Europos Sąjunga testuoja naujos kartos išmaniąsias greičio palaikymo sistemas, kurios gali pakeisti vairavimą, kokį žinojome iki šiol. Skirtingai negu dabartinės technologijos, kurios tik įspėja vairuotoją, būsimos sistemos galės automatiškai sulėtinti automobilį be vairuotojo sutikimo. Tai žymi istorinį eismo saugos pokytį.
Kaip veiks naujos dirbtinio intelekto sistemos?
Pasak „Reuters”, naujosios Intelligent Speed Assistance (ISA) sistemos veikia visiškai skirtingai nei dabartinės technologijos. Jos naudoja pažangų dirbtinį intelektą, kuris:
Realiu laiku analizuoja kelio situaciją:
- Nuskaito greičio ribojimo ženklus automobilių kameromis
- Lygina duomenis su GPS koordinatėmis
- Tikrina prijungtų žemėlapių informaciją apie eismą
- Nuolat vertina, ar nevažiuojate per greitai
Tai nauja skaitmeninio stebėjimo forma, suteikianti automobiliui išsamų vaizdą apie aplinką. Skirtingai nuo ankstesnių sistemų, kurios tik parodydavo įspėjimą prietaisų skydelyje, būsimos sistemos galės aktyviai įsikišti ir pačios koreguoti automobilio greitį.

Kada šie pokyčiai įsigalios?
Pagal „BBC” duomenis, griežtesni reikalavimai įsigalios 2025–2026 metais. Tai reiškia, kad automatinis greičio reguliavimas tampa neišvengiamu visiems naujiems automobiliams Europos rinkoje.
Lietuvos vairuotojams svarbu žinoti:
- Nauji automobiliai turės privalomas ISA sistemas nuo 2025-2026 m.
- Sistema galės automatiškai mažinti greitį be vairuotojo įsikišimo
- Tai bus privaloma visiems ES parduodamiems modeliams
Lietuva, kaip ES narė, privalės laikytis šių reikalavimų, todėl pokyčiai pasieks ir mūsų kelius per kelerius metus.
Kas jau taiko šias technologijas?
Tesla – pirmoji visiškai automatinės sistemos link
„Tesla” naudoja pažangų dirbtinį intelektą kelio ženklams ir trajektorijoms nuskaityti. Pasak „Reuters”, bendrovė jau testuoja algoritmus, kurie koreguoja greitį be vairuotojo sutikimo. Tai galėtų padaryti „Tesla” pirmąja įmone, kuri įgyvendins tokią sistemą masiškai.
Kiti gamintojai seka iš paskos
Tokie gamintojai kaip Volkswagen ir Volvo aktyviai kuria modelius, kurie gali apeiti vairuotojo nurodymus. ES politika skatina visus gamintojus judėti šia kryptimi, siekiant sumažinti eismo įvykių skaičių.
Kodėl ES spaudžia šiuos pokyčius?
Europos Sąjunga siekia radikaliai sumažinti eismo įvykius. Statistika rodo, kad greičio viršijimas yra viena pagrindinių mirčių keliuose priežasčių:
ES tikslai:
- Sumažinti mirtinų eismo įvykių skaičių iki nulio (Vision Zero)
- Priversti gamintojus integruoti dirbtinio intelekto sistemas
- Padaryti kelius saugesnius automatizuojant greičio kontrolę
Kamerų, radarų ir programinės įrangos derinys ateities automobiliuose apsunkina sistemų išjungimą. Tai gali padidinti saugumą, tačiau kartu sumažina vairuotojo laisvę priimti sprendimus.

Vairuotojai baiminasi praradę kontrolę
„BBC” duomenimis, daugelis vairuotojų išreiškia augančius nuogąstavimus dėl per didelės galios automobiliams. Pagrindinės baimės:
Kritikų argumentai:
- Dirbtinio intelekto klaidos gali sukelti pavojingų situacijų
- Sistema gali neteisingai nuskaityti ženklus blogomis oro sąlygomis
- Skubiais atvejais vairuotojas gali būti priverstas sulėtinti, kai reikia pagreitėti
Keletas ekspertų reikalauja privalomo avarinio mygtuko, kuris leistų vairuotojui greitai perimti kontrolę. ES pareigūnai žada, kad vairuotojas vis tiek turės lemiamą žodį – bet tik tol, kol technologija bus subrendusi. Tai kelia klausimą: kaip ilgai išliks ši galimybė?
Draudimo bendrovės mato naudą
Galimas poveikis vairuotojams:
- Automobilio draudimo kainos gali kristi turintiems ISA
- Vairuotojai galėtų gauti nuolaidų už tai, kad leidžia dirbtiniam intelektui kontroliuoti greitį
- Atsisakantys naudoti sistemą gali mokėti didesnes įmokas
Tai gali tapti papildoma finansine paskata priimti naujas technologijas, net jei vairuotojai jomis nepasitiki.
ISA tampa neatskiriama automobilio dalimi
Pasak „Reuters”, ateities automobiliuose pastovaus greičio palaikymo sistema bus giliai integruota į saugos sistemas. Tai reiškia:
- Sistemų išjungimas taps vis sudėtingesnis ar neįmanomas
- Kamerų, radarų ir programinės įrangos derinys veiks nuolat
- Greičio kontrolė taps tokia pat standartine funkcija kaip stabdžiai ar saugos diržai
Dirbtinio intelekto greičio apribojimai tampa automobilio saugos profilio dalimi, panašiai kaip oro pagalvės ar ABS sistema.
Ar Lietuvos vairuotojai tam pasiruošę?
Nors oficialūs reikalavimai įsigalios 2025-2026 metais, klausimas lieka atviras: ar Lietuvos vairuotojai pasiruošę tam, kad automobilis nustatytų greitį?
Ką turėtų žinoti Lietuvos vairuotojai:
- Perkant naują automobilį nuo 2025-2026 m., ISA bus standartinė įranga
- Sistema veiks automatiškai ir jos išjungimas bus ribotas
- Tai paveiks ir automobilių draudimo kainas
- Pripratimas prie naujos technologijos gali užtrukti
Lietuvos keliuose, kur infrastruktūra ne visada atitinka Vakarų Europos standartus, kyla papildomų klausimų: ar sistema tinkamai veiks blogai prižiūrimuose keliuose? Kaip ji reaguos į laikinai pakeistus greičio ribojimus kelių remonto zonose?
Išvada: naujas eismo eros pradžia
Dirbtinio intelekto valdomas greičio reguliavimas – tai ne tik technologinė naujovė, bet ir fundamentalus pokytis santykiuose tarp vairuotojo ir automobilio. Per kelerius metus Lietuvos keliuose pradėsime matyti automobilius, kurie patys sprendžia, kokiu greičiu važiuoti.
Nors ES teigia, kad tai padidins saugumą ir išgelbės gyvybes, daugelis vairuotojų vis dar nerimauja dėl autonomijos praradimo. Viena aišku – pokyčiai neišvengiami, ir visiems mums teks prisitaikyti prie naujos eismo eros.
