Perkant automobilį galima lengvai pakliūti į sukčių pinkles. Nusikaltėliai dažnai veikia pagal šablonines schemas, kurios, išskyrus detales, būna labai panašios viena į kitą. Jas žinant galima apsisaugoti nuo pinigų ir automobilio praradimo. Kokios tai schemos?
Minimalus apgavimas
Dažniausiai sukčiai gaudo aukas netikrais skelbimais su patraukliomis sąlygomis ir apgaudinėja nedidelėmis sumomis, dėl kurių nekeliama baudžiamoji byla dėl nereikšmingos žalos.
Telefono pokalbio metu pardavėjas įtikina pirkėją, kad automobilis parduodamas skubiai, yra daug norinčių jį įsigyti, ir siūlo rezervuoti transporto priemonę sau, pervedant nedidelį užstatą. Paprastai tai 100-150 eurų, o mainais pardavėjas žada nerodyti šio modelio kitiems pirkėjams.
Vos tik pinigai pervedami į sąskaitą, pardavėjas praranda susidomėjimą bendravimu, neatsako į skambučius, delsia, o po kelių dienų pašalina skelbimą iš svetainės. Pinigų susigrąžinti jau nebeįmanoma. Panašiai sukčiai renka užstatus iš daugelio norinčių pirkti pigų automobilį puikios būklės.
Šį būdą neretai taiko kitų miestų gyventojai ar net kaliniai. Atpažinti sukčių skelbimą galima pagal nuotraukas. Jos arba per geros iš žiniasklaidos, arba priešingai – prastos, su apkirpimo ar kopijavimo iš kitų svetainių pėdsakais. Juk tikro automobilio „pardavėjai” neturi ir kokybiškai nufotografuoti tiesiog neturi ko.
Negrąžinamas užstatas
Kita apgavimo schema numato susitikimą su pardavėju, kuris rodo tikrą automobilį pirkėjui, žadėdamas atiduoti jį už kainą, mažesnę nei rinkoje. Automobilis patinka, pirkėjas nusiteikęs sandoriui ir duoda užstatą mainais už raštelį. Būtent formuojant raštelį ir vyksta machinacijos.
Pardavėjas jame nurodo tik užstato sumą, bet bendros automobilio kainos neįrašo. Vos gavę pinigus, nusikaltėliai išvažiuoja ir iškart pakelia kainą skelbime virš rinkos. Santykių aiškinimasis paprastai prie nieko neveda.
Pirkėjas atsiduria prieš sudėtingą dilemą: arba pirkti automobilį brangiai, arba atsisakyti sandorio. Pastaruoju atveju pagal įstatymą užstato suma lieka pardavėjui.
Schema labai paplitusi dėl savo teisėtumo. Todėl prieš perduodant užstatą reikia atidžiai išstudijuoti raštelį ir jo sudarymo teisingumą. Jame turi būti nurodytos visos sandorio sąlygos, automobilio pateikimo terminai ir jo pilna kaina.
Būna, kad formuojant raštelį sukčiai naudoja suklastotus asmens dokumentus su išgalvotais duomenimis apie gyvenamąją vietą.
Pardavimas pagal svetimą VIN
Šią gudrybę naudoja perpardavinėtojai probleminio automobilio pardavimui. Jos pagalba maskuojami suvaržymai, įkeitimas ar draudimai registraciniams veiksmams.
Pardavėjas perduoda pirkėjui patikrinti VIN nuo kito panašaus automobilio. Švarus numeris tikrinamas visose bazėse ir nerodo problemų. Tačiau sudarant sandorį, pirkimo-pardavimo sutartyje sukčiai nurodo tikrąjį VIN, ant kurio „kabo” kažkas nemalonaus, pavyzdžiui, daugybė nesumokėtų baudų, skolos už kreditą, įkeitimas ar alimentai.
Automobilis, kaip taisyklė, parduodamas trečiojo asmens vardu, o perpardavinėtojas neįrašo savęs į pirkimo-pardavimo sutartį. Gavęs pinigus jis dingsta, o naujam savininkui tenka spręsti problemas. Gerai, jei skolos nedidelės ir jas galima sumokėti. Tačiau būna, kad jos prilygsta automobilio kainai.
Todėl prieš forminant sandorį verta įsitikinti, kad VIN dokumentuose atitinka numerį ant kėbulo. Palyginti juos lengva. Paprastai numeris iškaltas po priekiniu stiklu ir ant sparnų konsolių po variklio dangčiu. Kai kuriuose automobiliuose numeris iškaltas ant grindų salone, po kilimine danga.
Jei VIN skiriasi nuo tikrojo, nereikia rodyti, kad pastebėjote. Geriau pasilikti pinigus sau, uždelsti laiką ir skambinti policijai. VIN pakeitimo faktas yra pagrindas kelti baudžiamąją bylą už sukčiavimą.
Problemiškas importas
Pastaruoju metu atsiranda skelbimų apie brangių automobilių iš Vokietijos ar kitų ES šalių pardavimą palyginti nedidele kaina. Jie kartais būna importuoti su neaiškia istorija, galimai turėję rimtų avarijų ar kitų problemų, apie kurias nutylima.
Neretai tokie automobiliai turi paslėptų defektų, apie kuriuos sužinoma tik po pirkimo. Pavyzdžiui, automobilis galėjo būti atkurtas po didelės avarijos, turėti potvynio pažeidimų ar būti pavogtas kitoje šalyje.
Todėl perkant automobilį iš užsienio, būtina patikrinti jo istoriją tarptautinėse duomenų bazėse ir reikalauti visų dokumentų, įrodančių teisėtą įsigijimą ir eksploatavimą.
Darbas taksi ar nuomoje
Egzistuoja ir kitos apgavimo schemos, kurios gali atnešti daugybę nemalonumų po automobilio pirkimo. Pirmiausia tai susukta rida. Jei automobilis dirbo taksi ar nuomos įmonėje, per trejus metus jis gali nuvažiuoti 200-300 tūkstančių kilometrų. Odometrą koreguoja iki 80-100 tūkstančių ir realizuoja transporto priemonę beveik dvigubai brangiau, nepaisant to, kad jos likutinis resursas artimas nuliui.
Netiesiogiai sužinoti apie darbą taksi galima pagal registracijos liudijimą. Jei vienu iš savininkų buvo juridinis asmuo (UAB, MB ar kt.), greičiausiai automobilis priklausė taksi parkui ar nuomos įmonei.
Atminkite:
Prieš sudarant sandorį būtina patikrinti ir pardavėjo asmens tapatybę pagal asmens dokumentą, palyginti su duomenimis pirkimo-pardavimo sutartyje.
Perkant automobilį iš Vokietijos ar kitų ES šalių, papildomai rekomenduojama patikrinti jo istoriją tarptautinėse duomenų bazėse „Carfax”, „AutoCheck” ar vokiškoje „mobile.de” sistemoje.