Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas

Ateities aviacinis kuras randamas Šiaurės šalių miškuose

Ateities aviacinis kuras
4 min. skaitymo

Ateities reaktyvinis kuras gali slypėti ne Pietų Europos saulės parkuose ar vėjo ūkiuose, o Šiaurės šalių miškuose. Nauja analizė rodo, kad būtent Šiaurės regionas turi didžiausius ir tvariausius biogeninio CO₂ išteklius Europoje – žaliavą, kuri ateityje bus būtina klimatui neutraliam aviacijos kuru.

Ši žaliava nėra iškastinis CO₂, gaunamas iš elektrinių ar pramonės emisijų. Tai biogeninis CO₂ – natūralių, atsinaujinančių procesų metu susidarantis anglies dioksidas, kurį galima panaudoti sintetinio žibalo gamybai. Be šio komponento Europa nepajėgtų užtikrinti ateities aviacijos energijos poreikių.

Šiaurės regionas – Europos CO₂ supervalstybė

Analizė išryškina, kad dvi šalys – Suomija ir Švedija – lenkia visą likusią Europą. Suomijoje kasmet galima surinkti apie 24,3 mln. tonų biogeninio CO₂, Švedijoje – apie 21 mln. tonų. Tokios apimtys ne tik didžiausios žemyne, bet ir pasižymi itin palankiomis savybėmis: dideli kiekiai, vidutinė koncentracija ir praktiškai jokio sezoniškumo.

Daugiausia CO₂ susidaro dėl išplėtotos popieriaus ir celiuliozės pramonės. Ši pramonė generuoja stabilų, geografiškai sutelktą ir nuolat prieinamą srautą – idealią žaliavą e. kuro gamykloms.

Palyginimui, Danijos ištekliai siekia vos apie 1 mln. tonų. Tai parodo, kaip netolygiai išsidėstę Europos biogeninio CO₂ rezervai ir kodėl Šiaurės regionas gali tapti pagrindiniu žaliavos tiekėju.

CO₂ – šiaurėje, gamyklos – pietuose

Paradoksas: dauguma e. kuro gamybos projektų planuojami Pietų ir Vidurio Europoje – Vokietijoje, Nyderlanduose, Ispanijoje. Būtent ten, kur CO₂ šaltinių trūksta. Tuo tarpu Šiaurės regionas, turintis milžiniškus išteklius, lieka nuošalyje.

Dar viena problema – infrastruktūra. Daugiau nei 50 mln. tonų biogeninio CO₂ yra toliau nei 100 km nuo planuojamų dujotiekio linijų. Tai reiškia, kad centrinė Švedija ir Suomija gali likti atkirstos nuo būsimos Europos CO₂ transportavimo sistemos, net jei būtent ten yra didžiausi anglies dioksido šaltiniai.

Praktiškai tai reiškia, kad didžiausia žaliavos dalis – „Šiaurės auksas“ – yra izoliuota nuo projektų, kuriems jos labiausiai reikia.

Ką turi padaryti Europa?

Kad Šiaurės CO₂ rezervai iš tikrųjų taptų aviacinio kuro pagrindu, būtina infrastruktūra:

  • nauji vamzdynai, jungiantys šiaurę ir pietus,
  • geležinkelių maršrutai skystam CO₂ transportuoti,
  • atvira sistema, kurioje tiek saugyklos, tiek e. kuro gamyklos gali prisijungti prie CO₂ tinklo.

Be šių sprendimų kyla rizika, kad anglies dioksidas bus saugomas ten, kur yra technologijos, bet ne ten, kur jo reikia kuro gamybai.

FAKTAI: kas yra ateities aviacinis kuras?

Ateities aviacijoje svarbiausiu kuru laikomas e. žibalas – sintetinis reaktyvinis kuras, tinkamas naudoti įprastuose orlaivių varikliuose. Jo pagrindinis privalumas: degdamas išskiria tik tą CO₂, kuris buvo panaudotas jo gamybai, todėl gali būti beveik neutralus klimatui.

Kaip gaminamas e. žibalas?

Trumpai:

  1. CO₂ surenkamas iš tvarių šaltinių – popieriaus fabrikų, biodujų jėgainių ar tiesiogiai iš oro.
  2. Žaliasis vandenilis gaminamas elektrolizės būdu, naudojant vėjo ar saulės energiją.
  3. CO₂ ir vandenilis sujungiami cheminiu procesu (dažniausiai Fišerio–Tropšo metodu) ir paverčiami skystu kuru.
  4. Kuras perdirbamas iki tokios pat kokybės kaip tradicinis reaktyvinis kuras.

Rezultatas – kuras, kurį galima naudoti visuose šiandien skraidančiuose orlaiviuose, tačiau jo gamyba gali būti beveik visiškai klimatui neutrali.

Šaltinis: https://www.inputmag.dk/vw-kalder-syntetisk-braendstof-for-spild-af-energi/

Esu KAIPKADA.LT portalo redaktorius. Mano tikslas – suteikti skaitytojams aktualią, patikimą ir naudingą informaciją, padedančią geriau suprasti pasaulį aplink mus. Siekiu padėti atrasti svarbiausias žinias ir dalintis įvykiais, kurie gali turėti realią įtaką mūsų kasdieniam gyvenimui.
Komentarų: 0

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Primename: kviečiame diskutuoti pagarbiai ir laikytis bendravimo etiketo. Nepagarbūs, įžeidžiantys ar neapykantą skatinantys komentarai bus šalinami. Ačiū už supratingumą!

Komentuodami sutinkate, kad jūsų pateikti duomenys gali būti tvarkomi pagal mūsų privatumo taisykles.