Atėjus žiemai rytinė kelionė automobiliu dažnai tampa tikru iššūkiu. Neužtenka tiesiog įlipti į automobilį ir užvesti variklį – stiklas būna aprasojęs, apledėjęs ar apsnigęs, ant stogo kaupiasi sniegas, o veidrodėliai aptraukti ledu. Tokiu atveju automobilis nėra techniniu požiūriu tinkamas dalyvauti eisme, nors nemažai vairuotojų vis tiek važiuoja taip, tarsi tai nebūtų problema.
Ką numato Lietuvos įstatymai?
Lietuvoje galiojančios Kelių eismo taisyklės (KET) aiškiai nurodo:
transporto priemonė turi būti techniškai tvarkinga, o vairuotojas privalo užtikrinti gerą matomumą.
KET nurodo, kad prieš pradėdamas važiuoti vairuotojas turi įsitikinti, jog matomumas nėra ribojamas:
- sniego,
- ledo,
- purvo,
- rasos ar kitų nešvarumų.
Jei automobilis važiuoja su apsnigtais, apledėjusiais ar aprasojusiais langais, vairuotojas pažeidžia KET.
Baudos Lietuvoje
Pagal Administracinių nusižengimų kodeksą (ANK):
už vairavimą esant blogam matomumui dėl vairuotojo kaltės gali būti skiriama bauda nuo 20 iki 40 eurų.
Jeigu dėl prasto matomumo sukeliama avarijos rizika arba įvyksta eismo įvykis, baudos gali būti didesnės.
Svarbu: policija baudžia ne dėl paties sniego, o dėl to, kad vairuotojas sudaro pavojų sau ir kitiems eismo dalyviams.

Kodėl tai laikoma pavojingu?
Eismo saugumo specialistai nuolat primena, kad:
- ant stogo likęs sniegas važiuojant gali slysti ant priekinio stiklo ir staigiai uždengti matymo lauką;
- ledo ar sniego gabalai gali nukristi ant iš paskos važiuojančių automobilių;
- aprasoję ar apledėję langai stipriai mažina matomumą;
- nevalyti žibintai silpnina apšvietimą ir prastina matymo sąlygas.
Net ir lengvai apledėjęs stiklas ryte gali tapti avarijos priežastimi.
Svarbu suprasti: neužtenka „pravalytos akutės“
Policija yra ne kartą pabrėžusi, kad vairavimas su maža nugramdyta skylute priekiniame stikle laikomas pavojingu.
Privaloma nuvalyti visą priekinį stiklą, šoninius langus, galinį stiklą, žibintus ir veidrodėlius.
Kaip išvengti baudų ir pavojų?
- Nuvalykite visus stiklus ir automobilio stogą.
Sniego sluoksnis ant stogo – reali grėsmė eismui. - Patikrinkite, ar matomi žibintai ir veidrodėliai.
Apledėję žibintai blogina matomumą jums ir kitiems. - Nedelsdami šalinkite rasą ir ledą.
Naudokite šildymą, grandiklį, specialius purškalus. - Neleiskite automobiliui be reikalo ilgai dirbti tuščiąja eiga.
Kai kuriuose miestuose galioja ribojimai dėl taršos, o policija gali įspėti. - Laikykitės žiemos vairavimo taisyklių.
Važiuokite lėčiau, laikykite didesnį atstumą, naudokite tinkamas padangas.
Išvada
Nors Lietuvoje baudos nėra tokios didelės kaip kai kuriose kitose šalyse, taisyklė visiems ta pati:
į eismą išvažiuokite tik tada, kai automobilis visiškai nuvalytas, o matomumas – geras.
Kelioms minutėms sugaištas darbas nuvalant automobilį gali išgelbėti nuo baudos, eismo įvykio ir pavojingų situacijų. Žiemos rytai tuomet prasideda kur kas saugiau – tiek jums, tiek visiems eismo dalyviams.


