Ispanijos keliuose pasirodė naujas, žalios spalvos greitį nurodantis ženklas, tačiau jis sukėlė daugiau sumaišties nei davė naudos. Kol ispanai eksperimentuoja, Lietuvos kelių eismo taisyklės siūlo aiškesnius ir seniai įtvirtintus sprendimus panašioms situacijoms.
Ispanijos transporto generalinis direktoratas (DGT) pastaruoju metu peržiūri kelio ženklų sistemą, tačiau vienas eksperimentas – apvalus greičio ribojimo ženklas su ryškiu žaliu apvadu – taip ir nebuvo oficialiai įteisintas.
Pasak leidinio „Motorpasion“, šis ženklas yra skirtas nurodyti rekomenduojamą, o ne privalomą greitį. Paprastai jis statomas zonose, kuriose yra didelis pėsčiųjų srautas, pavyzdžiui, šalia mokyklų ar judrių gatvių. Pagrindinė jo funkcija – atkreipti vairuotojų dėmesį ir paskatinti sumažinti greitį dėl saugumo, tačiau už rekomendacijos nesilaikymą jokia bauda nėra numatyta.
Problema ta, kad Ispanijos kelių eismo taisyklėse jau egzistuoja oficialus, mėlyname fone pavaizduotas kvadratinis ženklas, atliekantis lygiai tą pačią – greičio rekomendavimo – funkciją. Dėl šios priežasties DGT „žaliojo“ ženklo į oficialų atnaujinamų ženklų katalogą neįtraukė, ir jis lieka tik vietos savivaldybių iniciatyva.
Realūs pokyčiai: elnią keičia šernas
Vis dėlto tam tikrų atnaujinimų Ispanijos ženklų sistemoje bus. Vienas ryškiausių pavyzdžių – įspėjamojo ženklo P-33 „Laukiniai gyvūnai“ pakeitimas. Iki šiol jame buvo vaizduojamas elnio siluetas, tačiau netrukus jį pakeis šernas.
Šis sprendimas priimtas atsižvelgiant į skaudžią statistiką. „Beveik 80 % avarijų, kuriose dalyvauja laukiniai gyvūnai, sukelia būtent šernai“, – teigė Europos automobilių asociacijos (AEA) prezidentas Mario Arnaldo. Taigi, ženklas bus pritaikytas prie realios grėsmės keliuose.
O kaip Lietuvoje? Aiški sistema be eksperimentų
Kol ispanai ieško naujų būdų atkreipti vairuotojų dėmesį, Lietuvos Kelių eismo taisyklės (KET) jau seniai turi aiškią ir teisiškai įtvirtintą sistemą.
Rekomenduojamas greitis: Mūsų šalyje, kaip ir Ispanijoje, egzistuoja greičio rekomendavimo ženklas. Tai – kvadratinis mėlynas ženklas Nr. 549 „Rekomenduojamas greitis“. Jis dažniausiai statomas prieš pavojingus kelio ruožus, pavyzdžiui, staigius posūkius, ir nurodo greitį, kuriuo važiuoti yra saugiausia. Skirtingai nuo Ispanijos „žaliojo“ eksperimento, šis ženklas yra oficialus ir visiems vairuotojams puikiai suprantamas.
Įspėjimas apie laukinius gyvūnus Lietuvoje taip pat yra aiškiai reglamentuotas. Įspėjamasis ženklas Nr. 131 „Laukiniai žvėrys“ vaizduoja bėgantį elnią. Nors, panašiai kaip Ispanijoje, susidūrimai su šernais ar briedžiais Lietuvos keliuose yra itin dažni ir pavojingi, šis ženklas atlieka universalią funkciją – įspėja apie bet kokių laukinių gyvūnų pavojų konkrečiame ruože. Kol kas diskusijų apie gyvūno pakeitimą ženkle Lietuvoje nevyksta, tačiau Ispanijos pavyzdys rodo, kad ženklai gali ir turi būti pritaikomi prie realių statistikinių grėsmių.
Zonos, kuriose Ispanijoje bandoma statyti „žaliąjį“ ženklą, Lietuvoje yra žymimos kitais aiškiais būdais: įrengiamos pėsčiųjų perėjos (ženklai Nr. 533 ir 534), statomi įspėjamieji ženklai „Vaikai“ (Nr. 132) arba įrengiamos „Gyvenamosios zonos“ (Nr. 545), kuriose greitis automatiškai ribojamas iki 20 km/h. Taip pat vis populiarėja vidutinio greičio matavimo ruožai, kurie efektyviai užtikrina saugų greitį ilgesnėse atkarpose.
Taigi, nors Ispanijos bandymai atrodo įdomūs, Lietuvos vairuotojai gali būti ramūs – mūsų keliuose naudojama sistema yra aiški, teisiškai apibrėžta ir patikrinta laiko.
Šaltinis: motorpasion.com
Parašyti komentarą