Žalingi įpročiai: kaip jų atsikratyti?

Žalingi įpročiai – tai ne tik rūkymas ar alkoholio vartojimas. Tai bet kokia įprasta veikla, kenkianti mūsų psichinei ir/ar fizinei sveikatai. Pavyzdžiui, nuolat užkandžiauti bulvių traškučiais žiūrint televizorių taip pat yra blogas įprotis. Kyla klausimas: kaip šių įpročių atsikratyti?

LENGVIAUSIAS BŪDAS

„Elgesio psichologijos tyrimai rodo, kad prasmingus veiksmus galime lengvai paversti įpročiais“, – rašo psichoterapeutas ir buvęs budistų vienuolis Donaldas Altmanas.
Smegenų tyrimų mokslo požiūriu viskas paaiškinama gana logiškai. Mąstymo procesui reikalinga energija, todėl norint ją taupyti, smegenims lengviau išsiugdyti įprotį, nei kaskart mąstyti ir švaistyti vertingus išteklius. Tai įpročių nauda.

“Įsivaizduokite, kaip sunku būtų vairuoti, jei kaskart sėstumėme prie vairo lyg pirmą kartą”, – rašo Altmanas. Įjungti kompiuterį, rašyti, naudotis išmaniuoju telefonu, skaityti – visus šiuos ir daugelį kitų veiksmų būtų labai sunku atlikti, jei jie anksčiau ar vėliau neatgimtų įpročiuose.
Kita vertus, būtent todėl įpročius pakeisti nėra lengva. Striatumas – smegenų dalis, susijusi su įprastais veiksmais – reguliuoja raumenų tonusą ir, be kita ko, yra susijusi su sąlyginių refleksų formavimusi. Tai smegenų sritis, veikianti nesąmoningai, automatiškai.
Reguliariai kartodami tą patį pasirinkimą, greitai suformuojame skirtingus modelius. Tai galioja ne tik fiziniams veiksmams, bet ir mintims, sprendimų priėmimui ar tam, į ką dažniausiai sutelkiame dėmesį. Taip kuriami įpročiai – ir jie yra labai toli nuo apmąstymų ir laisvos valios.

VALIOS JĖGA

Kas verčia mūsų smegenis vėl pradėti dirbti? Savavališkas dėmesys. Būtent tai turime naudoti norėdami atkreipti dėmesį į įprotį ir nuspręsti, ar norime jį pakeisti, rašo Donaldas Altmanas.
Kai gyvename autopiloto režimu, verta daryti pertrauką ir nukreipti savanorišką, sąmoningą dėmesį į tai, ką ketiname daryti ir kodėl. Iš pradžių tai nėra lengva. Reikia susikaupti ir pagalvoti, ar kitas veiksmas mums bus naudingas.

Filosofas ir psichologas Williamas Jamesas tikėjo, kad valios pastangos iš tikrųjų yra dėmesio pastangos. Tai įmanoma dėl to, kad smegenyse aktyvuojame prefrontalinės žievės darbą, kuris, be kita ko, yra atsakingas už supratimą, empatiją ir savimonę. Tai reiškia, kad mes, techniškai kalbant, perjungiame skirtingų smegenų dalių darbą, ir tai suteikia mums milžiniškų galimybių.
Pailsėkite ir pagalvokite – kas gali būti lengviau? Tačiau skubėdami, tingėdami ar gyvendami autopiloto režimu, tai prisimename daug rečiau nei turėtume.

PRAKTIKA

Taigi – laikas sustoti. Būtinas tiesioginis dėmesys savo veiksmams ar mintims. Įvertinkite jų naudą ir pasirinkti tuos, kurie tikrai gali jus padaryti laimingesnius, sveikesnius, sėkmingesnius – sąrašą galima tęsti remiantis asmenine vertybių sistema.

Iš esmės tai yra treniruotė, apimanti prefrontalinę žievę. Kuo dažniau praktikuojamės, tuo lengviau sekasi valdyti savo įpročius.

Pirmiausia galite atlikti nedidelį eksperimentą, kurį pasiūlė Donaldas Altmanas. Sustokite kelioms akimirkoms skaitydami šį straipsnį ir užduokite sau du klausimus:

Galbūt, skaitant šį tekstą, jūs tuo pačiu metu mąstote apie tai, kad norėtumėte suvalgyti pakelį sausainių, nes esate alkanas, ir šie klausimai jus „nukreips“ geresniu keliu, pavyzdžiui: pasigaminsite sveiką ir subalansuotą patiekalą. Arba sėdite nepatogioje padėtyje, įprastai sukryžiuodamas kojas, o sąmoningas dėmesys kūnui primins, kad verta pakeisti jo padėtį ir atstatyti kraujotaką.

O gal jūs, šiuo metu, dėl padarytų klaidų kaltinate ir menkinate save? Atidus dėmesys gali padėti pasirinkti produktyvesnes nuostatas. Pavyzdžiui, kritiniu momentu tai jums primins, kad suklydę galite kažko išmokti, o kitą kartą gebėsite elgtis teisingai.


Taip pat skaitykite:

Išeiti iš mobilios versijos