Birželio 28 d. Lietuvoje pradėjo galioti Lietuvos Respublikos gaminių ir paslaugų prieinamumo reikalavimų įstatymas. Šiuo teisės aktu perkeliama 2019 m. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2019/882, dar vadinama Prieinamumo direktyva, kurios tikslas – užtikrinti didesnį tam tikrų gaminių ir paslaugų prieinamumą asmenims su negalia ir kitiems vartotojams.
„Tikimės, kad šis įstatymas bus dar vienas nuoseklus žingsnis užtikrinant, kad visi gyventojai – nepriklausomai nuo individualių poreikių – turėtų vienodas galimybes naudotis pagrindiniais gaminiais, paslaugomis ir technologijomis. Prieinamumo reikalavimai padės kurti teisingesnę, atviresnę visuomenę bei sustiprins žmogaus teises, įtrauktį ir lygias galimybes praktikoje“, – sako socialinės apsaugos ir darbo ministrė Inga Ruginienė.
Nuo šiol tam tikriems gaminiams ir paslaugoms, tarp jų – internetinėms parduotuvėms, bankų paslaugoms, savitarnos terminalams, bus taikomi aiškūs prieinamumo reikalavimai. Šie reikalavimai padės pašalinti kliūtis, su kuriomis žmonės susiduria naudodamiesi svarbiausiais kasdieniais elektroniniais įrenginiais ir skaitmeninėmis paslaugomis. Užtikrinus jų prieinamumą, visi vartotojai galės naudotis šiomis paslaugomis lygiomis teisėmis, nepaisant savo gebėjimų ar poreikių.
Prieinamumas skatina asmenų savarankiškumą, aktyvų dalyvavimą visuomenėje, mažina socialinę atskirtį ir prisideda prie atviresnės visuomenės kūrimo. Be to, geresnė prieiga prie paslaugų naudinga visiems – aiškesnė informacija, paprastesnis naudojimas ir geresnė vartotojo patirtis didina jų kokybę.
Šie reikalavimai taip pat reiškia naujus įsipareigojimus verslui. Nors prieinamumo užtikrinimas gali pareikalauti papildomų pastangų, tai – galimybė kurti patogesnius, inovatyvesnius sprendimus ir pasiekti platesnį vartotojų ratą. Tai investicija ne tik į teisės aktų laikymąsi, bet ir į verslo ilgalaikę sėkmę. Prieinamumas vis dažniau tampa konkurenciniu pranašumu ir atsakingo verslo veiklos standartu.