Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas

10 procentų spidometro taisyklė: kodėl su ja reikia būti atsargiems

Automobilio greitis
6 min. skaitymo

Automobilio spidometras ne visada rodo tikslų greitį. Dėl to daugelis vairuotojų vadovaujasi vadinamąja 10 procentų taisykle, pagal kurią rodomas greitis gali būti iki 10 proc. didesnis nei tikrasis. Tačiau šią taisyklę reikia vertinti atsargiai – neteisingas jos supratimas gali baigtis greičio viršijimo bauda.

Kodėl spidometras rodo netiksliai

Skirtingai nei sunkvežimiuose, lengvųjų automobilių spidometrai nėra tiksliai kalibruoti. Todėl tikrasis greitis dažnai skiriasi nuo to, ką matote prietaisų skydelyje.
Tikriausiai esate pastebėję šią situaciją: važiuojate statybų zonoje 80 km/val. greičiu, tačiau sunkvežimiai, atrodo, važiuoja šiek tiek greičiau, nors jie turėtų būti apriboti. Taip nutinka todėl, kad jūsų spidometras rodo šiek tiek daugiau, nei važiuojate iš tiesų.

Šį reiškinį reglamentuoja Europos Sąjungos direktyva 75/443/EEB, kurioje nustatyta, kaip turi būti kalibruojami greičio matavimo prietaisai motorinėse transporto priemonėse.

Ką sako ES direktyva

Pagal minėtą direktyvą:

Rodomas greitis niekada negali būti mažesnis už tikrąjį greitį.

Kitaip tariant, gamintojai privalo užtikrinti, kad spidometras neapgaus vairuotojo – geriau tegu rodo šiek tiek daugiau, negu mažiau.
Tai reiškia, kad net jei jūsų automobilis rodo, jog važiuojate 90 km/val. greičiu, iš tiesų galite važiuoti šiek tiek lėčiau, tačiau niekada greičiau, nei spidometras rodo.

Greitis nustatomas pagal rato apsisukimų skaičių per tam tikrą laiką, kuris paverčiamas kilometrais per valandą. Tačiau tikslumas priklauso nuo padangų dydžio ir būklės. Štai keli veiksniai, galintys iškreipti spidometro rodmenis:

  • padangų susidėvėjimas (mažesnis skersmuo – didesni rodmenys),
  • padangų slėgio pokyčiai,
  • kitokio tipo ar dydžio padangų montavimas,
  • žieminių ir vasarinių padangų keitimas.

Kai padangų apimtis keičiasi, skaičiavimai tampa netikslūs, todėl leidžiama tam tikra paklaida.

Spidometro paklaida
Spidometro paklaida

Kokia leidžiama spidometro paklaida

Pagal ES direktyvą leidžiamas nuokrypis priklauso nuo automobilio amžiaus:

  • transporto priemonėms, registruotoms iki 1991 m., – ne daugiau kaip 7 %,
  • automobiliams, registruotiems po 1991 m., – iki 10 % + 4 km/val. papildomai.

Pavyzdžiai senesniems automobiliams (iki 1991 m.):

  • Tikras greitis 50 km/val. → spidometras gali rodyti iki 54 km/val.
  • Tikras greitis 100 km/val. → spidometras gali rodyti iki 107 km/val.
  • Tikras greitis 150 km/val. → spidometras gali rodyti iki 160,5 km/val.

Pavyzdžiai naujesniems automobiliams (nuo 1991 m.):

  • Tikras greitis 50 km/val. → spidometras gali rodyti iki 59 km/val.
  • Tikras greitis 100 km/val. → spidometras gali rodyti iki 114 km/val.
  • Tikras greitis 150 km/val. → spidometras gali rodyti iki 169 km/val.

Tad net ir važiuodami pagal „teorinę“ 10 procentų taisyklę, niekada negalite būti tikri, koks jūsų tikrasis greitis – jis priklauso nuo konkretaus automobilio.

