Daugiau nei 85 % vairuojančių lietuvių nemato reikalo gyvenime dar kartą laikyti teorinio vairavimo egzamino – esą užteko vieno karto. Tačiau eismo saugumo ekspertai primena: kelių eismo taisyklės keičiasi, automobiliai tampa vis sudėtingesni, o įgūdžiai – blėsta.
Ir nors privalomo egzamino idėją dauguma vertina kaip perteklinę, specialistai ragina: užuot varginę vairuotojus testais, geriau padarykime žinių atnaujinimą prieinamą, savanorišką ir vertingą.
Vairuotojai griežti: „mokytis iš naujo – laiko švaistymas“
Vasario mėnesį atlikta apklausa parodė – tik 14 % vairuotojų pritaria periodiniam žinių tikrinimui. Beveik pusė respondentų (45 %) mano, kad tai reikėtų daryti tik tiems, kurie nuolat pažeidinėja taisykles.
Dar 41 % vairuotojų į bet kokį žinių atnaujinimą žiūri skeptiškai – 24 % teigia, kad patyrusiems vairuotojams tai tiesiog nereikalinga, o 17 % – kad tai būtų „papildoma našta“.
„Kam vėl laikyti egzaminą, jei jau turiu teises?“ – tokia nuostata vis dar vyrauja.
Ekspertai įspėja: „nežinojimas – ne pasiteisinimas“
Vairavimo instruktorius ir buvęs lenktynininkas Artūras Pakėnas sako paprastai: automobiliai keičiasi, taisyklės kinta, o vairuotojų budrumas – slopsta. Ir čia slypi pavojus.
„Žmonės prie vairo jaučiasi drąsiai, bet po kelių metų vairavimo įpročiai tampa automatiniai, o tai – ne visada gerai. Taisyklės keičiasi ne kasdien, bet kai pasikeičia – apie tai ne visi sužino. Todėl ir daromos klaidos, kurios kartais kainuoja labai brangiai“, – sako jis.
Pakėnas siūlo skirti du dalykus:
- privalomą egzaminą – tik taisyklių pažeidėjams
- savanorišką žinių atnaujinimą – visiems kitiems
„Reguliarus žinių atnaujinimas – tai ne tik dėl eismo taisyklių. Tai požiūrio klausimas. Vairavimo kultūra formuojasi per supratimą, kad eismas keičiasi – ir mes turime keistis kartu“, – pabrėžia instruktorius.
Ar įmonės turėtų rūpintis darbuotojų vairavimu?
„Švyturys-Utenos alus“ vadovas Rolandas Viršilas pasakoja, kad įmonė skatina darbuotojus atnaujinti vairavimo žinias – organizuoja specialius mokymus.
Tačiau jis pabrėžia – viskas prasideda nuo asmeninės atsakomybės: „Net ir patyrę vairuotojai pamiršta, kaip reaguoti ekstremaliomis sąlygomis ar teisingai elgtis nestandartinėse situacijose. Jei trūksta įgūdžių – kodėl nepasimokius papildomai?“
Jis įsitikinęs: ne privalomi testai gerina vairavimo kultūrą, o tikslingas informavimas ir švietimas.
Ką siūlo specialistai vietoj privalomo egzamino?
1. Daugiau informacijos
A. Pakėnas pateikia paprastą pavyzdį:
„2018 m. pasikeitė taisyklės dėl žalių rodyklių šviesoforuose – bet iki šiol daugelis nežino, kaip sankryžose elgtis, nes niekas aiškiai to nepaaiškino.“
„Aiškus, vizualiai pateiktas informavimas išspręstų šias spragas geriau nei testai“, – įsitikinęs jis.
2. Akcentas – praktikai
Teorija – gerai, bet instruktorius pabrėžia ir praktinių įgūdžių svarbą:
„Šiuolaikiniai automobiliai pilni elektronikos, bet daug vairuotojų net nežino, kaip ją naudoti. Stabdžių asistentas? Eismo juostos palaikymo sistema? Daug kas pirmą kartą apie tai girdi tik avarinėje situacijoje.“
Lietuva: 1 iš 10 darbuotojų jau dirba nuotoliniu būdu
Centrinės statistikos departamento duomenimis, nuotoliu 2024 m. dirbo 87 900 žmonių, t. y. 11,6 % visų dirbančiųjų. Dažniausiai – informacinių technologijų ir finansų srityse.
Kodėl tai svarbu? Nes didžioji dalis jų – prie vairo sėda rečiau, o praktiniai įgūdžiai nyksta.
Šaltinis: sc.bns.lt
Mažiau keiskite geras taisykles nereikes perlaikyti?????