Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas

3-iojo Nacionalinio rizikos vertinimo reikšmė finansų įstaigoms

5 min. skaitymo

Nacionalinis pinigų plovimo ir teroristų finansavimo rizikos vertinimas (NRV) yra esminis įrankis, padedantis Lietuvos institucijoms ir finansų sektoriui identifikuoti, suprasti ir valdyti su šiomis veiklomis susijusias rizikas. Naujausias 3-iasis NRV, kurį atliko Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba (FNTT), pabrėžė kritines sritis, kurioms reikia didesnio dėmesio ir reguliavimo atitikties. Ką reiškia šis vertinimas finansų įstaigoms, kokie iššūkiai išryškėjo ir kaip pasitelkti tinkamus įrankius bei ekspertus, kad šie iššūkiai būtų įveikti?

 

Nacionalinis rizikos vertinimas – kodėl jis svarbus?

NRV yra priemonė, leidžianti įvertinti sektorių pažeidžiamumą, susijusį su pinigų plovimu ir teroristų finansavimu. Vertinimo rezultatai formuoja pagrindą rizikos mažinimo priemonių planui, kuris bus įgyvendinamas 2024–2026 m. Naujausiame 3-iajame Nacionaliniame rizikos vertinime ypatingas dėmesys buvo skirtas virtualiųjų valiutų operatoriams (VASP) ir elektroninių pinigų įstaigoms bei mokėjimo įstaigoms, kurios buvo priskirtos prie „labai didelės rizikos“ sektorių.

 

Šis vertinimas suteikia finansų įstaigoms galimybę geriau suvokti savo veiklos riziką ir reikalingas rizikos mažinimo priemones. Tokiose situacijose gali būti ypač naudinga bendradarbiauti su specialistais, kurių teikiamos finansų teisės paslaugos padeda pritaikyti teisės aktų reikalavimus kasdienėje veikloje ir užtikrinti procesų atitiktį.

 

Kokie iššūkiai išryškėjo 3-ajame Nacionaliniame rizikos vertinime?

3-iasis NRV pabrėžė kelias kritines sritis, kuriose finansų įstaigos susiduria su didžiausiais iššūkiais:

 

1. Rizikingų sektorių valdymas

 

VASP teikėjai išlieka rizikingiausiame sektoriuje jau antrame vertinime iš eilės. Šį sektorių dažnai naudoja nusikalstamos grupuotės, kurios siekia paslėpti sandorių seką ir išvengti reguliacinių priemonių. Virtualiųjų valiutų keityklos, netaikančios kliento pažinimo (angl. Know Your Customer, KYC) procedūrų, nereguliuojamos piniginės bei anonimiškumą užtikrinantys įrankiai apsunkina nusikalstamų veiklų atsekamumą ir užkardymą.

 

Elektroninių pinigų ir mokėjimo įstaigos susiduria su sunkumais dėl plačios paslaugų geografijos ir didelio sandorių kiekio. Rizikos didėja, kai užmezgami santykiai su aukštos rizikos klientais arba priimami nepakankamai patikrinti dokumentai.

 

2. Duomenų ir informacijos apsikeitimo sudėtingumas

 

Finansų įstaigos dažnai susiduria su iššūkiais užtikrinant duomenų apsaugą pagal BDAR reikalavimus. Vienas svarbiausių aspektų yra tinkamas klientų duomenų rinkimas, saugojimas ir perdavimas institucijoms. Nepakankama duomenų kokybė ar netikslumai gali lemti rizikos valdymo spragas ir priežiūros institucijų sankcijas.

 

3. Naujų technologijų taikymas

 

Dirbtinis intelektas ir duomenų analizės įrankiai yra neįkainojami pagalbininkai rizikų valdyme, tačiau jiems diegti dažnai reikia didelių investicijų ir ekspertinių žinių. Tinkamai pritaikytos technologijos gali padėti atpažinti įtartinus sandorius, tačiau dauguma įmonių dar tik pradeda diegti šiuos sprendimus.

Paslaugos apie finansus

Kaip finansų įstaigos gali prisitaikyti prie iššūkių?

Norėdamos sėkmingai prisitaikyti prie 3-iojo NRV rezultatų, finansų įstaigos turėtų imtis šių veiksmų:

 

  1. Adaptuoti rizikų valdymą. Būtina atitinkamai adaptuoti rizikų valdymo sistemą, kuri apimtų įmonės veiklos rizikos (angl. Enterprise-Wide Risk Assessment, EWRA), KYC procedūrų, sandorių stebėsenos, duomenų apsaugos, kontrolės priemonių ir daugelio kitų aspektų peržiūrą.

 

  1. Reguliariai vertinti procesus. Nuolat analizuoti ir peržiūrėti savo veiklą ir pritaikyti naujausius teisės aktų reikalavimus.

 

  1. Pasitelkti finansų teisės ekspertus. Bendradarbiavimas su specialistais, teikiančiais finansų teisės paslaugas, padeda įgyvendinti geriausią praktiką ir užtikrinti, kad veikla atitiktų reguliavimo standartus.

 

  1. Investuoti į technologijas. Naudoti modernias IT sistemas ir dirbtinio intelekto sprendimus, kad pagerintų sandorių stebėjimą ir rizikos identifikavimą.

 

Efektyvus šių veiksmų įgyvendinimas leidžia finansų įstaigoms ne tik užtikrinti atitiktį teisės aktams, bet ir tapti patikimais bei inovatyviais rinkos dalyviais.

 

Ar finansų įstaigos pasirengusios ateities iššūkiams?

Nors 3-iasis Nacionalinis rizikos vertinimas atskleidė daugybę iššūkių, jis taip pat suteikė galimybę finansų sektoriui sustiprinti rizikos valdymą ir prisitaikyti prie nuolat besikeičiančios rizikos. Įmonės, kurios investuoja į naujausias technologijas, kvalifikuotus specialistus ir teisės aktų bei gerosios tarptautinės praktikos analizę, turi geresnes galimybes ne tik atitikti reguliavimo reikalavimus, bet ir tapti patikimais partneriais savo klientams.

 

Dinamiškame finansų sektoriuje efektyvus rizikos valdymas nėra tik pareiga – tai ir strateginė galimybė, leidžianti užtikrinti ilgalaikę sėkmę. Ar esate pasirengę pasinaudoti šia galimybe? Jei kyla klausimų, verta pasitarti su finansų teisės ekspertais, kad užtikrintumėte sklandų ir teisėtą savo veiklos tęstinumą.

Įvertink šį straipsnį

Suteikiame jums galimybę įvertinti mūsų turinį. Spustelėkite ant žvaigždės, kad įvertintumėte!

Vidutinis reitingas / 5. Balsų skaičius:

Kol kas nėra balsų! Būkite pirmas, įvertinęs šį įrašą.

Pasidalinkite šiuo straipsniu
guest
0 Komentarai(ų)
Naujausi
Seniausi Daugiausiai balsavo
Įterpti atsiliepimai
Žiūrėti visus komentarus