Tarptautinės robotikos federacijos parengtoje ataskaitoje „Pasaulinė robotika 2024 m.“ nurodoma, kad paslaugų robotų pardavimai pasaulyje sparčiai augs 30 proc. Prognozuojama, kad iki 2025 m. pabaigos šios pramonės šakos vertė sieks 239,23 mlrd. dolerių.
Ypač svarbu tai, kad 71 proc. mobiliųjų robotų rado pritaikymą intralogistikoje gamyklose ir sandėliuose – vietose, kur šiandien dirba tūkstančiai darbuotojų ir kur rinkoje nuolat jaučiamas darbuotojų trūkumas. Ar netrukus robotai pakeis žmones ir išspręs darbo jėgos trūkumo problemą? – komentuoja „Opteamic Group“, visapusiškų procesų užsakomųjų paslaugų ir laikinojo darbo paslaugų teikėja.
Logistikos ir gamybos automatizavimas daugiausia dėmesio skiria pasikartojančių darbų šalinimui.
Užsakymų komplektavimo, pakrovimo ir vidinio transportavimo užduočių. Todėl galima daryti išvadą, kad, tobulėjant automatizavimui, kai kurios darbo vietos gali būti sumažintos arba panaikintos. Tačiau, pažvelgus atidžiau, paaiškėja, kad dėl robotizacijos užimtumas ne visiškai sumažėja, o veikiau pasikeičia. Padidės darbuotojų poreikis pagalbiniam, priežiūros ar papildomam darbui. Dar daugiau, padidėjusio prekių judėjimo ar gamybos apimčių didėjimo laikotarpiais žmonės vis dar bus reikalingi tais atvejais, kai svarbiausia yra gebėjimas prisitaikyti ir greitai reaguoti.
Kur yra žmogus, o kur robotas?
Automatizuojant nesudėtingas užduotis ir veiksmus, didėja darbuotojų, kurie stebėtų ir prižiūrėtų procesus, poreikis. Jiems patikima kokybės kontrolė, kasdienis automatizuotų sistemų veikimas arba reagavimas į nenumatytas situacijas. Automatizavimas taip pat nepanaikina sandėlininko ar gamybos darbuotojo, nes, kaip sako „Opteamic Group“ generalinis direktorius Jakubas Kizielewiczius: „Vis labiau didėja užimtumo lankstumo poreikis. Robotai leidžia įmonėms dirbti efektyviau, tačiau vis tiek reikia žmogaus pagalbos, ypač gedimų, procesų reorganizavimo ar prisitaikymo prie naujų rinkos reikalavimų atvejais. Būtent čia laikinojo įdarbinimo ir procesų užsakomųjų paslaugų agentūros gali vaidinti svarbų vaidmenį aprūpindamos darbuotojais besikeičiančius įmonių poreikius. Sezoninis gamybos padidėjimas, staigus užsakymų padidėjimas ar logistikos procesų reorganizavimas reiškia, kad didėja lanksčių įdarbinimo formų poreikis.“
Būtent noras dirbti dinamiškoje aplinkoje, gebėjimas greitai prisitaikyti prie naujų sąlygų ir dirbti su automatizavimo sistemomis tampa labiausiai vertinamomis kompetencijomis darbo rinkoje. Ir vis dažniau tikimasi, kad darbuotojai turės pagrindinį supratimą apie mašinų sąsajas arba darbą su automatizuotomis transporto sistemomis.
Automatizavimas ir darbo jėgos trūkumas
Daugelis Europos šalių, susiduria su mažėjančia demografine padėtimi ir didėjančiu darbo jėgos trūkumu. Automatizavimas įgalina sprendimus, kurie leidžia įmonėms išlaikyti aukštą našumą turint mažiau laisvų darbuotojų.
„Tikėtini pokyčiai darbo rinkoje bus susiję su užimtumo formomis – didės lankstesnių užimtumo formų paklausa. Tokias įdarbinimo formas jau dabar siūlo laikinojo darbo ir procesų užsakomųjų paslaugų agentūros, ypač teikdamos darbuotojus pareigybėms, padedančioms vykdyti naujus automatizuotus procesus, taip pat padėdamos įmonėms prisitaikyti prie naujų rinkos sąlygų”, – pabrėžia Jakby Kizielewicz iš Opteamic Group.
Evoliucija, o ne revoliucija
Robotai gali perimti besikartojančias užduotis, tačiau žmonės vis tiek bus tie, kurie užtikrins efektyvumą ir lankstumą, būtinus sklandžiam tiekimo grandinių ar gamybos įrenginių veikimui. Šiuo atveju automatizavimas reiškia ne žmogaus darbo pabaigą, o jo evoliuciją. Žmonės ir toliau bus nepakeičiami lanksčiai reaguojant į rinkos poreikius, sprendžiant nestandartines situacijas ir palaikant technologinius procesus. Pagrindiniu gamintojų ir logistikos operatorių partneriu išliks procesų užsakomųjų paslaugų agentūros, galinčios lanksčiai suteikti prieigą prie kvalifikuotos darbo jėgos, pritaikytos prie naujų realijų.
Šaltinis: portalspozywczy.pl