Prekybos centrų lentynose švyti oranžiniai, geltoni ir žali vaisiai, tarsi ką tik nuskinti saulėje. Bet ar tikrai jie tokie? Paslaptis slypi ne vaisiuose, o… tinkle. Pažodžiui.
Vaisių skyriuje slypi viena iš seniausių, bet mažiausiai pastebimų rinkodaros apgavysčių – optinė iliuzija, vadinama Bezoldo efektu. Tai reiškinys, kai mūsų akys ir smegenys spalvas vertina ne izoliuotai, o priklausomai nuo to, kokios spalvos jas supa. Šį efektą dar XIX amžiuje atrado vokiečių fizikas Johannas Friedrichas Wilhelmas von Bezoldas, ir nuo to laiko jis tapo ne tik dailininkų, bet ir pakuočių dizainerių įrankiu.
Kaip mus apgauna spalvos
Pažvelkite į mandarinus prekybos centre – dažniausiai jie įpakuoti į raudonus ar oranžinius tinklelius. Dėl tokio fono vaisiai atrodo ryškesni, sultingesni ir prinokę. Iš tiesų, jei išpakuosite tuos pačius mandarinus namuose, spalva pasirodys blankesnė – vaisius netenka „reklaminio apšvietimo“.
Tas pats triukas naudojamas ir su kitais produktais. Citrinos visada tinkleliuose, kurie švyti geltonai, todėl atrodo šviežesnės. Agurkai ar žaliosios paprikos dažnai dedamos į žalius maišelius, kurie pabrėžia jų spalvą. Tai nėra neteisėta, tačiau aiškiai sukurta tam, kad jūsų akys nuspręstų pirkti greičiau nei jūsų logika.
Kodėl tai veikia
Žmogaus smegenys – genialios, bet kartu lengvai apgaunamos. Kai dvi spalvos susiduria arti viena kitos, regos sistema „sumaišo“ jas ne fiziškai, o psichologiškai. Tinklainė ir smegenų žievė bando interpretuoti kontrastus: oranžinė prie raudonos atrodo švytinti, geltona prie žalios – sodresnė.
Šį efektą galima patikrinti ir patiems: paimkite dvi tokio paties atspalvio mandarinų nuotraukas ir uždėkite ant vienos raudoną, o ant kitos mėlyną permatomą sluoksnį. Vaisius po raudonu filtru atrodys kur kas „skanesnis“.

Išpakuotas vaisius – kitas vaizdas
Dėl to daugeliui pirkėjų pažįstamas nusivylimas: išėmus vaisius iš tinklo, jie atrodo blyškūs, tarsi praradę dalį savo šviežumo. Tačiau kaltas ne produktas – o mūsų suvokimas.
Prekybos tinklai tai žino ir pasitelkia spalvų psichologiją ne tik tinkleliuose, bet ir lentynų apšvietime. LED lempos dažnai parenkamos taip, kad pabrėžtų šiltus tonus ir suteiktų produktams „vasariško“ spindesio, net žiemą.
Kaip apsiginti nuo optinės apgaulės
Norint išvengti vizualinio spąsto, verta remtis ne akimis, o kitais pojūčiais. Prinokęs mandarinas turi būti tvirtas, bet ne kietas, o žievelė – plona ir lengvai nusilupanti. Spalva gali skirtis priklausomai nuo veislės, tad ryškumas nebūtinai reiškia kokybę.
Be to, rinkdamiesi vaisius atkreipkite dėmesį į apšvietimą – po šaltu, neutraliu šviesos šaltiniu spalvos atrodo natūraliau.
Išvada
Bezoldo efektas – subtilus, bet galingas priminimas, kad mūsų akys kartais mato ne realybę, o rinkodaros sukurtą jos versiją. Prekybos centruose šis efektas tapo kasdieniu ginklu už mūsų pinigines. Tad kitą kartą, kai pamatysite oranžinį spindesį vaisių skyriuje, prisiminkite: ne viskas, kas švyti, yra prinokę.
Pasaulis pilnas spalvų, bet dar daugiau – iliuzijų.

