Automobilių rinka labai jautriai reaguoja į pasaulio ekonomikos iššūkius, besikeičiančią politinę padėtį ir griežtesnius išmetamųjų teršalų standartus. Tačiau tam tikros tendencijos leidžia prognozuoti ateitį jau dabar. Taigi, kokie pokyčiai laukia automobilių rinkos 2025 m. ir ką turėtų žinoti tie, kurie planuoja įsigyti transporto priemonę šiais metais?
3-4 metų senumo automobilių trūkumas
Nors gali atrodyti, kad pasaulinė puslaidininkių krizė jau praeityje, jos poveikis automobilių rinkai vis dar jaučiamas. Dėl tiekimo grandinės sutrikimų 2021-2022 m. pasaulyje naujų automobilių buvo pagaminta gerokai mažiau nei įprastai.
„Naujų automobilių rinkos svyravimai tiesiogiai veikia naudotų automobilių segmentą. Šiuo metu pastebimas 2021-2022 m. pagamintų automobilių trūkumas, ir ši problema tęsis. Pasirinkimo 3-4 metų senumo automobilių kategorijoje paprasčiausiai nebus“, – sakė automobilių rinkos ekspertas, automobilių analizės bendrovės ‚carVertical‘ automobilių rinkos ekspertas Matas Buzelis.
Tokia situacija taip pat lems 3-4 metų senumo automobilių kainų augimą, o nesąžiningi pardavėjai gali tuo pasinaudoti klastodami transporto priemonių ridą, slėpdami apgadinimus ar kitus defektus ir taip dirbtinai išpūsdami beveik naujų automobilių kainas antrinėje rinkoje.
Atsižvelgdami į tai, pirkėjai turėtų kritiškai įvertinti automobilio būklę, patikrinti jo istoriją ir įsitikinti, kad pardavėjo pateikta informacija apie transporto priemonę yra tiksli.
Mažesnės palūkanų normos skatins automobilių pardavimus
Naujų ir naudotų automobilių rinkoms smarkiai kenkė infliacija ir didėjančios palūkanų normos. Daugelis vairuotojų pasirinko pigesnius automobilius arba atidėjo pirkimą iki geresnių laikų.
Tačiau 2024 m. stabilizavus palūkanų normas, tikimasi, kad 2025 m. Europos automobilių rinka atsigaus. Mažėjant palūkanų normoms, automobiliai tampa prieinamesni, o tai daro didelę įtaką pirkėjų elgsenai. Vairuotojai, kurie pastaraisiais metais susiveržė diržus, šiais metais gali atlaisvinti pinigines.
Elektromobilių rinka augs lėtai
Prasta viešųjų įkrovimo stotelių infrastruktūra ir didelės išlaidos stabdo elektromobilių rinkos augimą. Nors kai kurie vairuotojai galėtų įsigyti elektromobilį, juos atbaido didelės kainos, palyginti su panašiais dyzeliniais ir benzininiais modeliais. Daugelyje šalių dėl įkrovimo stotelių trūkumo elektromobilius daugiausia renkasi tie, kurie gali juos įkrauti namuose.
Elektromobiliai pigo dėl griežtų ES taisyklių
„Naudotų elektromobilių paklausai didelės įtakos gali turėti ir Europoje populiarėjantys pigūs kiniški elektromobiliai. Tačiau neaišku, ar vairuotojai pirks šiuos modelius, atsižvelgiant į neaiškų jų patikimumą ir garantinį aptarnavimą. Dauguma pirkėjų pirmenybę teikia gerai žinomiems prekių ženklams“, – aiškino specialistas.
Dyzeliniai automobiliai Rytų Europoje nebrangs
Dyzeliniai automobiliai ilgą laiką dominavo Vakarų Europos rinkoje, tačiau jų dominavimas pamažu baigiasi. Pirkėjai vis dažniau renkasi hibridinius ir benzininius automobilius, o griežtėjantys taršos standartai išstumia dyzelinius automobilius iš rinkos. Mažėjanti naujų dyzelinių automobilių gamyba Vakarų Europoje turi įtakos naudotų dyzelinių modelių pasiūlai Rytų Europoje.
Dėl šios ribotos pasiūlos 1-5 metų senumo dyzeliniai automobiliai Rytų Europoje greičiausiai išliks labai paklausūs, todėl jų nuvertėjimas gerokai sulėtės. Tai taip pat reiškia, kad pirkėjams teks susidurti su didesnėmis nei tikėtasi kainomis.
Išbandymų metai Europos automobilių gamintojams
2025 m. ES sumažino leistiną automobilių išmetamo CO₂ kiekio lygį – nuo 116 g/km iki 94 g/km. Nesilaikant šių tikslų, už kiekvieną parduotą transporto priemonę bus skiriamos baudos.
Mažas elektromobilių pardavimas ir vartotojų nepasitikėjimas kelia problemų visai automobilių rinkai. Austrija, Bulgarija, Čekija, Lenkija, Rumunija, Slovakija, Čekija ir Italija jau išreiškė susirūpinimą dėl griežtesnių išmetamųjų teršalų standartų ir paprašė ES atidėti jų taikymą, teigdamos, kad baudos pakenks gamintojams ir ekonomikai.
„Automobilių gamintojai Europoje yra priversti siūlyti mažos paklausos transporto priemones. Be to, nauji automobiliai brangsta, todėl lėtėja pardavimai ir kyla pavojus jų bevaisėms pastangoms išlaikyti darbuotojus. Norint išvengti krizės, kuri atrodo neišvengiama, kitais metais pramonė turi sparčiai augti. Europa turi veikti dabar arba susidurti su griežto reguliavimo pasekmėmis ir tiesiog stebėti, kaip Kinijos konkurencija meta šešėlį žemyno pramonei“, – siūlo naudotų automobilių rinkos ekspertas.
Nesamones rasote