Europos elektromobilių rinka šiuo metu gyvena spartaus augimo laikotarpį. Nauji modeliai, mažesnės kainos ir palankios politikos priemonės šalių vyriausybėms leidžia judėti link grynesnio transporto. Vis dėlto kyla klausimas: ar Norvegija, ilgus metus buvusi elektromobilių karalystė, gali išlikti pavyzdžiu kitoms šalims, kai jos pačios rinka pradeda stabilizuotis?
Pasauliniai pardavimai sparčiai auga
Spalis pasauliui buvo įspūdingas mėnuo – elektromobilių pardavimai ūgtelėjo daugiau kaip penktadaliu. Rinką tempė Europa ir Azija, kur naujų modelių gausa ir agresyvesnė kainodara elektromobilius paverčia patrauklesne alternatyva tradicinėms transporto priemonėms.
Europa demonstruoja pagreitį
Vokietija, Švedija ir Nyderlandai yra tarp aktyviausiai elektrifikuojančių savo automobilių parką. Taip nutiko ne atsitiktinai: kainos mažėja, o politinės paskatos atveria kelią naujiems pirkėjams.
Šiose rinkose elektromobilis jau nebėra nišinis produktas, o rimtas konkurentas vidaus degimo varikliui.
Norvegija – vis dar viršūnėje, bet augimas lėtėja
Nors Norvegija išlieka absoliučia lydere Europoje pagal elektromobilių dalį rinkoje, didžioji šalies automobilių savininkų dalis jau perėjo prie elektros transporto. Tai reiškia, kad rinka artėja prie brandos – augimo tempai nebegali būti tokie įspūdingi kaip prieš keletą metų.
Šalies prioritetai kinta: svarbu ne tiek įtikinti vairuotojus rinktis elektromobilį, kiek užtikrinti, kad infrastruktūra ir politika neatsiliktų nuo realaus naudojimo.
Mokesčių pokyčiai išjudino rinką
Pastarųjų metų diskusijos dėl PVM ir vienkartinių mokesčių pakeitimų sukėlė nemažai neapibrėžtumo. Norvegijos vairuotojai į šiuos signalus reaguoja jautriai – nežinomybė dėl būsimos kainodaros gali pristabdyti pirkimą, kol rinkoje atsiras daugiau aiškumo.
Nauji modeliai žada naują bangą
Ateinančiais metais Europos gamintojai žada užlieti rinką prieinamesniais, vidutinės klasės modeliais. Tai gali suteikti naują impulsą net ir jau prisotintai Norvegijos rinkai.
Konkurencija didėja, kainos krinta, o tai reiškia daugiau pasirinkimo vartotojui.
Įkrovimo infrastruktūra turi suspėti
Norvegija turi tankiausią greitojo įkrovimo tinklą Europoje, tačiau poreikis vis tiek sparčiai didėja.
Už miestų ribų, kur keliai ilgesni, o elektromobiliai – vis sunkesni ir galingesni, stotelių apkrovos jau dabar aiškiai jaučiamos.
Naujų įrenginių diegimas ir tinklo modernizavimas tampa prioritetu.
Vairuotojai vertina stabilumą žiemą
Norvegijos klimatas – puikus testavimo poligonas elektromobiliams. Šaltis, sniegas, sudėtingos sąlygos.
Vairuotojai vis labiau vertina modelius, kurie žiemą išlaiko nuvažiuojamą atstumą, o eksploatacijos kaštai išlieka žemi. Tai skatina populiarėti geriau šalčiui pritaikytiems elektromobiliams.
Ar Norvegija išliks lydere?
Šalis vis dar turi stiprias kortas:
- nuspėjamą mokesčių sistemą,
- vieną geriausių įkrovimo tinklų,
- didžiulę elektromobilių patirtį,
- ir pirkėjus, kurie nebebijo naujų technologijų.
Tačiau Norvegijos pozicija ateityje priklausys nuo politikos greičio. Jei sprendimai dėl infrastruktūros ir mokesčių bus pastovūs ir aiškūs, šalis ir toliau gali būti pavyzdys likusiai Europai.
Jeigu ne – sparčiai augančios rinkos, tokios kaip Vokietija ar Nyderlandai, gali atsidurti arčiau lyderystės nei bet kada anksčiau.
Europos elektromobilumo lenktynės įsibėgėja. Norvegija startavo pirmoji, bet varžybos dar toli gražu nebaigtos.
Šaltinis: https://www.reuters.com/business/autos-transportation/global-ev-sales-growth-hits-23-october-research-firm-says-2025-11-12/



