Europos Sąjunga oficialiai uždegė žalią šviesą naujam, išsamiam vairuotojo pažymėjimų taisyklių paketui, kuris nuo 2029 m. lapkričio 26 d. taps privalomas visose 27 valstybėse narėse, įskaitant Lietuvą. Šie pokyčiai yra viena didžiausių reformų per pastaruosius dešimtmečius, o pagrindinis jų tikslas – didinti kelių eismo saugumą visoje Bendrijoje ir kartu supaprastinti kasdienį vairuotojų gyvenimą. Nors iki įgyvendinimo dar liko keleri metai, vairuotojai turėtų jau dabar susipažinti su esminėmis naujovėmis, kurios palies beveik kiekvieną – nuo pradedančiųjų iki patyrusių, ir net tų, kurie vairuoja didesnio svorio transporto priemones.
Didžiausia naujiena, kuri keičia žaidimo taisykles: bendra Europos skaitmeninė vairuotojo pažymėjimo versija, kuri bus pripažįstama visoje ES. Nors kai kurios šalys jau turi savo skaitmeninius dokumentus, tik ES patvirtinta versija bus oficialiai priimama automobilių nuomos punktuose, pasienio kontrolėje ar policijos patikrinimo metu bet kurioje valstybėje narėje. Tai žymi pabaigos pradžią fizinei plastikinei kortelei.
Kada naujosios taisyklės įsigalios?
Nors ES teisės aktų paketas jau yra priimtas, jam įsigalioti ir tapti realybe reikės šiek tiek laiko:
- Įtraukimas į teisinę sistemą: Kiekviena ES šalis, įskaitant Lietuvą, privalo įtraukti šias taisykles į savo nacionalinę teisinę sistemą iki 2028 m. lapkričio mėn.
- Visapusiškas taikymas: Naujosios taisyklės turi būti taikomos visur nuo 2029 m. lapkričio 26 d.
Tai reiškia, kad nors mintis persikelti į kitą ES šalį su skaitmenine teise jau skamba viliojančiai, šiuo metu tam dar reikia palaukti keletą metų.
Esminiai Pokyčiai, Kuriuos Jums Būtina Žinoti
Artėjančios reformos paliesti vairuotojo pažymėjimo aspektus galima suskirstyti į septynis svarbiausius punktus:
1. Atvyksta Bendras ES Skaitmeninis Vairuotojo Pažymėjimas
Tai bus atskiras, bet oficialus dokumentas, pripažįstamas visoje ES. Fizinė, plastikinė kortelė vis dar bus išduodama pageidaujantiems, tačiau ji nebebus privaloma. Ilgainiui skaitmeninė versija turėtų visiškai pakeisti fizinį formatą, palengvindama administracinę naštą ir supaprastindama patikrinimus užsienyje.
2. Naujas Turinys Vairuotojų Rengime
Siekiant didinti saugumą, į privalomą teorinį ir praktinį vairuotojų mokymą bus įtrauktos naujos temos:
- Aklųjų zonų keliamas pavojus.
- Teisingas ir saugus šiuolaikinių vairuotojo pagalbos sistemų naudojimas.
- „Olandiškas durų atidarymo“ metodas, siekiant apsaugoti dviratininkus (saugus durų atidarymas).
- Mobiliųjų telefonų naudojimo pavojai ir rizika.
- „Silpnesnių“ eismo dalyvių – dviratininkų ir pėsčiųjų – apsauga.
3. Griežtesnės Taisyklės Pradedantiesiems Vairuotojams
Pirmuosius dvejus metus po pažymėjimo įgijimo nauji vairuotojai bus stebimi atidžiau ir jiems bus taikomos griežtesnės nuobaudos:
- Nulinė tolerancija alkoholiui
- Griežtesnės baudos už Kelių eismo taisyklių pažeidimus, susijusius su saugos diržų ir vaikiškų kėdučių naudojimu.
- Greitesnis vairuotojo pažymėjimo atėmimas už rimtus ir pavojingus pažeidimus.
4. Vairavimas Nuo 17 Metų (Tik su Priežiūra)
Galimybė gauti B kategorijos pažymėjimą nuo 17 metų amžiaus, tačiau iki 18 metų jauni asmenys galės vairuoti automobilį tik prižiūrimi pilnamečio, patyrusio lydinčio asmens. Tai leidžia įgyti patirties saugioje aplinkoje.
5. Ankstyvesnis Didelių Transporto Priemonių Vairavimas
Naujosios taisyklės palengvins jauniems asmenims tapti profesionaliais vairuotojais:
- Sunkvežimį (atitinkamos kategorijos) bus galima vairuoti nuo 18 metų.
- Autobusą (atitinkamos kategorijos) bus galima vairuoti nuo 21 metų. Sąlyga – sėkmingai išlaikyti atitinkamą kvalifikaciją ir egzaminą.

6. Vairuotojo Pažymėjimo Panaikinimas Visoje ES
Dabar už sunkiausius KET pažeidimus, teisės vairuoti atėmimas galios visose ES šalyse. Tai palies tokius atvejus kaip:
- Vairavimas esant neblaiviam arba apsvaigus nuo narkotikų.
- Mirtinos avarijos sukėlimas.
- Itin didelis greičio viršijimas (viršijus nustatytą greitį 50 km/h ar daugiau).
7. B Kategorija Dabar Tinka Didesniam Svoris
B kategorijos vairuotojo pažymėjimas dabar leis vairuoti transporto priemones, kurių bendras svoris siekia iki 4250 kilogramų, bet tik tam tikromis sąlygomis, susijusiomis su ekologija ir poilsiu:
- Kemperiams (automatiškai), siekiant paskatinti turizmą.
- Lengviesiems automobiliams, jei jie yra elektriniai arba naudoja alternatyviąją varomąją jėgą, ir jei vairuotojas yra baigęs specialius mokymus. Tai skirta remti ekologišką transportą.
Ką Tai Reikš Vairuotojams?
Ekspertai vieningai sutaria, kad šios permainos neša tris pagrindinius privalumus: saugesnį transportą, mažiau biurokratijos ir lengvesnes keliones į užsienį. Bendrosios skaitmeninės tapatybės įvedimas yra labiausiai laukiamas pokytis. Jis ženkliai supaprastins automobilių nuomą bet kurioje ES šalyje, paspartins sienos kirtimą ir galiausiai gali paversti plastikines korteles istorija.
Poveikis saugumui: Naujos taisyklės ir griežtesnės bausmės, ypač pradedantiesiems ir už didelius pažeidimus, turėtų sumažinti avaringumą, o įtrauktos naujos mokymo temos užtikrins, kad naujos kartos vairuotojai bus geriau pasirengę šiuolaikiniam eismui.


