Per pastaruosius metus kava tapo brangesne preke, o prognozės nėra džiuginančios. Apie tai prabilo garsus ekonomistas Gonzalo Bernardos, aiškindamas, kad šį kainų augimą lemia pasaulinių veiksnių, turinčių įtakos tiek pasiūlai, tiek paklausai, derinys. Viena vertus, kavos paklausa visame pasaulyje ir toliau auga, įtvirtindama jos, kaip vieno iš labiausiai vartojamų gėrimų, pozicijas. Kita vertus, dėl klimato kaitos mažėja derliaus stabilumas, todėl rinkose kyla netikrumas.
Pagrindiniuose kavos gamybos regionuose, pavyzdžiui, Brazilijoje ir Vietname, pasitaikė ekstremalių oro sąlygų, dėl kurių sumažėjo gamyba. Neįprastos šalnos Brazilijoje ir didelės sausros Vietname sumažino pasaulinę pasiūlą, todėl atsirado disbalansas, kuris tiesiogiai veikia kainas. Bernardos pabrėžia, kad šis scenarijus nėra laikinas ir kad „derlius ateinančiais metais bus labiau nenuspėjamas“. Todėl ateityje vartotojai gali susidurti su situacija, kai mėgautis puodeliu kavos bus prabanga, skirta tik nedaugeliui. Bernardos žinutė aiški: „už puodelį kavos bare šiandien mokate daugiau nei prieš metus, bet kur kas mažiau nei mokėsite artimiausioje ateityje“.
Kodėl už kavą baruose mokame tiek daug?
Nors sunkumai šalyse gamintojose iš dalies pateisina kavos kainų kilimą, Bernardos įspėja, kad tai ne visiškai paaiškina dideles kainas. Pasak ekonomisto, žaliavos kaina sudaro tik nedidelę galutinės kainos dalį. Tai iliustruodamas jis pamini, kad natūralios kavos puodelis barų savininkams kainuoja apie 0,17-0,25 euro.
Tačiau vartotojai už puodelį sumoka nuo 2 iki 4 eurų, o tai yra marža, kuri ne visada atsispindi produkto kokybėje. Bernardos kritikuoja, kad daugelis įstaigų taiko panašias kainas, neatsižvelgdamos į kavos kokybę, remdamosi mintimi, kad „klientai neskiria gero produkto nuo prasto“. Dėl tokio skirtumo trūkumo susidaro klaidingas įspūdis, kad kainų kilimas yra neišvengiamas, nors iš tikrųjų jis gali būti labiau susijęs su komercinėmis strategijomis nei su faktinėmis sąnaudomis.
Klimato kaita ir kava: pasaulinė problema
Klimato kaita yra viena iš pagrindinių dabartinės kavos rinkos krizės priežasčių. Tokiose šalyse kaip Brazilija, kuri yra didžiausia pasaulyje kavos gamintoja, kilo niokojančios šalnos, sunaikinusios didelius pasėlių plotus. Vietnamas, antras pagal dydį augintojas pasaulyje, susiduria su didele sausra, kuri privertė daugelį kavos augintojų atsisakyti šios kultūros ir rinktis pelningesnius augalus.
Mažėjant kavos augintojų ir didėjant sunkumams išlaikyti derlių, perspektyvos nėra džiuginančios. Kaip prognozuoja Bernardos, „artimiausiais metais kava gali tapti prabanga“, o tai jau matyti iš laipsniško kainų augimo.
Kavos poveikis barams ir vartotojams
Prekyba kavos gėrimais, vienas iš labiausiai krizės paveiktų sektorių, susiduria su sudėtinga dilema. Viena vertus, barų savininkai susiduria su didėjančiomis išlaidomis ir spaudimu išlaikyti konkurencingas kainas. Kita vertus, vartotojai susiduria su dilema, ar mokėti daugiau už produktą, kurio kokybė ne visada garantuota.
Bernardos pabrėžia, kad nors klimato kaita ir rinkos svyravimai yra lemiantys veiksniai, užeigos taip pat yra atsakingos už tai, kaip jos valdo šį padidėjimą. Didesnis kainų skaidrumas ir įsipareigojimas siūlyti kokybišką kavą gali būti pagrindiniai veiksniai, padėsiantys sušvelninti šios krizės poveikį vartotojams.
Be to, klientai gali pradėti keisti savo vartojimo įpročius ir rinktis prieinamesnes alternatyvas arba reikalauti aukštesnės kokybės už mokamą kainą. Tai gali lemti sektoriaus permainas, nes barai ir kavinės turės prisitaikyti prie naujų rinkos lūkesčių.
Kavos ateitis
Gonzalo Bernardos įspėjimas aiškiai rodo, kad kavos sektorius išgyvena didelių permainų laikotarpį. Tikėtina, kad artimiausiais metais dėl pasaulinių ir vietos veiksnių toliau kils kavos kainos. Tačiau prekybos įmonėms taip pat yra galimybė peržiūrėti savo strategijas ir pasiūlyti vartotojų lūkesčius atitinkantį produktą.
Ateityje kavos mėgėjai susidurs su iššūkiu: ar jie ir toliau mokės dideles kainas, nereikalaudami aukštesnės kokybės, ar rinksis alternatyvas, pavyzdžiui, gaminsis kavą namuose, kur išlaidos gerokai mažesnės? Bet kokiu atveju, kavos vartojimo būdas per ateinančius metus gali smarkiai pasikeisti, atspindėdamas šiuo metu vykstančius ekonominius ir socialinius pokyčius.
Kava Lietuvoje
Nors šiandien kava Lietuvoje yra vienas populiariausių gėrimų, mūsų kavos kultūra dar labai jauna. Dar prieš kelis dešimtmečius kavos pasirinkimas apsiribodavo skrudinta malta kava, kurios kokybė dažnai keldavo abejonių. Tačiau pastaraisiais metais situacija sparčiai keičiasi – vis daugiau žmonių atranda gurmaniškos kavos pasaulį, o kavinių kultūra sparčiai populiarėja.
Kelias iki šiandieninės kavos kultūros buvo ilgas ir vingiuotas. Istoriniuose šaltiniuose minima, kad Lietuvoje kava pasirodė XVII amžiuje, tačiau ilgą laiką ji buvo prabangos prekė, prieinama tik didikams.
Šiandien prekybos centruose galima rasti įvairių rūšių kavos, tačiau dažnai tai būna masinės gamybos produktai, skirti plačiam vartotojui. Tokios kavos pupelės dažnai būna prastai apdorotos, perkeptos arba netinkamai laikomos, todėl jų skonis ir aromatas gali būti prastas. Be to, prekybos centruose retai randama informacijos apie kavos pupelių kilmę, apdorojimo būdą ir skrudinimo lygį.
Norint lavinti atrasti tikrą kavos skonį, reikia ieškoti specializuotų kavos parduotuvių arba kavinių, kurios rūpinasi kavos kokybe. Tokiose vietose galima rasti įvairių rūšių kavos pupelių iš viso pasaulio, sužinoti apie jų kilmę, apdorojimo būdą ir skrudinimo lygį. Be to, specializuotose parduotuvėse galima gauti profesionalų patarimų, kaip paruošti tobulą puodelį kavos.
Šaltinis: Okdiario
Išgazdinote su tokiu pavadinimu. Pagalvojau kad kažkas atpigs. O su brangimu nieko nenustebinsite.