Lietuvoje vis dažniau pasikartojančios liūtys ir ekstremalūs orų reiškiniai tampa išbandymu ne tik gamtai, bet ir vairuotojams. Tuo metu, kai sinoptikai įspėja apie stiprų lietų, AB „Via Lietuva“ tyliai ir užtikrintai pasirūpina, kad jūsų kelionė pagrindiniais šalies keliais būtų saugesnė. Kaip? Atsakymas – išmaniosios kintamos informacijos kelio ženklų (KIŽ) sistemos, kurių veikimo principas išties prilygsta šiuolaikiniam inžineriniam stebuklui.
Kai kelias „mąsto“ už jus
Ne, tai ne mokslinė fantastika – tai jau realybė Lietuvos magistralėse. KIŽ – tai ne paprasti kelio ženklai, o realiu laiku veikianti, nuolat besimokanti ir prie situacijos prisitaikanti sistema, kuri įspėja apie oro pokyčius, kelio dangos būklę, eismo įvykius, net apie laukinius gyvūnus kelyje.
Sistema remiasi modernių jutiklių tinklu, kuris fiksuoja temperatūrą, dangos slidumą, vėjo greitį, o kai kur – net gyvūnų judėjimą. Šie duomenys apdorojami pagal algoritmus, kurie automatiškai įjungia atitinkamus ženklus elektroniniuose KIŽ ekranuose.
Vairuotojui lieka tik viena užduotis – neignoruoti ženklų. Nes jie ne šiaip sau šviečia.
Vienas ženklas – sekundė reakcijos – išgelbėta gyvybė
Įsivaizduokite – važiuojate A1 magistrale. Saulė išlindo, bet horizonte kaupiasi tamsūs debesys. Po kelių kilometrų staiga prapliumpa lietus. Jei kelias šlapias, danga tampa slidi. Ar žinosite, kada pristabdyti? Jei veikia KIŽ sistema – ji jau pranešė. Ekrane pasirodo įspėjimas „Slidus kelias“, sumažintas greitis – jūs informuoti anksčiau nei pajutote pirmuosius lašus.
Būtent tokia automatizuota reakcija padeda užkirsti kelią nelaimėms. Neabejotinai – laikas, kai kelias pats su jumis kalbasi, jau atėjo.
Net stumbrai tampa prognozuojami
Kelyje Nr. 195 Panevėžys–Krekenava–Kėdainiai diegiama speciali KIŽ sistema su šiluminėmis vaizdo kameromis. Ji atpažįsta stumbrus prie kelio ir automatiškai įspėja vairuotojus, sumažina leistiną greitį. Tai – tik vienas iš pažangių sprendimų, realiai gelbstintis ne tik vairuotojų, bet ir gyvūnų gyvybes.
Klimato kaita keičia kelių žemėlapį
Pasak klimatologo Justino Kilpio, per pastaruosius 50 metų stiprių liūčių padaugėjo visoje Lietuvoje, ypač Žemaičių aukštumoje. Šylantis klimatas reiškia daugiau vandens garų atmosferoje, todėl liūtys ir kruša tampa vis dažnesnės ir intensyvesnės.
Vanduo, užtvindantis kelią, gali paralyžiuoti eismą – ne tik dėl techninių kliūčių, bet ir dėl vairuotojų pasimetimo. Automatizuotos sistemos padeda reaguoti greičiau nei žmogus.
Greitis – dar ne viskas
V. Pranckus, „Via Lietuva“ Infrastruktūros priežiūros skyriaus projektų vadovas, primena: net sumažintas maksimalus greitis nereiškia saugaus greičio konkrečiomis sąlygomis. KIŽ yra patarėjas, bet sprendimus visada priima vairuotojas. Matomumas, kelio danga, krituliai – viskas svarbu.
Vairuotojas turi būti ne tik atsakingas, bet ir technologiškai sąmoningas. Kelias šiandien jau nebetylės – jis kalbės su jumis, jei tik norėsite jį išgirsti.
Kur visa tai veikia?
Šiuo metu išmanieji ženklai įrengti:
- A1 kelyje Vilnius–Kaunas–Klaipėda – 49 postai
- A5 kelyje Kaunas–Marijampolė–Suvalkai – 25 postai
- A17 Panevėžio aplinkkelyje – 24 postai
Pirmoji tokia sistema buvo įrengta dar 2014 m. Klaipėdos Jakų žiedinėje sankryžoje. Nuo tada pažanga – šuoliška, o planuose – dar išmanesnės funkcijos, pavyzdžiui, spūsčių prognozavimas ir įspėjimai realiuoju laiku.