Swansea universiteto mokslininkai sukūrė naujovišką kelio dangą, kuri po įtrūkimų pati atsinaujina ir taip panaikina tolesnę duobių atsiradimo riziką. Laboratorinėmis sąlygomis šios medžiagos ruožai sugebėjo ištaisyti nedidelius pažeidimus per valandą nuo jų atsiradimo.
Lenkijos valstybinių kelių ir greitkelių generalinės direkcijos paskelbti duomenys rodo, kad maždaug devynių procentų Lenkijos kelių techninė būklė yra „bloga“ ir juos reikia nedelsiant remontuoti. Ką jau kalbėti apie kelius Lietuvoje… Iki tobulumo dar toli, o kas būtų, jei keliai galėtų atsinaujinti patys?
Savaime atsinaujinantis asfaltas – vaistas nuo kelių duobių
Būtent prie to jau kurį laiką dirba britų mokslininkai iš Swansea universiteto. Jie paskelbė, kad jiems pavyko sukurti savaime atsinaujinantį asfaltą. Jo savybės turėtų savaime regeneruoti atsiradusius įtrūkimus ir atkurti pagrindinę struktūrą. Atlikus pirminius laboratorinius bandymus, medžiaga sugebėjo regeneruoti nedidelius pažeidimus vos per vieną valandą nuo jų atsiradimo.
Duobės važiuojamojoje kelio dalyje dažniausiai prasideda kaip nedideli paviršiaus įtrūkimai, atsiradę dėl eismo apkrovų. Per šiuos įtrūkimus vanduo patenka į kelio konstrukciją, kurioje dėl cikliško užšaldymo ir atšildymo atsiranda rimtesnių pažeidimų. Asfaltas, klampi juoda medžiaga, naudojama kelių dangoms, laikui bėgant kietėja dėl oksidacijos, todėl tampa jautresnis įtrūkimams.
Sprendimas daugiausia pagrįstas natūraliais ingredientais
Siekdami sukurti savaime išsilyginantį asfaltą, mokslininkai sujungė smulkias porėtas augalų sporas su perdirbtomis alyvomis. Esant transporto priemonių eismui, sporos išskiria alyvą, kuri patenka į netoliese esančius plyšius. Tai pakankamai suminkština bitumą, kad jis galėtų persiskirstyti ir veiksmingai užsandarinti pažeidimus.
Užsandarinę įtrūkimus, užkertate kelią būsimoms duobėms ir prailginate kelio tarnavimo laiką. Tokiu būdu kelio dangos tarnavimo laiką galime pailginti 30 proc.
Po kelerių metų visi keliai bus lygūs kaip popierius
Kartu su Londono karališkojo koledžo ir „Google Cloud“ tyrėjais mokslininkai naudojo mašininį mokymąsi – tam tikrą dirbtinio intelekto formą – organinių molekulių judėjimui asfalte modeliuoti. Tokiu būdu jie galėjo imituoti medžiagos savaiminio atsinaujinimo procesą ir analizuoti jos reakciją į naujai atsirandančius įtrūkimus.
Ekspertų teigimu, šią technologiją Jungtinės Karalystės keliuose būtų galima įdiegti per kelerius ateinančius metus. Gali būti, kad ateityje ji bus pradėta plačiai naudoti Europos rinkoje.
Šaltinis: Interia.pl
Iš vienos pusės gerai iš kitos gal ir ne.Kaip ne kaip technologija su alyva ir kol kas laboratorinėmis sąlygomis.Praktiškai važiuojamoje dalyje,dar ir kylant temperatūrai išsiskyrusi alyva turės sukibimų su padangomis o nuo jų ir ant automobilio ir tuo pačiu ant šale ir gale važiuojančio transporto.
Netik įsivaizduoju, bet ir naudojuosi kasdieną jais.