Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas

Nuo 2026 m. – didysis fizinių mygtukų sugrįžimas: vairuotojų laukia pokyčiai, kuriems verta pasiruošti jau dabar

Mygtukai ant vairo
4 min. skaitymo

Automobilių pasaulis suka netikėtu ratu atgal. Po daugiau nei dešimtmečio intensyvios ekranų eros, nuo 2026 m. sausio 1 d. Europa grąžina fizinius mygtukus į naujų automobilių salonus. Tai nėra dizaino nostalgija ar stiliaus pokytis. Tai – saugumo reforma, paremta tvirtais tyrimais, kurių išvados paprastos: jutikliniai ekranai vairuotoją blaško labiau, nei daugelis nori pripažinti.

Naujos ES taisyklės numato, kad pagrindinės automobilio funkcijos – nuo valytuvų iki avarinių žibintų – privalės turėti fizinius valdiklius. Mygtukai oficialiai grįžta, o kartu su jais atsinaujins visas požiūris į automobilio ergonomiką.

Kodėl grįžtama prie mygtukų? Išvykusių akių problema

Pastarojo dešimtmečio trendas – minimalistiniai salonai, didžiuliai centriniai ekranai, beveik visiškai pašalinti fiziniai jungikliai. Atrodė modernu, kol nepradėta kruopščiai matuoti, kiek laiko vairuotojas žiūri ne į kelią, o į meniu.

Bandymų rezultatai atskleidė nerimą keliančią realybę. Judant 90 km/val., trumpos sekundės tampa katastrofiškai ilgos distancijos. Kai kurie testai rodo, kad norint ekrane pakeisti oro kondicionieriaus nustatymus ar surasti valytuvų funkciją, vairuotojas keliasdešimt sekundžių būna „aklas“. Per tiek laiko automobilis nuvažiuoja šimtus metrų be visaverčio dėmesio.

Tyrėjai, analizuojantys vairuotojų reakcijas, vairavimą su ekranais lygina su užduotimi, verčiančia ne tik fiziškai žiūrėti į kitą tašką, bet ir atlikti sudėtingą mentalinę paiešką – naršyti submeniu, perskaityti mažus piktogramų aprašus, atsiminti, kuriame sąraše buvo norima funkcija. Tokia „paieška“ turi tiesioginę kainą: reakcijos lėtėja, didėja klaidų skaičius.

Kas pasikeis nuo 2026-ųjų?

Naujasis reglamentas aiškiai apibrėžia, kurios funkcijos negali būti slepiamos meniu labirinte. Gamintojai privalės įdiegti fizinius, lengvai pasiekiamus valdiklius šioms komandų grupėms:

  • valytuvai ir jų greičio reguliavimas,
  • posūkių signalai,
  • avariniai žibintai,
  • garsinis signalas,
  • pagrindiniai klimato kontrolės nustatymai.

Tai reiškia, kad bent dalis prietaisų skydelio turės būti perprojektuota, o dizaino filosofijos – pergalvotos. Šiuolaikiniai salonai iš elegantiškų, lygių paviršių vėl taps labiau „taktiliniai“, orientuoti į piršto atmintį, o ne į žvilgsnio navigaciją.

Mygtukai ant automobilio vairo
Mygtukai ant automobilio vairo

Automobilių gamintojams – iššūkis, vairuotojams – palengvėjimas

Gamintojai pokyčius pasitinka atsargiai. Jie žino, kad prireiks didelių investicijų, o minimalistinė estetika, kuri seniai tapo prekės ženklų tapatybės dalimi, turės keistis.

Tačiau daugeliui vairuotojų šis sprendimas yra ilgai lauktas. Dalis jų jau seniai skundžiasi sudėtingu valdymu, ypač žiemą, kai ekranas reaguoja prasčiau, arba važiuojant nelygiu keliu, kai pataikyti į mažą ikoną tampa loterija.

Fiziniai mygtukai nėra vien tik patogumo klausimas. Tai – žmogaus dėmesio fiziologijos suvokimas: pirštai randa seniai įprastą valdiklį be akių pagalbos, o vairuotojas gali likti susitelkęs į kelią.

Saugumo bandymų reitingai pasikeis

„Euro NCAP“ jau patvirtino, kad nuo 2026 m. automobiliai, neturintys fizinių valdiklių esminėms funkcijoms, negalės gauti aukščiausių saugumo įvertinimų.

Tai tiesiogiai paveiks gamintojus, siekiančius išlaikyti top pozicijas saugumo lentelėse. Kitaip tariant, pramonė bus priversta prisitaikyti.

Pereinamasis laikotarpis truks kelis metus, tačiau nauji modeliai į rinką ateis su aiškia struktūra: ekranas – informacinėms ir navigacijos funkcijoms, o gyvybiškai svarbiems veiksmams – mygtukai ir jungikliai.

Ką tai reiškia vairuotojams praktiškai?

Nuo 2026 m. pirkdami naują automobilį matysime:

  • daugiau realių, lengvai paspaudžiamų mygtukų,
  • aiškesnį funkcijų išdėstymą,
  • mažiau rizikos klysti ieškant esminių komandų,
  • greitesnį reagavimą ekstremaliose situacijose.

Vairavimo patirtis turėtų tapti paprastesnė ir saugesnė – ypač tiems, kurie kasdien važinėja intensyvaus eismo gatvėmis arba daug laiko praleidžia kelyje keičiantis oro sąlygoms.

Sugrįžimas ne į praeitį, o į sveiką protą

Fiziniai mygtukai buvo dingę dėl technologinės mados. Dabar jie grįžta dėl būtinybės. Šis pokytis primena, kad pažanga nėra vien gražesni ekranai ar plonesni paviršiai – tikras progresas yra tada, kai technologija suderinta su žmogaus gebėjimais.

Nuo 2026 m. Europos keliuose vėl karaliaus paprastas sprendimas: akys – kelyje, ranka – ant aiškaus, tikro mygtuko. Tai gali būti vienas svarbiausių žingsnių eismo saugumo srityje per pastarąjį dešimtmetį, atveriantis naują, labiau žmogišką vairavimo etapą.

Esu KAIPKADA.LT portalo redaktorius. Mano tikslas – suteikti skaitytojams aktualią, patikimą ir naudingą informaciją, padedančią geriau suprasti pasaulį aplink mus. Siekiu padėti atrasti svarbiausias žinias ir dalintis įvykiais, kurie gali turėti realią įtaką mūsų kasdieniam gyvenimui.
Komentarų: 0

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Primename: kviečiame diskutuoti pagarbiai ir laikytis bendravimo etiketo. Nepagarbūs, įžeidžiantys ar neapykantą skatinantys komentarai bus šalinami. Ačiū už supratingumą!

Komentuodami sutinkate, kad jūsų pateikti duomenys gali būti tvarkomi pagal mūsų privatumo taisykles.