Automobilių pasauliui aklai neriant į elektrinę ateitį ir daugeliui gamintojų skelbiant ambicingas datas, kada bus pagamintas paskutinis vidaus degimo variklis, vienas milžinas tyliai, bet užtikrintai laikosi kitokio kurso. „Toyota“, penktus metus iš eilės didžiausia automobilių gamintoja pasaulyje, ne tik neskuba laidoti hibridų, bet ir drąsiai teigia, kad besąlygiškas perėjimas prie elektromobilių gali būti klaida – tiek ekonomine, tiek ekologine prasme.
Bendrovės vadovo Akio Toyodos pozicija, anksčiau laikyta atgyvena, šiandien, lėtėjant elektromobilių pardavimams, atrodo stebėtinai įžvalgi. Bet kuo paremtas šis, atrodytų, eretiškas požiūris?
Ar trys hibridai tikrai „švaresni“ nei vienas elektromobilis?
Pagrindinis „Toyota“ argumentas, gluminantis daugelį elektromobilių entuziastų, yra pagrįstas ne išmetamosiomis dujomis iš duslintuvo, o visu automobilio gyvavimo ciklu (angl. lifecycle emissions). Akio Toyoda pateikė stulbinantį palyginimą: nuo 1997 m. parduoti 27 milijonai „Toyota“ hibridų aplinkai padarė tokį patį poveikį anglies dvideginio emisijų mažinimo prasme, kaip ir 9 milijonai naujų elektromobilių.
Kitaip tariant, „Toyota“ skaičiavimais, vieno elektromobilio teigiamas poveikis prilygsta trijų hibridų poveikiui. Šio teiginio esmė slypi dviejuose veiksniuose:
- Gamybos tarša. Didelės talpos elektromobilių baterijų gamyba yra itin daug energijos reikalaujantis procesas. Skaičiuojama, kad vien pagaminant bateriją į aplinką išmetamas didelis kiekis CO₂, todėl elektromobilis savo kelionę pradeda su nemenka „ekologine skola“, kurią turi „atidirbti“ nuvažiuotais kilometrais. Hibridų baterijos yra gerokai mažesnės, todėl jų gamybos pėdsakas – atitinkamai menkesnis.
- Elektros šaltinis. Elektromobilis yra tiek „žalias“, kiek „žalia“ yra elektra, kuria jis įkraunamas. Jei elektros energija gaminama deginant anglį ar dujas, tarša tiesiog perkeliama iš automobilio į elektrinės kaminą. Anot A. Toyodos, šis faktorius dar labiau padidina hibridų pranašumą prieš elektromobilius daugelyje pasaulio regionų.
„Pragmatizmo“ strategija: įvairovė vietoj vienos kortos
Užuot stačius viską ant vienos – elektrinės – kortos, „Toyota“ laikosi „daugelio kelių“ strategijos, siekdama pasiūlyti tinkamiausią ir prieinamiausią sprendimą skirtingiems klientams ir rinkoms.
- Hibridai – dabarties arkliukas. Tai „Toyota“ sėkmės pagrindas. Hibridinės technologijos, ištobulintos per dešimtmečius, leidžia masiškai mažinti degalų sąnaudas ir CO₂ emisijas jau dabar, nereikalaujant iš vartotojų keisti įpročių ar investuoti į brangią įkrovimo infrastruktūrą. Naujausi modeliai, tokie kaip hibridinę versiją gavęs kompaktiškas „Aygo X“, rodo, kad ši technologija sėkmingai pritaikoma net ir mažiausiuose segmentuose.
- Vandenilis – ateities vizija. Nepaisant komerciškai nelabai sėkmingo „Mirai“ modelio, „Toyota“ nenuleidžia rankų ir toliau mato vandenilį kaip vieną iš pagrindinių ateities degalų, ypač sunkiajame transporte ir tolimųjų reisų automobiliuose. Bendradarbiavimas su BMW, kuriant vandeniliu varomą serijinį modelį, planuojamą 2028 m., rodo ilgalaikį įsipareigojimą šiai technologijai.
- Elektromobiliai – neišvengiama dalis. Būtų klaidinga manyti, kad „Toyota“ ignoruoja elektromobilius. Ji tiesiog vertina juos kaip vieną iš kelių, o ne vienintelį teisingą. Atnaujintas „bZ4x“ ir augantis elektrifikuotų „Lexus“ modelių (pvz., „RZ“ ir elektrinis sedanas „ES“) asortimentas rodo, kad gamintojas kaupia patirtį ir ruošiasi plėtrai, kai tam bus tinkamas laikas ir sąlygos.
Ar ši strategija pasiteisino? Skaičiai kalba patys už save
Nors daugelis ekspertų prieš kelerius metus kritikavo „Toyota“ už vangumą pereinant prie elektromobilių, dabar akivaizdu, kad pragmatizmas atsiperka. Penkeri metai pasaulio automobilių rinkos lyderio pozicijoje įrodo, kad milijonai pirkėjų visame pasaulyje vertina patikimumą, prieinamumą ir realią, o ne deklaratyvią naudą.
Kol kitos kompanijos investuoja milijardus į gamyklų pertvarkymą ir susiduria su lūkesčių neatitinkančia elektromobilių paklausa, „Toyota“ sėkmingai parduoda tai, ką žmonės perka daugiausiai – efektyvius ir patikimus hibridinius automobilius.
„Toyota“ istorija yra pamoka apie tai, kad technologinė revoliucija ne visada vyksta taip greitai ir tiesmukai, kaip prognozuojama. Jų sėkmė rodo, kad pereinamasis laikotarpis, kuriame gyvuoja kelios technologijos vienu metu, gali būti ne tik ilgesnis, bet ir racionalesnis sprendimas. Kol pasaulis sprendžia įkrovimo infrastruktūros ir „žalios“ elektros gamybos iššūkius, „Toyota“ tyliai daro tai, ką moka geriausiai – gamina automobilius, kurie atitinka šiandienos, o ne rytojaus realybę.
Šaltinis: motor1.com
Parašyti komentarą