Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas

9 iš 10. Visai Europai vertėtų pasitempti. Atsilikimas milžiniškas

4 min. skaitymo
Norvegijoje vien elektromobiliai | Gemini DI sugeneruota nuotr.
Highlights
  • Norvegija ilgai ir dosniai remia elektromobilius, o ES politika nepastovi.
  • Norvegijoje automobilių lobistai nestiprūs, o ES jie stabdo perėjimą prie elektromobilių.
  • Norvegijoje skatinama rinktis elektromobilius, o ES draudimai gali atbaidyti pirkėjus.

Šiuo metu Norvegijos keliais važinėja daugiau elektromobilių nei benzininių automobilių. Devyni iš dešimties naujų automobilių 2024 m. bus elektriniai. Kita vertus, ES reikalai vis dar klostosi prastai. Ką skandinavai daro geriau?

Norvegijoje palaipsniui atsisakoma dyzelinių ir benzininių automobilių. Kelių eismo tarnybos duomenimis, beveik devyni iš dešimties parduodamų naujų automobilių dabar yra elektriniai. 2024 m. beveik 90 proc. parduodamų naujų automobilių bus varomi tik elektros varikliu. Jų dalis sudarė 88,9 proc. ir buvo 6,5 procentinio punkto didesnė nei praėjusiais metais. Tai reiškia, kad Skandinavijos šalis beveik pasiekė savo tikslą nuo šių metų pardavinėti tik naujus elektromobilius.

 

Didelis paskatų paketas

„Norvegija bus pirmoji šalis pasaulyje, kuri iš esmės iš naujų automobilių rinkos pašalins dyzelinius ir benzininius automobilius“, – sakė Norvegijos elektromobilių asociacijos vadovė Christina Bu. Taigi ši naftos turtinga Šiaurės Europos šalis kartu su Kinija yra elektromobilių pradininkė. Ji užsibrėžė tikslą nuo 2025 m. rinkai tiekti tik naujus elektromobilius. Geriausiai parduodamu prekės ženklu buvo „Tesla“, po jos sekė „Volkswagen“ ir „Toyota“.

Norvegijos vyriausybė nustatė didelius importo muitus vidaus degimo transporto priemonėms, tuo tarpu elektromobiliams tokie muitai netaikomi ir taikomos papildomos mokesčių lengvatos. Ekspertų teigimu, ši strategija pasiteisina ir todėl, kad jos laikomasi jau ilgą laiką.

„Kitose šalyse dažnai matome, kad mokesčių lengvatos iš pradžių priimamos, o paskui vėl atšaukiamos“, – sako Bu. Su tuo sutinka ir vyriausybė: „Tai svarbi pamoka: reikia sudaryti didelį lengvatų paketą ir padaryti jį nuspėjamą ilgam laikui“, – aiškino transporto ministro pavaduotoja Cecilie Knibe Kroglund.

9 iš 10 elektromobiliai

Norvegijoje nėra galingo automobilių lobizmo

Norvegijai naudinga ir tai, kad šalyje nėra gaminami automobiliai, todėl čia nėra galingo automobilių lobizmo. „Todėl anksčiau buvo lengva nustatyti labai didelius mokesčius automobiliams“, – sakė didžiausio Norvegijos transporto priemonių importuotojo Haraldo A. Moellerio vadovas Ulfas Tore Hekneby. Bu laiko dar vienu sėkmės veiksniu tai, kad Norvegijos vyriausybė daugiausia dėmesio skiria paskatoms, o ne draudimams. „Tai tik erzintų žmones, niekam nepatinka, kai jiems nurodinėjama, ką jie turi daryti“.

Europos Sąjungoje (ES) automobilių lobistai kyla į kovą prieš draudimą nuo 2035 m. naudoti vidaus degimo variklius, ypač BMW vadovas Oliveris Zipse (Oliver Zipse) ne kartą kritikavo šį sprendimą ir, be kita ko, atkreipė dėmesį į pavojų, kad tuomet Europa gali tapti priklausoma nuo Kinijos tiekėjų. Be to, kyla pavojus, kad automobilių rinka žlugs, nes pirkėjai prieš pat šį terminą sukaups vidaus degimo variklių atsargas ir vengs pirkti naujus automobilius.

