Europos Sąjungoje netrukus įsigalios svarbus transporto saugumo pokytis, kuris palies ir Lietuvos vairuotojus. Naujas reglamentas pakeis tai, kaip automobiliai naudoja apšvietimą dienos metu – prievolė įjungti galinius žibintus taps daug dažnesnė. Pokyčio tikslas aiškus: geresnis matomumas ir mažesnė avarijų rizika debesuotomis ar prastomis oro sąlygomis.
Šiuolaikiniai automobiliai turi dienos šviesos žibintus, kurie puikiai matomi iš priekio, tačiau galas neretai lieka „nematomas“. Tai ypač pavojinga rudenį ir žiemą, kai dangų dengia debesys, tvyro lietus, šlapdriba ar rūkas. Būtent todėl ES nusprendė keisti taisykles ir įpareigoti gamintojus įjungti galinius žibintus platesnėmis apšvietimo sąlygomis.
Kaip veiks naujos taisyklės?
Naujasis reikalavimas taikomas visiems automobiliams, kurių tipas patvirtintas po 2024 m. rugsėjo 22 d. Šie modeliai privalės automatiškai įjungti galinius žibintus, kai dienos apšvietimas yra nuo 1000 iki 7000 liuksų – tai apima:
- debesuotą dieną,
- lietingas ar apsiniaukusias popietes,
- prastesnio matomumo laikotarpius net ir šviesiu paros metu.
Esant mažiau nei 1000 liuksų (rūkas, tamsūs žiemos rytai, stipri liūtis), automobilis automatiškai įjungs artimąsias žibintus arba kitą ryškesnę apšvietimo kombinaciją.
Esant daugiau nei 7000 liuksų – ryškiai saulei – gamintojai gali rinktis, ar galiniai žibintai liks įjungti.
Svarbu: senesni automobilių modeliai kol kas lieka prie dabartinės tvarkos, kai dienos metu pakanka priekyje veikiančių dienos žibintų.
Tačiau ES jau svarsto, kad nuo 2027 m. toks reikalavimas būtų taikomas visiems naujai pagamintiems automobiliams, ne tik naujai patvirtintiems modeliams.

Kodėl prireikė pakeitimų?
Šis pokytis yra JT Europos ekonomikos komisijos atnaujintų automobilių apšvietimo standartų dalis. Tyrimai rodo, kad debesis, krituliai ir pilka žiemos šviesa stipriai mažina transporto priemonių matomumą iš galo.
Būtent tada įvyksta daugiausia susidūrimų:
- neįjungti galiniai žibintai,
- vairuotojai net nepastebi, kad jų automobilio „galas“ beveik nematomas,
- automatinis apšvietimas ne visada tinkamai reaguoja į oro sąlygas.
LED technologijos tapo energiją taupančios ir itin ryškios, todėl įpareigoti automobilius naudoti galinius žibintus net ir dieną tapo lengviau.
Ką turi žinoti vairuotojai Lietuvoje?
- Jei perkate naują automobilį, patikrinkite jo tipo patvirtinimo datą – tai lems, ar galiniai žibintai įsijungs automatiškai.
- Automatinis apšvietimas nėra tobulas: rūke, smarkiame lietuje, šlapdriboje ar tuneliuose vis tiek gali tekti rankiniu būdu įjungti artimąsias šviesas.
- Kai kurių automobilių apšvietimo valdymo logika gali būti atnaujinama programiškai. Tai priklauso nuo gamintojo – atnaujinimas gali būti atliekamas servise arba bevieliu būdu (OTA).

Ką tai reiškia praktiškai?
Galiniai žibintai dieną bus įjungti daug dažniau nei iki šiol, ypač rudenį ir žiemą. Tai reiškia:
- geresnį matomumą kitiems eismo dalyviams,
- mažesnę „prisivijimo“ avarijų riziką,
- vienodesnį automobilių apšvietimo reglamentavimą visoje ES.
Nors pokytis gali atrodyti nedidelis, jis ženkliai prisideda prie saugesnių kelių, ypač mūsų klimato sąlygomis, kur saulėta diena – labiau išimtis nei taisyklė.
Šaltinis: https://nlc.hu/szabadido/20251118/nappali-hatso-feny/

