Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas

ES nori pigesnių automobilių: kokių funkcijų gali tekti atsisakyti, kad jie taptų įperkami ir mažesnes pajamas gaunantiems žmonėms

ES nori pigesnių automobilių
4 min. skaitymo

Europos Sąjunga ruošiasi rimtam posūkiui automobilių rinkoje. Gruodžio mėnesį, kaip teigia „Automotive News Europe“, ES institucijos pristatys naujų reglamentų projektą, kuriuo siekiama sumažinti mažų automobilių kainas. Kitaip tariant – į Europą gali sugrįžti paprastesni, pigesni modeliai, primenantys laikus, kai „įperkamas automobilis“ buvo realybė, o ne nostalgija.

Kodėl dingo pigūs automobiliai?

Dar prieš dešimtmetį Europos keliuose netrūko mažų, ekonomiškų modelių – nuo „Volkswagen Up!“ iki „Peugeot 108“. Tačiau griežtėjant CO₂ emisijų riboms ir augant privalomų saugumo sistemų sąrašui, tokie automobiliai tapo ekonomiškai nepelningi.

Gamintojai turėjo investuoti į brangias technologijas, kurios net ir paprasčiausiam miesto automobiliui pridėdavo kelis tūkstančius eurų prie kainos. Todėl pirkėjai, ieškantys pigaus modelio, liko su vienu pasirinkimu – naudotų automobilių rinka.

Kas keisis nuo 2025 m.?

ES institucijos ketina sušvelninti reikalavimus mažiausiems elektromobiliams, leisdamos jiems iš dalies išvengti kai kurių brangių saugos sistemų įdiegimo. Idėja – sukurti europietišką analogą Japonijos „kei car“ kategorijai: mažiems, lengviems, riboto galingumo, bet labai praktiškiems miesto automobiliams.

Pagal naują planą, pigiausių elektromobilių kaina galėtų siekti nuo 15 000 iki 20 000 eurų (apie 64–85 tūkst. litų). Tai reikštų, kad į rinką sugrįžtų transporto priemonės, kurias galėtų įsigyti platesnis vairuotojų ratas – ne tik įmonės ar aukštesnes pajamas gaunantys pirkėjai.

Ką iš automobilių siūloma „išimti“?

Šiuo metu visi nauji ES automobiliai privalo turėti visą galybę saugos ir pagalbos sistemų, įskaitant:

  • eismo juostos palaikymo asistentą;
  • pažangias susidūrimų prevencijos sistemas;
  • išmanųjį greičio palaikymą (ISA);
  • „juodąją dėžę“, fiksuojančią avarijų duomenis;
  • kliūčių aptikimą važiuojant atbuline eiga;
  • vairuotojo mieguistumo ir dėmesio stebėjimą;
  • specialias konstrukcijas alkoholio užraktui;
  • sistemas, mažinančias pėsčiųjų ir dviratininkų sužalojimų riziką.

Dalis šių technologijų, ypač mažiems miesto automobiliams, laikoma perteklinėmis. „Renault“ pasaulinių pardavimų direktorius Ivanas Segalas dar rudenį pažymėjo, kad kai kurios privalomos funkcijos tiesiog neatsiperka, nes miestų sąlygomis naudojamos itin retai. Kaip pavyzdį jis pateikė vairuotojo nuovargio stebėjimo sistemą – brangią, bet praktiškai nenaudingą trumpoms kelionėms.

Ar galėsime įsigyti pigesnius automobilius?
Ar galėsime įsigyti pigesnius automobilius?

Ar tai reikš mažiau saugumo?

Kritikai baiminasi, kad tokie pokyčiai gali sumažinti eismo saugumo lygį. Tačiau ES institucijos tvirtina – tikslas nėra panaikinti apsaugas, o leisti gamintojams racionaliai taikyti reikalavimus pagal automobilio klasę ir paskirtį.

Be to, mažieji elektromobiliai, skirti miesto eismui, dažniausiai važinėja mažesniu greičiu, todėl jų keliamo pavojaus mastas yra žymiai mažesnis nei greitkeliuose važiuojančių modelių.

Nauja konkurencijos era

Ekspertai sutaria: jei šie pokyčiai įsigalios, tai bus pirmas rimtas ES atsakas į Kinijos elektromobilių ekspansiją. Šiuo metu pigiausi kinų modeliai, tokie kaip „Leapmotor T03“ ar „BYD Dolphin Surf“, kainuoja 75–83 tūkst. zlotų – gerokai mažiau nei europietiški analogai.

Vis dėlto yra du „bet“:

  1. lengvatos taikomos tik elektromobiliams, todėl pigių benzinių modelių sugrįžimas lieka abejotinas;
  2. net ir supaprastinti reikalavimai nebūtinai užkirs kelią Kinijos gamintojų sėkmei Europoje – jie jau dabar siūlo mažus, efektyvius ir gerai įrengtus automobilius.

Ką tai reikš vairuotojams?

Jei reglamentai bus patvirtinti gruodžio 10 d., rinkoje gali pasirodyti nauja „mini elektromobilių“ banga. Tokie automobiliai būtų skirti miestams, turėtų mažesnę ridą ir paprastesnę įrangą, tačiau už prieinamą kainą – tai, ko Europai seniai trūksta.

Galbūt netrukus prie brangių „Tesla“ ar „Volkswagen ID“ stovės kuklesni, bet praktiški modeliai, grąžinantys į automobilių rinką tai, kas ją iš pradžių ir sukūrė – galimybę važiuoti visiems, o ne tik išrinktiesiems.

Esu KAIPKADA.LT portalo redaktorius. Mano tikslas – suteikti skaitytojams aktualią, patikimą ir naudingą informaciją, padedančią geriau suprasti pasaulį aplink mus. Siekiu padėti atrasti svarbiausias žinias ir dalintis įvykiais, kurie gali turėti realią įtaką mūsų kasdieniam gyvenimui.
Komentarų: 0

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Primename: kviečiame diskutuoti pagarbiai ir laikytis bendravimo etiketo. Nepagarbūs, įžeidžiantys ar neapykantą skatinantys komentarai bus šalinami. Ačiū už supratingumą!

Komentuodami sutinkate, kad jūsų pateikti duomenys gali būti tvarkomi pagal mūsų privatumo taisykles.