Daugelis elektromobilių savininkų atšalus orams stebi sparčiai tirpstantį kilometrų rezervą ir dažnai dėl to kaltina technologijas. Tačiau ekspertai pabrėžia: problema dažniausiai slypi ne pačiame automobilyje, o vairuotojų nežinojime. Sprendimas išsaugoti nuvažiuojamą atstumą yra kur kas paprasčiau, nei daugelis mano.
Žiemos speigas elektromobilių vairuotojams meta rimtų iššūkių. Termometro stulpeliui krentant žemyn, lėtėja akumuliatoriaus įkrovos procesai, išauga energijos sąnaudos, o prietaisų skydelyje rodomas prognozuojamas atstumas neretai priverčia sunerimti.
Nors tai kartojasi kiekvieną žiemą, daugelis vairuotojų vis dar ignoruoja bazinius elektromobilių eksploatavimo principus šaltuoju sezonu. Pakeitus vos kelis įpročius, vairavimas žiemą gali tapti ne tik efektyvesnis, bet ir gerokai ramesnis.
Kodėl šaltis „suvalgo“ kilometrus?
Norint suprasti problemos esmę, būtina pažvelgti į fizikinius procesus. Elektromobilių ličio jonų akumuliatoriai efektyviausiai veikia esant maždaug 20 laipsnių Celsijaus temperatūrai.
Kai aplinkos temperatūra drastiškai nukrenta, elektrocheminiai procesai baterijos celėse sulėtėja. Akumuliatorius priverstas naudoti papildomą energiją ne tik automobilio varymui, bet ir savo paties darbinės temperatūros palaikymui.
Dėl šios priežasties ne tik mažėja nuvažiuojamas atstumas, bet ir lėtėja įkrovimo greitis. Esant dideliam šalčiui, kai kurie elektromobilių modeliai gali prarasti net iki 30 procentų savo įprasto vasarinio resurso. Ekspertai pabrėžia svarbią detalę: automobilis išlieka toks pat, tačiau šaltis kelia naujus reikalavimus tiek technikai, tiek vairuotojo elgsenai.
Didžioji klaida: ignoruojamas išankstinis pašildymas
Viena dažniausių klaidų, kurią daro vairuotojai – šalto automobilio užvedimas ir salono šildymas naudojant tik akumuliatoriaus energiją jau pradėjus važiuoti.
„Reidasofficial“ duomenimis, pats efektyviausias sprendimas – išankstinis automobilio paruošimas (angl. pre-conditioning).
Keleivių salono ir, svarbiausia, akumuliatoriaus šildymas reikalauja didelio energijos kiekio. Protingiausia tai daryti, kol automobilis vis dar prijungtas prie įkrovimo stotelės ar buitinio tinklo. Tokiu būdu šiluma generuojama naudojant elektros tinklo, o ne akumuliatoriaus energiją.
Tai suteikia dvigubą naudą:
- Išsaugomas atstumas: Pradedate kelionę su pilnai įkrautu akumuliatoriumi ir jau sušilusiu salonu, nešvaistydami brangių kilometrų pirminiam įšilimui.
- Baterijos efektyvumas: Įšilusi baterija veikia stabiliau ir efektyviau atiduoda energiją.
Jei yra galimybė, automobilį rekomenduojama laikyti garaže arba bent jau po stogu – aukštesnė startinė temperatūra reiškia mažesnes energijos sąnaudas nuo pat pirmojo metro.

Vairavimo stilius: kur dingsta energija?
Žiemą agresyvus vairavimo stilius kainuoja brangiau nei vasarą. Staigus greitėjimas ir dažnas, intensyvus stabdymas eikvoja milžiniškus energijos kiekius, kuriuos šaltas akumuliatorius sunkiau „susigrąžina“.
Sklandus, tolygus vairavimas yra raktas į didesnį atstumą. Dauguma šiuolaikinių elektromobilių turi „Eco“ režimą, kuris optimizuoja energijos suvartojimą ir efektyviau išnaudoja regeneracinį stabdymą (kai atleidus akceleratorių automobilis lėtėja ir krauna bateriją). Be to, tolygus važiavimas žiemą yra tiesiogiai susijęs su didesniu saugumu slidžiuose keliuose.
Baterijos ir padangų priežiūra
Norint išvengti nemalonių staigmenų, žiemą būtina atkreipti dėmesį į dvi technines detales:
- Padangų slėgis: Fizikos dėsniai lemia, kad krentant temperatūrai, mažėja ir oro slėgis padangose. Nepakankamai pripūstos padangos padidina riedėjimo pasipriešinimą, o tai reiškia, kad automobiliui reikia daugiau energijos tam pačiam atstumui įveikti. Reguliarus slėgio tikrinimas žiemą yra privalomas.
- Įkrovos lygis: Niekada nepalikite automobilio ilgesniam laikui su beveik iškrautatu akumuliatoriumi. Rekomenduojama, kad įkrovos lygis nenukristų žemiau 20 procentų. Šaltu oru automobiliui reikia energijos rezervų, kad galėtų pašildyti bateriją prieš įkrovimą ar važiavimą.
Strategija kelionėse
Ilgos kelionės elektromobiliu žiemą reikalauja šiek tiek daugiau planavimo.
Jei planuojate stoti greitojo įkrovimo stotelėje, pasinaudokite automobilio navigacija. Daugelis modernių elektromobilių, žinodami, kad vykstate į įkrovimo vietą, automatiškai pradeda šildyti bateriją (vadinamasis battery pre-conditioning). Šiltas akumuliatorius priima energiją žymiai greičiau nei šaltas, todėl sutaupysite laiko stovėdami prie įkroviklio.
Išvada: maži pokyčiai – didelis rezultatas
Elektromobilis žiemą neturi tapti galvos skausmu. Nors fizikos dėsnių pakeisti neįmanoma, vairuotojo elgesys turi lemiamą įtaką.
Išankstinis automobilio pašildymas kol jis prijungtas prie tinklo, ramus vairavimo stilius, tinkamas padangų slėgis ir elementarus planavimas leidžia elektromobiliui veikti beveik taip pat efektyviai, kaip ir vasarą. Tai ne tik užtikrina stabilesnį nuvažiuojamą atstumą, bet ir garantuoja komfortą šalčiausiomis žiemos dienomis.