Šiuo metu ES elektromobilių rinka silpsta, o transporto priemonių pardavimai mažėja. Visų pirma dėl to, kad Vokietijoje staiga buvo panaikinta aplinkosaugos priemoka, tokių transporto priemonių paklausa sumažėjo. Tuo pat metu nuo šių metų įsigaliojo griežtesni automobilių parko CO2 limitai. Ekspertai daro prielaidą, kad šių normų nebus galima laikytis, jei nebus daugiau elektromobilių, ir kad dėl to daugeliui gamintojų bus skirtos baudos.

 

Vis daugiau elektros įkrovimo punktų

Nors naudotų automobilių rinkoje perėjimas prie naujos kartos užtrunka ilgiau, rezultatai matomi Norvegijos keliuose. Elektromobilių dalis jau dabar yra didesnė nei benzininių automobilių, o šioje didžiulėje šalyje labiau paplitę tik dyzeliniai automobiliai.

Tai matyti degalinėse, kuriose įrengiama vis daugiau elektros įkrovimo taškų. „Per artimiausius trejus metus turėsime bent tiek pat įkrovimo taškų, kiek ir degalinių, – sakė didžiausios degalinių operatorės „Circle K“ vadybininkas Andersas Kleve Svela, – po kelerių metų daugiau nei pusė automobilių Norvegijoje bus elektriniai. Turime savo veiklą orientuoti į tai.“

Ir vis dėlto kai kurios klientų grupės išlieka ištikimos vidaus degimo varikliams, net ir naujiems automobiliams. „Svarbiausi vidaus degimo variklių automobilių pirkėjai yra automobilių nuomos įmonės, nes daugelis turistų nėra susipažinę su elektriniais automobiliais“, – sako A. Hekneby.

Įvertink šį straipsnį

Suteikiame jums galimybę įvertinti mūsų turinį. Spustelėkite ant žvaigždės, kad įvertintumėte!

Vidutinis reitingas / 5. Balsų skaičius:

Kol kas nėra balsų! Būkite pirmas, įvertinęs šį įrašą.

ŠALTINIAI:tagesschau.de
Pasidalinkite šiuo straipsniu
Adomas Račkauskas – KAIPKADA.LT portalo straipsnių autorius ir ekspertas automobilių, technikos, transporto bei verslo srityse. Jo straipsniai padeda skaitytojams suprasti naujausias transporto tendencijas, technologinius sprendimus ir verslo strategijas.
guest
3 Komentarai(ų)
Naujausi
Seniausi Daugiausiai balsavo
Įterpti atsiliepimai
Žiūrėti visus komentarus
Jonas
Jonas
prieš 5 mėnesių

Straipsnis pavėluotas, Norvegai jau bando atsikratyti elektromobilių. Pilnos pardavimų aikštelės kelis metus panaudotų automobilių, Norvegai vėl ieško benzininių mašinų

bbd
bbd
prieš 5 mėnesių

Užtat pas mus kainos didžiausios visoje Europoje #1

Edis
Edis
prieš 5 mėnesių

Baikit tas nesąmones su el.mobiliais.Niekas nenori to mėšlo.Nusipirkti problemą,už buto kainą.Jos dega ir sproginėja kasdien,o žiemą net išsikrauna greičiau.Nevisi gali namuose krauti,kur žiemą maujosi po miestą ieškodamas pakrovimo.Norvegai pirko,nes jiems valstybė kompensuadavo.O kai baigėsi parama,baigėsi ir pirkimai.Seniau kompensuadavo,pakrovimas nekainuodavo,o dabar lengvatas panaikinus,net veltui niekam nereikia.Man reikalinga talpi,ekonomiška mašina.Ir į darbą,ir į sodą.Kam man problema ant sprando.