ADAC: reali paklaida mažesnė nei manote

Vokietijos automobilių klubas ADAC išbandė 300 automobilių ir nustatė, kad realus spidometrų nuokrypis dažniausiai siekia vos 2–6 procentus.
Tai reiškia, kad jūsų automobilis, rodydamas 100 km/val., gali iš tiesų važiuoti 94–98 km/val. greičiu – ne tiek, kiek daugelis tikisi pagal „10 % taisyklę“.

ADAC ekspertai pabrėžia, kad šiuolaikiniai automobiliai, ypač elektromobiliai, pasižymi gerokai tikslesniais spidometrais nei senesni modeliai. Kai kuriais atvejais jie rodo vos 1–3 km/val. daugiau nei tikrasis greitis.

Kodėl nereikėtų pasikliauti šia taisykle

Kai kurie vairuotojai sąmoningai važiuoja 59 km/val. gyvenvietėje, manydami, kad realiai važiuoja apie 53 km/val. Tačiau jei jūsų automobilio spidometro paklaida tik 2 %, tikras greitis bus beveik 58 km/val. – tai jau viršijimas, už kurį galite gauti baudą.

Reikia prisiminti ir greičio matuoklių toleranciją:

  • iki 100 km/val. – leidžiama 3 km/val. paklaida,
  • virš 100 km/val. – 3 % paklaida.

Taigi, jei važiuojate 147 km/val., kai leidžiamas 130 km/val. greitis, bet spidometras rodo 10 proc. daugiau, o realus nuokrypis tėra 5 proc., tikras greitis vis tiek bus apie 140 km/val.
Atskaičiavus 3 % greičio matuoklio toleranciją, pažeidimas išlieka – už tai gresia apie 48,50 € bauda.

Ar GPS tikslesnis?

Daugelis pastebi, kad navigacijos įrenginys ar „Google Maps“ rodo šiek tiek mažesnį greitį nei automobilio spidometras.
Tai normalu – GPS matuoja greitį pagal palydovus, todėl įtakos neturi ratų apimtis ar padangos. Dėl to GPS dažnai yra tikslesnis už spidometrą.

Vis dėlto net ir GPS turi trūkumų – ryšio sutrikimai, vėlavimas ar netikslūs duomenys gali sukelti klaidas. Dėl šios priežasties transporto priemonėms draudžiama naudoti GPS kaip oficialų greičio matavimo prietaisą.

Ką sako ekspertai

ADAC ir kiti automobilių klubai pabrėžia: 10 proc. spidometro taisyklė nėra leidimas važiuoti greičiau. Ji tik nurodo, kad rodmenys niekada nebus mažesni už tikrąjį greitį.
Todėl patikimiausias būdas išvengti baudų – laikytis greičio apribojimų pagal kelio ženklus, o ne remtis teoriniais nuokrypiais.

Apibendrinimas

  • Spidometrai sąmoningai rodo šiek tiek didesnį greitį – taip užtikrinamas saugumas.
  • Tikrasis nuokrypis dažniausiai siekia 2–6 %, o ne 10 %.
  • GPS rodo tiksliau, bet negali būti laikomas oficialiu matu.
  • Greičio matuoklių tolerancija yra maža – todėl „žaidimas“ su paklaidomis gali baigtis bauda.

Esmė paprasta: 10 proc. taisyklė nėra pasiteisinimas viršyti greitį. Geriau važiuoti šiek tiek lėčiau ir išlikti ramiai, nei rizikuoti baudomis už greičio viršijimą.

Esu KAIPKADA.LT portalo redaktorius. Mano tikslas – suteikti skaitytojams aktualią, patikimą ir naudingą informaciją, padedančią geriau suprasti pasaulį aplink mus. Siekiu padėti atrasti svarbiausias žinias ir dalintis įvykiais, kurie gali turėti realią įtaką mūsų kasdieniam gyvenimui.
Komentarų: 0

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Primename: kviečiame diskutuoti pagarbiai ir laikytis bendravimo etiketo. Nepagarbūs, įžeidžiantys ar neapykantą skatinantys komentarai bus šalinami. Ačiū už supratingumą!

Komentuodami sutinkate, kad jūsų pateikti duomenys gali būti tvarkomi pagal mūsų privatumo taisykles.