Lenkijos Seimas patvirtino naują įstatymą, kuris iš esmės pakeis vairuotojų atsakomybę. Griežtos baudos, kalėjimas už pavojingą greitį, transporto priemonių konfiskavimas net blaiviems vairuotojams – visa tai jau sulaukė ir palaikymo, ir pasipiktinimo bangos. Nors įstatymas dar turi pereiti Senato ir prezidento patvirtinimo etapus, jo tonas aiškus: valdžia ruošiasi kietai kovai su kelių pažeidėjais.
Laisvės atėmimas už greitį – nebe teorija
Pagal naująsias nuostatas, vairuotojams, kurie viršys leistiną greitį bent perpus, gresia nuo trijų mėnesių iki penkerių metų kalėjimo. Tai reiškia, kad:
- autostradoje, kur leidžiama 140 km/val., važiavimas 210 km/val. jau gali baigtis teismo sprendimu;
- greitkelyje – virš 180 km/val.;
- gyvenvietėje, kur leidžiama 30 km/val., už 60 km/val. greitį gresia ne tik bauda, bet ir reali laisvės atėmimo grėsmė.
Tokie atvejai bus traktuojami ne kaip administracinis pažeidimas, o kaip nusikaltimas prieš viešąjį saugumą.

Automobilio konfiskavimas – ne tik už vairavimą išgėrus
Naujasis įstatymas numato ir dar vieną radikalų pokytį: net blaivus vairuotojas gali netekti savo automobilio, jei vairuoja turėdamas galiojantį teismo draudimą.
Iki šiol už tokį nusižengimą dažniausiai buvo skiriama piniginė bauda arba papildomas draudimas vairuoti. Dabar – transporto priemonės konfiskavimas, net jei ji registruota vairuotojui ar jo šeimos nariui.
Pakartotinis tokio draudimo nepaisymas reikš visam laikui atimamą teisę vairuoti, o lygtinės bausmės galės būti taikomos tik išimtiniais atvejais.
Nelegalios lenktynės ir driftas – kaip nusikaltimas
Įstatymo autoriai nusitaikė ir į vadinamąją „gatvės lenktynių“ kultūrą.
Dalyvavimas nelegaliose varžybose dabar bus laikomas sunkiu nusikaltimu, o ne paprastu nusižengimu.
Net tyčinis slydimas („driftas“) automobilių aikštelėje – jei tai įvyksta viešoje vietoje – taps baustinu veiksmu, už kurį galima netekti vairuotojo pažymėjimo ar sulaukti teismo.
Be to, automobilių entuziastų susibūrimai („taškai“) bus ribojami: be oficialaus leidimo galės susirinkti ne daugiau nei 10 transporto priemonių. Didesni renginiai privalės būti iš anksto suderinti su savivaldybe.

Kritikai: „Tai ne saugumas, o perteklinis griežtumas“
Nors valdžia teigia, kad tai būtinas žingsnis siekiant pažaboti avarijas ir girtų vairuotojų problemą, oponentai kaltina vyriausybę „populistiniu baudų šou“. Dalis ekspertų atkreipia dėmesį, kad naujos taisyklės gali baigtis absurdiškomis situacijomis – pavyzdžiui, vairuotojas, viršijęs greitį trumpame kelio ruože, teoriškai gali būti traktuojamas kaip nusikaltėlis.
Kiti pastebi, kad nors įstatymas sugriežtins atsakomybę, tikrasis efektas priklausys nuo kontrolės – ar policija ir teismai sugebės taikyti šias sankcijas proporcingai.
Kada įsigalios
Įstatymas, priimtas Seime, dabar keliauja į Senatą. Jei šis jį patvirtins, o prezidentas nepasinaudos veto teise, naujosios nuostatos įsigalios praėjus 30 dienų po paskelbimo „Įstatymų leidinyje“.
Vadinasi, dar prieš naujus metus Lenkijoje už greitį bus galima sėsti į kalėjimą, o automobilį gali atimti net tada, kai vairuotojas visiškai blaivus.
Ekspertai įspėja: šios reformos gali būti lūžio taškas Europos kelių teisėje. Jei Lenkijos modelis pasiteisins, panašių priemonių gali imtis ir kitos šalys. Kol kas aišku tik viena – vairuotojams teks pamiršti apie „dar truputį paspausiu“ mentalitetą.
Šaltinis: https://moto.pl/MotoPL/7,88389,32392464,wiezienie-za-predkosc-konfiskata-aut-nie-tylko-pijanym-drakonskie.html

