tai kalbėjimas apie jausmus.
- Kilus konfliktui pagalvokite, ko jums reikia. Pavyzdžiui, jums reikia meilės ar saugumo, supratimo ar empatijos. Pasidalykite šia informacija su draugu ar draugais. Svarbiausia šią informaciją pateikti iš savo “aš” perspektyvos. Ne “tu manęs nesupranti”, bet “man reikia supratimo / empatijos”.
- Prašymai. Santykiuose nieko nereikalaukite – prašykite. Prašymas suteikia jums laisvę rinktis. Jei vis dėlto jums reikia teigiamo atsakymo, supraskite, kas trukdo asmeniui pasakyti “taip”. Pasistenkite atsidurti jo vietoje, pabandykite parodyti empatiją. Po to galėsite tęsti pokalbį.
Kai konfliktas bus išsemtas ir visos abipusės pretenzijos išspręstos, galite skirti laiko santykiams atkurti.
Nesitikėkite, kad viskas išsispręs vienu pirštų spragtelėjimu, – tiesiog toliau užsiimkite bendra veikla su draugais. Teigiamos emocijos padės sušvelninti neigiamus jausmus ir paspartins bendravimo užmezgimo procesą. Neatmetama galimybė, kad po šio konflikto draugystė net sustiprės!
NESISTENKITE IŠSPRĘSTI PROBLEMOS IŠ KARTO
Draugystė yra besivystantis procesas, todėl konflikto sprendimas neįvyksta per vieną akimirką. Galite palaipsniui išspręsti įvairius niuansus, dėl kurių kyla konfliktinės situacijos. Nebūtina susitikti vieną kartą ilgam ir sunkiam pokalbiui, stenkitės eiti sprendimo link mažais žingsneliais.
UGDYKITE EMPATIJĄ
Ką jūsų draugai bando jums pasakyti? Kokie jų poreikiai? Galbūt nesutinkame su draugų rate esančių žmonių nuomone, tačiau būtina bent jau pabandyti suprasti kitą pusę. Tai galioja visiems konflikto dalyviams. Bandymas analizuoti kitokį nei mūsų požiūrį gali padėti pažvelgti į situaciją kitu kampu. Tikėtina, kad tada visos konflikto šalys galės rasti daugiau bendrų sąlyčio taškų.