„Meta“ žadėjo naują dirbtinio intelekto (DI) erą – asmeninį asistentą, kuris padės, patars ir įkvėps. Tačiau praktikoje naujosios „Meta AI“ programėlės vartotojai vis dažniau jaučiasi lyg be savo žinios dalyvautų realybės šou. Viskas dėl lemtingai suprojektuotos funkcijos, kuri vienu mygtuko paspaudimu gali paversti privatų pokalbį viešu įrašu, matomu kiekvienam interneto vartotojui.
Viso šio sąmyšio centre – skiltis „Discover“ (liet. „Atrask“), kuri iš pradžių turėjo pristatyti įkvepiančius pokalbius su DI pokalbių robotu. Problema ta, kad vartotojai, dažnai nesuvokdami pasekmių, ten publikuoja pokalbius apie neištikimybę, sveikatos problemas ar šeimos dramas. Kai kuriuose pokalbiuose netgi nurodomi vardai, pavardės, telefono numeriai ar net namų adresai.
Nors teoriškai, norint pasidalinti pokalbiu, reikia paspausti mygtuką „Share“ (liet. „Dalintis“), programėlės sąsaja nepakankamai aiškiai įspėja apie šio veiksmo pasekmes. Trūksta ryškių pranešimų ir ikonų, o publikavimo procedūra yra taip supaprastinta, kad ją lengva supainioti su pokalbio išsaugojimo ar pasidalinimo debesyje funkcija.
Nesąmoningi savo dramų herojai
Internete pasipylė pavyzdžiai, parodantys problemos mastą. Kažkas prašo DI pagalbos, kaip prisipažinti apie romaną, kitas, ieškodamas patarimo, aprašo intymius ligos simptomus. Yra ir žmonių, kurie dalijasi teismo procesų detalėmis, klausimais apie nelegalią šeimos narių veiklą ar net… bando rašyti gyvenimo aprašymą, norėdami įsidarbinti kibernetinio saugumo srityje. Netrūksta ir garso įrašų, nes DI palaiko pokalbius balsu, o dalis jų taip pat atsiduria „Discover“ skiltyje. Dėl to vartotojų emocijos, balso tonas, o kartais ir ašaros, tampa viešai prieinamu turiniu.
„Meta“ tyli, vartotojai įspėja vieni kitus
Kompanija „Meta“ iki šiol nepateikė oficialios pozicijos šiuo klausimu. Tuo tarpu tarp vartotojų plinta spontaniška įspėjamoji akcija – žmonės, komentuodami viešus pokalbius, dažnai informuoja jų autorius, kad jų pokalbiai nėra privatūs. Taip pat pasitaiko pokštų, trolinimo ir provokacinio pobūdžio publikacijų, kas papildomai menkina platformos patikimumą.
Iki šiol „Meta AI“ programėlė buvo atsiųsta daugiau nei 6,5 milijono kartų. Tai didelis skaičius startuoliui, bet pasauliniam gigantui, kuris į DI plėtrą investavo milijardus, šis rezultatas yra mažų mažiausiai nuviliantis. Juolab kad augantys prieštaravimai gali veiksmingai atbaidyti naujus vartotojus.
Wild things are happening on Meta’s AI app.
The feed is almost entirely boomers who seem to have no idea their conversations with the chatbot are posted publicly.
They get pretty personal (see second pic, which I anonymized). pic.twitter.com/0Hoff1psPU
— Justine Moore (@venturetwins) June 11, 2025
Ar tai vis dar eksperimentas, ar jau grėsmė?
Privatumo ekspertai ir vartotojų organizacijos skambina pavojaus varpais, teigdami, kad tinkamai matomos informacijos apie pokalbių publikavimo pasekmes nebuvimas yra rimtas duomenų saugumo pažeidimas. Tai ypač kelia nerimą vartotojų iš Europos Sąjungos kontekste, kur „Meta“ nuo 2025 metų gegužės 27 dienos pradėjo naudoti duomenis DI modeliams apmokyti, taikydama numatytąją sutikimo prielaidą. Daugeliu atvejų vartotojai net nežino, kad jų duomenys yra analizuojami ar viešinami. Nebent patys pakeičia privatumo nustatymus, o tam reikia ne tik sąmoningumo, bet ir programėlės struktūros išmanymo, kuri nėra iš pačių skaidriausių.
Markas Zuckerbergas mato DI ateitį kaip protingą socialinį partnerį, kuris turėtų užpildyti emocines spragas ir būti kuo nors daugiau nei paieškos sistema. Bet jei kelias šio tikslo link veda per viešą žmonių dramų ir problemų atskleidimą, sunku neužduoti klausimo: ar „Meta“ iš tiesų siekia progreso, ar tiesiog testuoja žmogaus privatumo ribas?
Laikais, kai technologijos vis giliau įsiskverbia į kasdienį gyvenimą, riba tarp patogumo ir privatumo pažeidimo tampa vis labiau neryški. „Meta AI“, užuot tapusi pagalbininku, virsta įspėjimu. Ir labai brangiu įspėjimu, jei paspausi ne tą mygtuką, kurį reikia.
Šaltinis: neowin.net
Parašyti komentarą