2024 m. EuroNCAP paskelbė apie automobilių saugos vertinimo pakeitimus, kurie gali įsigalioti 2026 m. Tai susiję su tuo, kas erzina daugelį vairuotojų – visur esančiais automobilio jutikliniais ekranais. Organizacija nori, kad pagrindinės funkcijos vėl būtų valdomos fiziniais mygtukais. Priežastis? Sauga.
Ekranai automobiliuose – lengviau, bet ar saugiau?
Šiandien sunku rasti naują automobilį be didelio jutiklinio ekrano viduryje salono. Oro kondicionavimas, stiklo valytuvai, avariniai žibintai – viskas valdomas jutikliniu ekranu. Priežastis? Mažesnės gamybos išlaidos, paprastesnis montavimas, moderni išvaizda. Problema ta, kad vairuotojas, kuris turi „paspausti“ tris meniu lygius, tuo metu nežiūri į kelią.
EuroNCAP skambina pavojaus varpais – ir teisėtai. Netrukus už fizinių mygtukų buvimą automobilyje bus skiriami papildomi taškai atsitiktinių susidūrimų bandymuose. Tai pirmas kartas, kai organizacija aiškiai sako: per daug ekranų – tai rizika.
EuroNCAP atidžiai nagrinėja jutiklinius ekranus
EuroNCAP planuoja, kad vertinant automobilį bus atsižvelgiama į fizinių jungiklių, skirtų svarbiausioms funkcijoms: stiklo valytuvams, posūkio signalams, avarinėms lemputėms ar signaliniam ragui, buvimą. Šie elementai turi būti valdomi intuityviai ir be paieškos – tiksliai taip, kaip anksčiau.
Vairuotojas turi žinoti, kur kas yra, nežiūrėdamas į ekraną. Tuo tarpu daugelis gamintojų, pvz., „Tesla“, beveik viską perkelia į jutiklinius ekranus. „Tesla“ stiklo valytuvų ar oro srauto valdymas reikalauja įeiti į ekrano meniu. EuroNCAP tai laiko blogu pavyzdžiu. Jei naujos gairės įsigalios, automobiliai su tokia sistema gali prarasti taškų.
Gamintojai žengia žingsnį atgal
Įdomu tai, kad kai kurie gamintojai patys pradėjo žengti žingsnį atgal. „Skoda“ grįžo prie fizinių oro kondicionavimo mygtukų, „Stellantis“ taip pat neatsisako klasikinių jungiklių. Priežastis paprasta – klientai skundžiasi, o fiziniai mygtukai yra tiesiog saugesni.
Nors EuroNCAP neturi teisinės galios, penkios žvaigždutės jų testuose yra prestižinis rezultatas, kuris turi įtakos pardavimams. Taigi gamintojai turės prisitaikyti, jei nenori prarasti konkurencingumo.
Paslaptingas mygtukas su žvaigždute automobilyje. Jis gali turėti visiškai skirtingas funkcijas.
Ar ekranai automobiliuose išnyks iki 2026 m.? Nėra tikrumo
Nors pokyčiai buvo paskelbti jau 2024 m., jų įgyvendinimas planuojamas ne anksčiau kaip 2026 m. Tačiau nėra garantijų, kad tai įvyks. Gamintojai ir vairuotojai spėjo priprasti prie jutiklinio valdymo. O tendencija vis stiprėja – daugiau ekranų, mažiau mygtukų.
Viena yra aišku – jei pakeitimai įsigalios, vairuotojai atgaus tai, ko šiandien dažnai trūksta: galimybę greitai, instinktyviai reaguoti. Be spaudimo, be nereikalingų ekranų – tik su ranka ant fizinio jungiklio.
Šaltinis: motoryzacja.interia.pl