Saugos diržas yra vienas svarbiausių automobilio pasyviosios saugos elementų, kurio pagrindinis tikslas – išlaikyti keleivį sėdynėje staigaus stabdymo ar susidūrimo metu. Apsaugodami nuo smūgio į vidines automobilio salono dalis, tokias kaip vairas, prietaisų skydelis ar stiklas, saugos diržai žymiai sumažina rimtų traumų, ypač galvos ir krūtinės, riziką.
Avarijos metu kūnas dėl inercijos tęsia judėjimą ankstesniu automobilio greičiu, ir būtent saugos diržai paskirsto šio smūgio jėgą didesniam kūno paviršiui, sumažindami vidinių organų ir kraujagyslių pažeidimų tikimybę.
Svarbu suprasti, kad oro pagalvės sukurtos efektyviam darbui tik kartu su užsegtais saugos diržais. Diržai išlaiko kūną optimalioje padėtyje, leidžiančioje oro pagalvei tinkamai išsiskleisti ir maksimaliai efektyviai absorbuoti smūgio energiją. Neužsegto diržo atveju oro pagalvė gali suveikti netinkamai ir netgi padaryti papildomą žalą keleiviui, jei šis susidurs su ja prieš jai visiškai išsiskleidžiant.
Šiuolaikiniai saugos diržai yra sudėtingi įrenginiai su įtempikliais ir jėgos ribotuvais. Įtempikliai akimirksniu aktyvuojami susidūrimo metu, tvirtai pritraukdami diržą prie kūno maksimaliai apsaugai užtikrinti. Jėgos ribotuvai savo ruožtu kontroliuoja diržo spaudimo jėgą į krūtinės ląstą, užkirsdami kelią per dideliam suspaudimui ir galimiems sužalojimams.
Tačiau mažai kas žino apie dar vieną, paslėptą įprasto saugos diržo sagtis funkciją. Ekstremalioje situacijoje, pavyzdžiui, po avarijos, kai automobilio durys užblokuotos, metalinė saugos diržo sagtis gali būti naudojama kaip įrankis šoniniam stiklui išdaužti.
„Nors autobusuose ir traukiniuose šiam tikslui numatyti specialūs plaktukai, lengvuosiuose automobiliuose tokie įrenginiai pasitaiko retai,” – aiškina automobilių mechanikas Tomas Petrauskas. „Kritinėje situacijoje, kai neįmanoma atidaryti durų iš išorės, o keleiviams reikia skubiai palikti automobilį, pavyzdžiui, gaisro ar nuskendimo atveju, tvirta metalinė diržo sagtis gali tapti paskutiniu išsigelbėjimo šansu, leidžiančiu išdaužti stiklą ir ištrūkti į lauką.”
Ekspertai primena, kad šis metodas turėtų būti naudojamas tik kritiniais atvejais, kai nėra kitų išeities variantų, ir rekomenduoja automobilyje turėti specialų gelbėjimosi įrankį su stiklo daužikliu ir diržo pjaustykle, kuris yra sukurtas būtent tokioms ekstremalioms situacijoms.