Šiuolaikiniai automobiliai primena mažus kompiuterius ant ratų – ekranai, jutikliai, automatinės sistemos ir ištisa eilė mygtukų, kurių kai kurie vairuotojai nė nepastebi. Tačiau vienas iš jų atsirado tik per pastarąjį dešimtmetį ir iškart tapo turbūt labiausiai mylimu bei kartu labiausiai nekenčiamu – tai Start/Stop sistema, automatiškai išjungianti variklį sustojus.
Pagal naujausius britų apklausų duomenis, tai yra funkcija, kurią vairuotojai labiausiai norėtų matyti dingstančią iš savo automobilių. Amerikiečių mechanikas ir populiarus „YouTube“ kūrėjas Scotty Kilmeris dėl to nė kiek nesistebi. Jis tikina, kad ši sistema automobiliams daro daugiau žalos nei naudos ir ją geriau išjungti visam laikui.
Mechaniko kritika: „Tai kvailiausia funkcija per daugelį metų“
Scotty Kilmeris garsėja tiesmukiškumu, o apie Start/Stop kalba dar griežčiau nei įprastai. Pasak jo, kiekvienas užvedimas variklį apkrauna labiausiai:
„97 procentai nusidėvėjimo įvyksta būtent užvedant. Tai kam norėti, kad automobilis tai darytų dar dažniau nei būtina? Jei nenaudojate, variklis tarnaus dvigubai ilgiau.“
Būtent ši idėja – kad automatinis variklio išjungimas mieste sukelia nuolatinį „mini užvedimų maratoną“ – tapo vienu argumentų, kodėl kai kurie vairuotojai kasdien spaudžia mygtuką OFF vos užvedę automobilį.
Kita pusė: kodėl ekspertai tokiai kritikai nepritaria
Vis dėlto automobilių specialistai į tokius teiginius žvelgia atsargiau. Švedų technikas Marcas Ribeiro primena, kad Start/Stop sistema nepadaro to paties, ką daro šaltas variklio užvedimas ryte.
Pasak jo, automatinis variklio išjungimas įsijungia tik tada, kai variklis jau šiltas, skysčiai cirkuliuoja, o tepimas vyksta tinkamai. Todėl nusidėvėjimas nėra toks drastiškas, kaip gali pasirodyti.
Be to, ši technologija sukurta ne tik vairuotojų nervams tampyti. Ji sumažina kuro sąnaudas, o sustojus kamščiuose ar prie šviesoforo tai gali reikšti realų benzino ar dyzelino taupymą. Aplinkai nauda taip pat akivaizdi – mažiau CO₂ išmetimo reiškia mažesnį automobilio pėdsaką.
O ką daryti paprastam vairuotojui?
Čia atsakymas nėra toks paprastas. Nors sistema kartais erzina, ypač senesniuose ir mažiau rafinuotuose modeliuose, ji nėra grėsmė varikliui, kaip tvirtina kritikai.
Viskas priklauso nuo jūsų poreikių ir važiavimo stiliaus:
- jei dažnai važiuojate trumpais atstumais ir automobilis nuolat išsijungia vos įšilus, galimai verta funkciją išjungti;
- jei daug laiko praleidžiate kamščiuose ir norite mažesnės sąskaitos už degalus, Start/Stop gali veikti jūsų naudai.
Gamintojai šią sistemą integruoja ne dėl įgeidžio, o todėl, kad ji padeda atitikti griežtus ekologinius reikalavimus. Tačiau vairuotojai turi teisę rinktis – mygtukas įdiegtas būtent tam.
Tad paspausti ar nepaspausti?
Šioje istorijoje nėra vienintelės tiesos. Vieni vairuotojai jaučia, kad automobilis elgiasi nenatūraliai, kiti džiaugiasi matydami šiek tiek mažesnes kuro sąnaudas. Vieni klausys Scotty Kilmerio, kiti – oficialių gamintojų rekomendacijų.
Galiausiai čia lemia asmeniniai prioritetai: kas svarbiau – ramybė kelyje ar papildomai sutaupyti degalų? O gal tiesiog neapkrauti savęs papildomais mygtukais?
Šis mažas mygtukas užveda dideles diskusijas, o tai jau savaime rodo, kad mūsų santykis su automobiliais nuolat keičiasi. Ir tik nuo vairuotojo priklauso, ar jis pasirinks tylą prie šviesoforo, ar ilgesnę variklio tarnavimo istoriją.



