Elektromobilių rinka įžengia į naują etapą – kainos ima pastebimai kristi, o gamintojai vis atviriau kalba apie prasidėjusį kainų karą. Naujausi tarptautiniai signalai rodo, kad artimiausiais metais elektromobiliai gali tapti gerokai prieinamesni nei iki šiol, o tai iš esmės pakeis automobilių rinkos pusiausvyrą ir pirkėjų pasirinkimus.
Ekspertai sutaria, kad kainų kritimas nebėra laikinas reiškinys ar pavienės akcijos. Priešingai – tai struktūrinis pokytis, kurį lemia keli svarbūs veiksniai, veikiantys visame pasaulyje.
Akumuliatoriai pinga sparčiau nei tikėtasi
Didžiausią įtaką elektromobilių kainoms daro akumuliatorių technologijos. Būtent baterijos iki šiol sudarė didžiausią elektromobilio savikainos dalį. Tačiau technologinė pažanga, efektyvesnė gamyba ir žaliavų tiekimo grandinių optimizavimas lemia, kad akumuliatorių kainos nuosekliai mažėja.
Gamintojai prognozuoja, jog ši tendencija tęsis ir artimiausiais metais. Tai reiškia, kad net ir be valstybinių subsidijų elektromobiliai tampa vis konkurencingesni kainos prasme, lyginant su benzininiais ar dyzeliniais automobiliais.
Kinijos gamintojai daro vis didesnį spaudimą
Svarbus veiksnys – Kinijos automobilių gamintojų ekspansija į pasaulinę rinką. Kinijos prekės ženklai pasižymi mažesnėmis gamybos sąnaudomis ir agresyvia kainodara, kuri verčia Europos ir JAV gamintojus peržiūrėti savo strategijas.
Šis spaudimas jaučiamas ir Europoje: kai kurie gamintojai priversti mažinti kainas, kad išlaikytų konkurencingumą, o kiti spartina naujų, pigesnių modelių kūrimą.
Masto ekonomija keičia žaidimo taisykles
Elektromobilių gamyba tampa vis labiau standartizuota. Vis daugiau modelių kuriami ant tų pačių platformų, naudojant bendrus komponentus. Tai leidžia gamintojams sumažinti vieno automobilio gamybos savikainą ir greičiau reaguoti į rinkos pokyčius.
Šis masinės gamybos efektas jau dabar duoda rezultatų – kainos krenta, o pasiūla plečiasi.
Elektromobiliai priartėja prie tradicinių automobilių kainų
Vienas svarbiausių pokyčių vartotojams – tai, kad vis daugiau elektromobilių kainuoja panašiai kaip analogiški benzininiai ar dyzeliniai modeliai. Kai kuriais atvejais kainų skirtumas beveik išnyksta net ir be papildomų subsidijų.
Tai keičia pirkėjų elgseną: elektromobilis vis dažniau tampa ne „ateities technologija“, o realia alternatyva kasdieniam naudojimui.
Gamintojai aukoja maržas dėl rinkos dalies
Automobilių gamintojai vis dažniau sutinka su mažesnėmis pelno maržomis, siekdami užsitikrinti didesnę rinkos dalį. Tai rodo, kad elektromobilių rinka bręsta – kova vyksta nebe dėl prestižo, o dėl apimčių ir lojalių klientų.
Ekspertai pažymi, kad toks etapas būdingas visoms technologijoms, kurios pereina iš nišinio į masinį naudojimą.
Didesnis pasirinkimas – mažesnė kaina pirkėjui
Pirkėjams tai reiškia vieną dalyką – daugiau pasirinkimo už mažesnę kainą. Ypač sparčiai plečiasi biudžetinis elektromobilių segmentas, kuris iki šiol buvo silpniau išvystytas.
Kartu su gerėjančiu nuvažiuojamu atstumu, tankėjančiu įkrovimo stotelių tinklu ir trumpesniu įkrovimo laiku elektromobiliai tampa vis patrauklesni platesniam vartotojų ratui.
Rinka juda link masinio elektromobilių naudojimo
Analitikai sutaria: kainų kritimas – vienas svarbiausių veiksnių, galinčių paspartinti elektromobilių proveržį. Jei dabartinės tendencijos išliks, artimiausiais metais elektromobiliai gali tapti nebe išimtimi, o norma daugelyje šalių, įskaitant ir Europą.
Automobilių rinka akivaizdžiai keičiasi – ir šįkart pokyčiai vyksta greičiau, nei daugelis buvo pasirengę pripažinti.


