Lietuvos gyventojai šiandien susidūrė su trikdžiais, bandydami prisijungti prie E. sveikatos sistemos. Specialistai patvirtino, kad stebimi nesklandumai, dėl kurių gali sutrikti dalis paslaugų – nuo receptų išrašymo iki medicininių duomenų peržiūros. Nors sutrikimai nėra nuolatiniai, jie jau paveikė tiek gydymo įstaigų darbą, tiek gyventojų galimybes naudotis įprastomis elektroninėmis funkcijomis.
Atsakingos institucijos skelbia, kad trikdžiai tiriami ir šiuo metu dedamos visos pastangos kuo greičiau atkurti stabilų sistemos veikimą. Kol kas nepateikiama tiksli informacija, kas sukėlė nesklandumus, tačiau aiškėja, kad gali būti sutrikusi dalis serverių arba ryšio tarp komponentų veikla.
Kaip sutrikimai paveikė gyventojus ir medikus?
E. sveikata yra viena svarbiausių skaitmeninių platformų šalies sveikatos apsaugos sektoriuje. Čia kaupiami pacientų duomenys, pateikiamos gydymo rekomendacijos, išrašomi elektroniniai receptai, prireikus dalinamasi informacija tarp gydymo įstaigų. Net trumpalaikiai trikdžiai iš karto jaučiami praktiškai.
Šiandien dalis gydytojų klinikose negalėjo prisijungti prie sistemos, todėl vėlavo ar neįvyko kai kurios konsultacijos, o e. receptų išrašymas vietomis strigo. Gyventojai taip pat pranešė, kad negali peržiūrėti tyrimų rezultatų ar pateikti prašymų skaitmeniniu būdu.
Dalis paslaugų teikėjų šiuo metu dirba „rankiniu režimu“ – receptai pildomi popieriuje, o vizitų informacija kaupiama laikinai, kol sistema bus atkurta.
Institucijos atsiprašo už nepatogumus
Sveikatos priežiūros informacinių sistemų priežiūrą užtikrinantys specialistai viešai informavo, kad trikdžiai yra žinomi ir jų šalinimas vykdomas skubos tvarka.
Paskelbta žinutė aiškiai patvirtino:
„Informuojame, kad stebimi E. sveikatos sistemos sutrikimai. Dedame visas pastangas, kad kuo greičiau atkurtume stabilų sistemos veikimą. Atsiprašome už nepatogumus.“
Nors tikslaus sutrikimų pašalinimo laiko nurodyti kol kas negalima, pažymima, kad prioritetas – kuo greičiau atkurti nenutrūkstamą sistemos darbą.
Ką daryti gyventojams, susidūrusiems su nesklandumais?
Kol trikdžiai šalinami, specialistai rekomenduoja:
- jei įmanoma, atidėti nebūtinus veiksmus E. sveikatos sistemoje vėlesniam laikui;
- dėl receptų ar vizito informacijos kreiptis tiesiogiai į gydymo įstaigą – gydytojai taiko alternatyvias priemones;
- nesijaudinti dėl jau suplanuotų tyrimų – jie bus užregistruoti sistemoje, kai tik ji vėl veiks stabiliai.
Tuo metu vaistinės patvirtina, kad išrašyti popieriniai receptai galioja, o anksčiau išduoti elektroniniai receptai bus matomi iškart, kai sistema vėl veiks.
Kodėl sistemos stabilumas toks svarbus?
E. sveikata yra vienas pagrindinių skaitmeninės sveikatos priežiūros ramsčių šalyje, todėl bet koks sutrikimas turi tiesioginį poveikį tūkstančiams pacientų ir medikų. Nuolatinis sistemos patikimumas yra būtinas, kad:
- būtų užtikrintas nenutrūkstamas gydymo tęstinumas,
- pacientai galėtų naudotis paslaugomis nuotoliniu būdu,
- gydymo įstaigos galėtų keistis informacija realiu laiku.
Incidentai primena, kad sudėtingos skaitmeninės sistemos reikalauja nuolatinės priežiūros ir modernizavimo – ypač turint omenyje augantį duomenų srautą ir didėjančius saugumo reikalavimus.
Kai tik bus paskelbta papildoma informacija apie sutrikimų priežastis ar jų pašalinimo eigą, institucijos žada ją pateikti viešai. Kol kas specialistai prašo kantrybės ir dar kartą atsiprašo už nepatogumus, kuriuos patiria tiek pacientai, tiek medicinos personalas.

