Visoje Europoje atsiranda ženklas, kurį iki šiol dauguma matė tik filmuose apie JAV greitkelius. Tai baltas rombas mėlyname fone – ženklas, žymintis specialią eismo juostą, kuria gali važiuoti tik tam tikros transporto priemonės.
Nors Lietuvoje šio ženklo kol kas nėra, jis jau naudojamas keliose Europos šalyse ir gali atsirasti ir pas mus, jei bus nuspręsta optimizuoti eismą judriausiuose keliuose.
Ką reiškia rombo ženklas?
Baltas deimantas (rombass) žymi HOV tipo juostą – „High Occupancy Vehicle“, t. y. didelio užimtumo transporto priemonių juostą.
Ši juosta skirta:
- Viešajam transportui
- Taksi automobiliams
- Elektromobiliams
- Automobiliams, kuriuose važiuoja bent du žmonės
Pagrindinis tikslas – mažinti spūstis ir skatinti žmones važiuoti kartu, o ne vienam automobiliui užimti visą kelio plotą.
Kodėl tokios juostos atsiranda Europoje?
Piko metu net ir trumpa kelionė virsta lėtu „slidimu“ namo. Didmiesčiai ieško sprendimų, kaip:
- pagerinti eismo pralaidumą,
- sumažinti oro taršą,
- skatinti alternatyvų judumą,
- padidinti viešojo transporto efektyvumą.
Deimanto ženklas JAV naudojamas jau dešimtmečius, o dabar jį perima ir Europos šalys.
Kur jau naudojamas šis ženklas?
Ženklas pradėjo plisti po žemyną – pirmiausia Prancūzijoje.
Po bandymų Grenoblyje, Lione ir Strasbūre sistema pasiteisino, ir ženklas diegiamas visoje šalyje.
Prie Prancūzijos jau jungiasi:
- Ispanija
- kelios kitos Europos valstybės, kurios ieško būdų mažinti spūstis intensyviuose keliuose.
Kol kas nėra aišku, ar tokios juostos atsiras Lietuvoje, tačiau augant transporto srautams ateityje tai gali tapti realybe.
Kokia nauda vairuotojams ir miestams?
Deimanto juostų tikslas – ne riboti, o pagerinti eismą. Jos leidžia:
- greičiau judėti tiems, kurie važiuoja dviese ar daugiau,
- sumažinti vienišų automobilių skaičių,
- efektyviau išnaudoti kelių infrastruktūrą,
- sumažinti degalų sąnaudas ir taršą,
- skatinti viešojo transporto naudojimą.
Kuo daugiau automobilių važiuoja pilnesni, tuo mažesnės spūstys – logika paprasta, o rezultatai akivaizdūs.
Baudos už šio kelio ženklo nepaisymą
Dažniausiai viešojo transporto juostos veikia:
- Rytinio piko metu (7:00–9:30)
- Vakarinio piko metu (16:30–19:00)
- Kai kuriose vietose – visą darbo dieną
Jei nesilaikysite rombų juostos taisyklių, galite gauti 135 eurų baudą. Ši suma nėra atsitiktinė – ji parinkta taip, kad atgrasytų vairuotojus nuo taisyklių pažeidimo ir paskatintų laikytis nustatytų reikalavimų.
Dar didesnį nerimą kelia tai, kad Prancūzijos valdžios institucijos neprivalo fiziškai sustabdyti jūsų automobilio, kad galėtų išrašyti baudą. Šioms juostoms stebėti naudojamos automatizuotos kameros. Kameros nustato, kiek keleivių yra transporto priemonėje.
Ar tokie ženklai gali atsirasti Lietuvoje?
Lietuvoje kol kas nėra planų įvesti HOV tipo juostas, tačiau:
- didėjant automobilių skaičiui,
- plečiantis miestams,
- ir siekiant mažinti taršą,
tokie sprendimai gali tapti realūs ateityje.
Šiuo metu mūsų keliai labiau orientuoti į A juostas (viešajam transportui), tačiau deimanto ženklas – platesnė sistema, kuri apima ir pavėžėjimą.

