Daugelį metų automobilio radijas buvo tarsi dar vienas keleivis – tas, kuris nesiskundžia, bet nuolat kalba. Rytinės žinios, pokalbių laidos, sporto apžvalgos, muzika ilgose kelionėse – visa tai sklido iš paprastos FM bangų skalės. Šis įprotis taip įsitvirtino, kad daugeliui vairuotojų sunku įsivaizduoti prietaisų skydelį be klasikinio radijo mygtuko.
Tačiau technologijos, kaip ir visos didelės civilizacijos tendencijos, juda viena kryptimi – link skaitmenizacijos bei dirbtinio intelekto. O tai reiškia, kad tradicinis FM radijas automobiliuose pamažu traukiasi į istorijos foną. Jo vietą užima naujas standartas, jau spėjęs įsitvirtinti Šiaurės šalyse, Vakarų Europoje ir, žinoma, visose šiuolaikinėse transporto priemonėse.
DAB – tylusis perėmėjas
Skaitmeninė garso transliacija, žinoma kaip DAB, nėra naujiena. Norvegija dar prieš kelerius metus visiškai atsisakė FM tinklo. ES jau nuo 2020-ųjų reikalauja, kad visi nauji automobiliai turėtų DAB imtuvus. Tai reiškia, kad naujos kartos automobilių radijas jau standartizuotas, o FM – paliktas tik sename autoparke.
DAB privalumai akivaizdūs net tiems, kurie technikos naujovėmis domisi minimaliai. Skaitmeninis signalas – stabilesnis, ryškesnis, aiškesnis. Dingo tas pažįstamas bildesis važiuojant pro mišką ar tunelį. Be to, DAB leidžia automobiliui ne tik groti garsą, bet ir rodyti papildomą informaciją: stoties pavadinimą, grojamą kūrinį, naujienų antraštes, net grafinius elementus.
Garsas iš FM dažnių lyginant su skaitmeniniu signalu – tarsi senas radijo imtuvas prieš aukštos raiškos garsą.
ES standartai pagreitino permainas
Technologinė plėtra nebūtų tokia greita, jei ne politiniai sprendimai. Europos Sąjunga nusprendė: visi nauji automobiliai privalo turėti skaitmeninį radijo imtuvą. Taip pat to reikalaujama ir iš buitinių prietaisų, kuriuose yra radijo funkcija.
Tai rodo kryptį – FM yra senoji epocha, o DAB ilgainiui taps vieninteliu standartu visoje Europoje. Nors visos šalys dar neseka Norvegijos pavyzdžiu ir neišjungė FM tinklo, šis scenarijus laikomas neišvengiamu.

O kaip su senesniais automobiliais?
Gera žinia ta, kad senesnio automobilio nereikia pakeisti, kad naudotumėte DAB. Yra specialių priedų:
- išorinių imtuvų, kurie tvirtinami kaip papildomas ekranėlis;
- adapterių, jungiamų prie jau esančios garso sistemos;
- modernių multimedijos sistemų, kurias galima įmontuoti vietoje seno bloko.
Investicija – palyginti nedidelė, o nauda tuoj pat jaučiama. Vertinant, kiek valandų praleidžiame prie vairo, geresnė garso kokybė ir platesnis kanalų pasirinkimas tampa pastebima kasdienio komforto detale.
Perėjimas – natūralus procesas
Tai, kas vyksta su automobiliais, yra labai panašu į perėjimą nuo analoginės televizijos prie skaitmeninės. Iš pradžių – nostalgija. Vėliau – nepatogumas, kad reikia keisti įrangą. Galiausiai – pripažinimas, kad nauja technologija tiesiog yra geresnė.
Automobilių prietaisų skydeliai jau ir taip tapo mini kompiuteriais, sujungtais su telefonais, navigacijos sistemomis, automobilio jutikliais ir interneto paslaugomis. FM radijas šioje aplinkoje atrodo kaip svetimas reliktas iš paprastesnių laikų.
Radijas niekur nedingsta – jis tiesiog keičiasi
Nors FM epocha artėja prie pabaigos, radijas pats išlieka. Tik jis nebepririštas prie bangų skalės. Jis pereina į programėles, į skaitmeninius kanalus, į DAB transliacijas. Ekrane turime daugiau informacijos, didesnį turinio pasirinkimą ir mažiau triukšmo.
Tai nėra pabaiga – tai evoliucija. Kelionės automobiliu išlieka tokios pačios, bet garsas, kuris jas lydi, tampa modernesnis, švaresnis ir artimesnis skaitmeninei ateičiai. Radijas gyvens toliau – tik kitokiu pavidalu, pritaikytu naujai automobilio erai.

